TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tokar86a:

Jag funderar lite på om det inte är bättre att vänta till`s de vill göra plats för nyheterna nästa år. Känns inte som priserna är något annorlunda än vad de kör med i vanliga fall.

Tidigare år har det varit synonymt med fynd på BF och mellandagarna. Så pass att folk fattar att man inte köper en TV övriga tider på året och årets fjärde kvartalet har stått för 2/3-delar av den totala försäljningen eller liknande.

Därför har det under 2024 (och även 2023) blivit vanligare med rejäla reor lite när som på året. Ofta att butikerna turas om att sälja samma modeller för 12.995 kr i två veckor och sedan gå tillbaka till 19.995 kr eller vad de nu hade.

Vilket gör detta med priset och "prisvärde" ännu mer snurrig. Handlar bara om när man köper TV:n. Tajmingen på köpet kan sluta med en månadslön i skillnad på vissa modeller.

Funderar man ifall en TV är sänkt eller inte nu under BF-perioden, kolla historiken i exempelvis prisjakt. Då måste man kolla individuellt för varje modell, så omöjligt att överskåda.

Permalänk
Medlem

Sjukt att på powers hemsida så står det på 77 G4 "Förväntas i lager: 2025-02-01" kom igen nu... Trodde att LG ville sälja och tjäna pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

”15% rewardspoängen”, var det något personligt erbjudande eller ytterst temporärt? Ser inte det erbjudandet själv.

Dom basunerar inte ut det direkt. Står i Samsung Members appen, och ex längst ner på denna sidan https://www.samsung.com/se/offer/black-friday/?category=topde...

Faktum är att det blir lite mer, då det finns olika "nivåer" på rewards. Som ny får man 1%, guld 3% och platinum 5%. Så rewardspoängen blir 16%, 18% eller 20% beroende på ens nivå.

Visa signatur

|| Ryzen 7800x3d || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tidigare år har det varit synonymt med fynd på BF och mellandagarna. Så pass att folk fattar att man inte köper en TV övriga tider på året och årets fjärde kvartalet har stått för 2/3-delar av den totala försäljningen eller liknande.

Därför har det under 2024 (och även 2023) blivit vanligare med rejäla reor lite när som på året. Ofta att butikerna turas om att sälja samma modeller för 12.995 kr i två veckor och sedan gå tillbaka till 19.995 kr eller vad de nu hade.

Vilket gör detta med priset och "prisvärde" ännu mer snurrig. Handlar bara om när man köper TV:n. Tajmingen på köpet kan sluta med en månadslön i skillnad på vissa modeller.

Funderar man ifall en TV är sänkt eller inte nu under BF-perioden, kolla historiken i exempelvis prisjakt. Då måste man kolla individuellt för varje modell, så omöjligt att överskåda.

Ja det är något jag har märkt att man har sett ungefär samma pris tidigare som innan BF.

Jag funderar på en S95D eller en QN95D men skulle vilja se den sänkt med 2000 kr till för att man ska vara mer intresserad.

Hade kanske gått på en S90D men eftersom jag tittar på 55 tums så är det ju inte QD-Oled på den modellen utan bara på 65 tums.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Soundbar till LG C4

Tjena.
Har precis köpt en LG C4 och är extremt nöjd. Vilken tv!!
Nu sneglar jag på en soundbar och har hittat den här HW-Q995D/XE från samsung. Funkar den bra med en LG tv eller ska man köpa en soundbar från LG istället?
Ber om ursäkt på förhand om man inte får skriva om soundbars i den här tråden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jhedins:

Tjena.
Nu sneglar jag på en soundbar och har hittat den här HW-Q995D/XE från samsung. Funkar den bra med en LG tv eller ska man köpa en soundbar från LG istället?

Soundbars diskuteras flitigt här: https://www.sweclockers.com/forum/77-ljud

Tråden om föregångaren till den du funderar på är dessutom lika lång som den här tråden.

Permalänk

Har vi någon tråd i forumet som behandlar hur man ställer in TV:n och datorn för gaming i Windows 11 för att få optimalt resultat? Hur man använder Windows HDR Calibration Tool, ställer in SDR slidern osv.

