Fråga ang fälg som inte passar

Permalänk
Medlem

Fråga ang fälg som inte passar

Kort story:

Köpte ett par begagnade vinterdäck på fälg, rätt storlek etc.
Nu när jag var hos mekanikern och satte på dessa så han att dem inte riktigt sitter rätt till då dem ej är original VW.
Han sa att man måste ha en "skiva" för att få dem att passa ordentligt.
Min fråga är, vad är det för skiva han pratar om? Han sa att endast tillverkaren av fälgarna har dessa skivor?

Det som händer nu är att däcken "skakar" lite när jag kör i högre hastigheter.

Några råd? Har en äldre VW Golf som jag inte vill lägga allt för mycket pengar på (min första bil).

Permalänk
Medlem

Antar att han menar centrumring. Det kan en däckverkstad hjälpa dig med.

Permalänk
Medlem

Låter som fägen har en annan offset. Om det är åt rätt håll kan du skaffa spacers. Finns på biltema

Permalänk
Medlem

Kan vara centrerings/navring som avses. Sedan är det förstås inget som hindrar att de är dåligt balanserade ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sum:

Kort story:

Köpte ett par begagnade vinterdäck på fälg, rätt storlek etc.
Nu när jag var hos mekanikern och satte på dessa så han att dem inte riktigt sitter rätt till då dem ej är original VW.
Han sa att man måste ha en "skiva" för att få dem att passa ordentligt.
Min fråga är, vad är det för skiva han pratar om? Han sa att endast tillverkaren av fälgarna har dessa skivor?

Det som händer nu är att däcken "skakar" lite när jag kör i högre hastigheter.

Några råd? Har en äldre VW Golf som jag inte vill lägga allt för mycket pengar på (min första bil).

Köp navringar eller spacers, du får ta och kolla vad det är som du behöver så åk till en däckverkstad.

Skrivet av ztenlund:

Kan vara centrerings/navring som avses. Sedan är det förstås inget som hindrar att de är dåligt balanserade ändå.

Har man ingen navring när det behövs får man vibrationer i hela bilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Köp navringar eller spacers, du får ta och kolla vad det är som du behöver så åk till en däckverkstad.

Har man ingen navring när det behövs får man vibrationer i hela bilen.

Stort tack! Bokat tid hos däckverkstad.

Permalänk