Hittat mycket info på reddit, youtube och patreon bl.a. men vore fränt om det fanns en sammanställd guide på Swec.
Intressant vore att läsa hur man får bäst HDR resultat i spel som inte har det implementerat. Har hittat flera guider där man t.ex. lägger till en custom färgprofil för TV/skärmen i Windows och allt möjligt. Det finns också RTX HDR som verkar väldigt bra då AutoHDR inte funkar som det skall vad jag förstått.

Man kan tydligen även skippa Nvidias App och ställa in det i Nvidia Inspector för att tjäna prestanda då funktion ligger i drivrutinen och inte appen. AutoHDR ger tydligen grådassiga resultat i många spel (som inte har egen HDR implementation).

Inte fått TV:n än men försöker lära mig så mycket det går i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhedins:

Tjena.

Fungerar perfekt, har LG G3 med den soundbaren.

Permalänk
Medlem

Letar efter en 75"-85", vill helst inte lägga mer än 25 000 kr. Har ett separat ljudsystem (ansluts med eARC). Allt innehåll strömmas från en Apple TV 4k, kommer inte spela på TVn. Det inbyggda operativsystemet spelar således inte någon större roll.

Det är en öppen planlösning med ganska mycket ljusinsläpp, både från sidofönster och takfönster. Jag tänkte köpa en LG C4 77" och var inne i butik men säljaren avrådde mig starkt pga. ljusinsläpp i rummet så nu letar jag alternativ som inte är OLED.

Just nu har jag en Samsung 50" (UE50TU7175UXXC) som jag är nöjd med, förutom storleken (nyss flyttat så har en 5m bred vägg och soffa 4m ifrån TV). Med tanke på att jag är nöjd med nuvarande bildkvalité så misstänker jag att nedan modeller jag kikar på är iaf. likvärdiga min nuvarande TV?

75":
TCL 75" MQLED80 / C805 / C755 - 16 000 kr
TCL 75" MQLED85 / C765 - 18 000 kr
Philips 75” The Xtra PML9009 - 17 000 kr

85":
Samsung 85" TQ85Q70DATXXC - 18 000 kr
TCL 85" MQLED80 / C805 / C755 - 20 000 kr
TCL 85" MQLED85 / C765 - 25 000 kr

Tycker det är en riktig soppa med modellbeteckningar osv. hos de olika återförsäljarna när jag försöker jämföra. Förstår det som att MQLED80 är föregångare till MQLED85 där skillnaden är högre ljusstyrka? Min tanke är att Samsung 85" TQ85Q70DATXXC är "mest TV för pengarna" sett till pris och storlek, men misstänker att det inte är så enkelt...

@Laxpudding om du har input på mitt val vore jag otroligt tacksam, läst så mycket jag kunnat och förstår att det är svårt att rekommendera någon annan vilken TV som passar bäst. Men har försökt ge så mycket info som möjligt om mina "fötter" så att du kanske kan få ett hum om vilka "skor" som skulle kunna passa

Strukit över en modell som inte längre är rabatterad.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhedins:

Tjena.

Undvik LGs soundbars. De är alltid betydligt sämre i de recensioner jag sett genom åren, trots att de oftast har samma pris som Samsungs.

Det är inga problem att blanda tillverkare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roserud:

Letar efter en 75"-85", vill helst inte lägga mer än 25 000 kr. Har ett separat ljudsystem (ansluts med eARC). Allt innehåll strömmas från en Apple TV 4k, kommer inte spela på TVn. Det inbyggda operativsystemet spelar således inte någon större roll.

Det är en öppen planlösning med ganska mycket ljusinsläpp, både från sidofönster och takfönster. Jag tänkte köpa en LG C4 77" och var inne i butik men säljaren avrådde mig starkt pga. ljusinsläpp i rummet så nu letar jag alternativ som inte är OLED.

Just nu har jag en Samsung 50" (UE50TU7175UXXC) som jag är nöjd med, förutom storleken (nyss flyttat så har en 5m bred vägg och soffa 4m ifrån TV). Med tanke på att jag är nöjd med nuvarande bildkvalité så misstänker jag att nedan modeller jag kikar på är iaf. likvärdiga min nuvarande TV?

75":
TCL 75" MQLED80 / C805 / C755 - 16 000 kr
TCL 75" MQLED85 / C765 - 18 000 kr
Philips 75” The Xtra PML9009 - 17 000 kr

85":
Samsung 85" TQ85Q70DATXXC - 18 000 kr
TCL 85" MQLED80 / C805 / C755 - 20 000 kr
TCL 85" MQLED85 / C765 - 25 000 kr

Tycker det är en riktig soppa med modellbeteckningar osv. hos de olika återförsäljarna när jag försöker jämföra. Förstår det som att MQLED80 är föregångare till MQLED85 där skillnaden är högre ljusstyrka? Min tanke är att Samsung 85" TQ85Q70DATXXC är "mest TV för pengarna" sett till pris och storlek, men misstänker att det inte är så enkelt...

@Laxpudding om du har input på mitt val vore jag otroligt tacksam, läst så mycket jag kunnat och förstår att det är svårt att rekommendera någon annan vilken TV som passar bäst. Men har försökt ge så mycket info som möjligt om mina "fötter" så att du kanske kan få ett hum om vilka "skor" som skulle kunna passa

När du utgår från en Samsung TU7 så utgår du från en TV som har absolut ingenting som helst extra för att hantera ett ljust rum. Reflexfiltret hjälper inte mycket och det finns ingen vidare ljusstyrka att tala om. Ifall den TV:n har fungerat i några år nu har du antagligen inte ett särskilt ljust rum. Jämfört med TU7 kommer en C4 vara märkbart ljusstarkare och samtidigt ha ett reflexfilter som är i andra änden av skalan mot den TV du har. Så har TU7 dugit som den är kommer en OLED C4 definitivt lyckas mycket bättre.

De flesta överskattar hur ljust rum de egentligen har. Här uppstår ofta den här lustiga situationen när man avstår en OLED med anledning av att den är "för ljussvag" när den TV man redan har egentligen är ännu sämre bemedlad för ljusa rum.

De du tittar på kommer erbjuda högre ljusstyrka än C4 men samtidigt ett sämre reflexfilter vilket kommer påverka just mörka nyanser och när du titta på film och serier. Så det hänger lite på vad du idag anser är mindre bra med din TU7? Är bilden lite för mörk emellanåt? Då hjälper ljusstyrkan. Om det är blänket i reflexfiltret har OLED:n mycket mer starkare dämpning av detta. Reflexer kan man delvis lysa ut med mer ljusstyrka men detta hjälper inte vid filmtittande när blänket syns mot de mörka delarna av bilden. För det behöver man bättre reflexfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QLED870 och C745 är samma TV, en 2023:a med enkel FALD. Precis som guiden skriver och jag tror jag är förtjänt av chokladkaka snart så många gånger som jag påpekat detta.

T8B är samma som den enklare C655 (2024) fast med 120 Hz-panel. Ej FALD.

Man vill väldigt gärna ha en FALD, kanske extra så på en stor TV, eftersom FALD:en utöver att bättra på svärta/ge högre kontrast också bättre döljer ojämnheterna i panelen. När svart inte är svart på en LCD är det på det här panelerna en färgskiftande grå ton. Med en FALD är det i praktiken svart. Om man inte går för långt åt sidan då. Vinklarna i de här modellerna är inte de bästa.

Stående rådet för att säkra en högre kvalitet är C805/MQLED80-modellen för dess FALD är betydligt bättre.

Nu sitter jag på två sidor med exakt samma pris och det är mellan Qled870 och C745, dem kan inte vara exakt samma i hårdvara tänker jag då vikt utan stativ på den ena är 35kg och den andra 37kg. 2KG i skillnad?

Idk, ska man gå på det senaste som är C745?
Du är definitivt förtjänt av chokladkaka

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BriLiAnT:

Nu sitter jag på två sidor med exakt samma pris och det är mellan Qled870 och C745, dem kan inte vara exakt samma i hårdvara tänker jag då vikt utan stativ på den ena är 35kg och den andra 37kg. 2KG i skillnad?

Idk, ska man gå på det senaste som är C745?
Du är definitivt förtjänt av chokladkaka

Förmodligen är skillnaden att någon butik skrivit 35 kg och den andra butiken skrivit 37 kg.

Det skulle ändå kunna vara två kg metall som skiljer sig. TCL:s C7-serie är basmodeller som arbetat sig uppåt. De är rätt plastiga och vad som ser ut som ett stativ i mitten är egentligen som är simpla stativfötter. Intrycket av ett stativ i mitten är endast en kosmetisk plastbit man fäster ovanpå stativfötterna på C745.

Kan mycket väl vara så att den som säljs som QLED870 har ett annat stativ som kanske är i metall. Det är ju så tillverkarna skiljer på modellerna "ärligt" där en och samma TV säljs under olika beteckningar med just sådana skillnader som form och färg på stativet och andra plockdetaljer. Samma hårdvara bara att det i fabriken plockas andra tillbehör i kartongen och klistras på andra etiketter.

Permalänk
Medlem

Tittar på att byta ut min projektor som är bra många år gammal, och funderar på att gå över till TV nu när de stora varianterna kommit ner i pris..
Sambon tjatar också om att hon vill ha tv så hon slipper starta projektorn...
Jag är mest intresserad av storlek och bild-kvalité, smart-funktioner hade jag helst sluppit men det går väl inte att hitta utan idag, och tv'n kommer troligtvis inte bli uppkopplad mot nätet, däremot får jag nog dottern på mig om det inte fungerar bra att spela på...
Jag har klassisk setup med A/V-reciever och 5.1-system så ljudet är heller inte superviktigt.

Jag har tittat på Samsung Q80C 98" som nu går att få för 35k, vilket känns överkomligt.
Med HDR10+, Dolby Atmos, HDMI 2.1 på alla ingångar (kommer dock troligtvis köra allt via recievern), 4K/120Hz med Freesync Premium Pro känns det som en vettig modell.
Inte OLED men det kan man nog inte räkna med för det här priset, men ändock QLED.
Dock ganska höga 8ms i svarstid men jag har separat dator för spel så det duger nog åt dottern som mest spelar Fortnite.

Viktigast för mig är film och sport och framförallt storleken då, har haft 89" på duken ända sedan jag köpte projektor till min gamla lägenhet, nu i huset har jag 6,5m från soffan till väggen och det känns litet på det avståndet men jag får inte plats med större..

Är det en vettig modell eller finns det något alternativ att titta på?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk

Hej igen. Tack för svaren senast, speciellt Laxpudding!

Jag står i valet mellan LG C4 65" 16700kr och Samsung 90D 65" för 17000kr.

TVn kommer framförallt användas för att kolla på film/serier med varierande bildkvalitet samt sport som också har varierande bildkvalitet. Några få gånger kan det vara fråga om att spela lite på Xbox series X. TV befinner sig 90 grader från ett stort fönster i ett medel-ljust rum.

Vilken av dessa ska man välja?

Är det värt att lägga till några extra tusen för att komma upp till dessa modeller från vad som finns på marknaden (inte OLED)?

Kan OLEDs påverkas negativt av några timmars direkt solljus på eftermiddag/kvällen (genom fönster såklart), mer än mini-led eller andra mid to high end paneler?

Väldigt tacksam för svar, den här TV-jakten har krävt för mycket analys..

Permalänk
Bildexpert 📺

@hamsternn: Alla TV riskeras försämras av direkt solljus. Det finns indicier på att OLED kan vara känsligare, i alla fall de äldre modellerna.

Samsung har två modeller som heter 90D-någonting:

OLED S90D: OLED (konsensus verkar vara QD-OLED i 65:n) och direkt jämförbar med C4. Gissar att det är den du tänker på?

QLED QN90D: Mini-LED med mycket hög ljusstyrka, varierar i paneltyp år för år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamsternn:

Hej igen. Tack för svaren senast, speciellt Laxpudding!

Jag står i valet mellan LG C4 65" 16700kr och Samsung 90D 65" för 17000kr.

TVn kommer framförallt användas för att kolla på film/serier med varierande bildkvalitet samt sport som också har varierande bildkvalitet. Några få gånger kan det vara fråga om att spela lite på Xbox series X. TV befinner sig 90 grader från ett stort fönster i ett medel-ljust rum.

Vilken av dessa ska man välja?

Är det värt att lägga till några extra tusen för att komma upp till dessa modeller från vad som finns på marknaden (inte OLED)?

Kan OLEDs påverkas negativt av några timmars direkt solljus på eftermiddag/kvällen (genom fönster såklart), mer än mini-led eller andra mid to high end paneler?

Väldigt tacksam för svar, den här TV-jakten har krävt för mycket analys..

Ett par länkar som du kanske redan har läst. Själv beställde jag S90D 77" då jag ändå någonstans fick för mig att Samsungs panel är något bättre än LG's.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/s90d-s90dd-oled-qd-...

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c4-oled

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Ett par länkar som du kanske redan har läst. Själv beställde jag S90D 77" då jag ändå någonstans fick för mig att Samsungs panel är något bättre än LG's.

Det finns för och nackdelar med båda paneltyperna. QD-OLED tenderar att ha aningen sämre svärta än LGs WOLED. QD-OLED är däremot bättre på högre ljusstyrka för andra färger än vitt eftersom WOLED behöver utnyttja sin vita subpixel för sin maximala ljusstyrka.

Samsung saknar ju dock Dolby Vision, vilket kan vara en klar nackdel om mycket av det innehåll man tittar på erbjuds i just detta format. HDR10+ är inte speciellt vanligt, åtminstone inte senast jag kollade. Förlitar man sig på TV:n egen processing av en vanlig HDR10-signal så kan man dock säkert komma hyfsat nära ändå. Sony har annars QD-OLED med Dolby Vision, men då får man tyvärr också betala Sony-priser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@hamsternn: Alla TV riskeras försämras av direkt solljus. Det finns indicier på att OLED kan vara känsligare, i alla fall de äldre modellerna.

Samsung har två modeller som heter 90D-någonting:

OLED S90D: OLED (konsensus verkar vara QD-OLED i 65:n) och direkt jämförbar med C4. Gissar att det är den du tänker på?

QLED QN90D: Mini-LED med mycket hög ljusstyrka, varierar i paneltyp år för år.

Hej, ja du har rätt att jag menade S90D OLED

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Yes, hade kollat på dom men tack ändå! Dom verkar ju ganska jämförbara så du gjorde säkert ett bra val. Den största negativa faktorn jag har sett med C4an är dess gröna tint när man kollar i vinkel, något som inte är ett problem eftersom jag sitter rakt fram

Permalänk
Bildexpert 📺

"Sämre svärta" på QD-OLED: Det är samma svärta, det vill säga noll nits. Däremot tenderar det reflexfilter som sitter på QD-OLED-modeller att kasta tillbaka lite av ljusnivån i rummet som ett gradvist mer vinrött skimmer. Man behöver ett rum som är märkbart ljusare än mysbelysning för att det ska börja märkas av. De filtren som sitter på de olika WOLED-modellerna är lite mer varierande, några drar mer mot brunt, andra mot lila och C4 har en uns av blått när rummets ljus ökar och det blir milda blänk, bara på olika sätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamsternn:

Hej, ja du har rätt att jag menade S90D OLED

För mig är skillnaden C4 och S90D i mer breda drag sak samma. De är i stort ekvivalenta och ingen är självklart bättre än den andra. De skillnader som finns och det "bättre" valet handlar i sådana fall om man har mer specifika önskemål. En del vill ha Dolby Vision. Andra vill ha QD-OLED:n i 65:n för att tekniken anses mer precis runt färgmättnad i ljusstarka nyanser. Sådana liknande personliga önskemål är det som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För mig är skillnaden C4 och S90D i mer breda drag sak samma. De är i stort ekvivalenta och ingen är självklart bättre än den andra. De skillnader som finns och det "bättre" valet handlar i sådana fall om man har mer specifika önskemål. En del vill ha Dolby Vision. Andra vill ha QD-OLED:n i 65:n för att tekniken anses mer precis runt färgmättnad i ljusstarka nyanser. Sådana liknande personliga önskemål är det som skiljer.

Värt att nämna är att S90D i sverige är WOLED i nästan alla storlekar. Man ser vilka som är WOLED i produktnamnet om det står DAE så är det WOLED, står det DAT är det QDOLED.

WOLED varianterna är mer som S85D enligt rtings. En rätt dyster modell för hdr sett till ljusstyrka.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wly:

Värt att nämna är att S90D i sverige är WOLED i nästan alla storlekar. Man ser vilka som är WOLED i produktnamnet om det står DAE så är det WOLED, står det DAT är det QDOLED.

WOLED varianterna är mer som S85D enligt rtings. En rätt dyster modell för hdr sett till ljusstyrka.

Jag svarade i kontext av att det jämfördes just 65-tums C4 och S90D

Samsung S85D är en enklare WOLED-modell och utgår man från siffror på rtings mäter den ungefär som en B3 eller B4. Specificeras till 120 Hz. Det pekar på äldre generation WOLED. Den är nog inte talande för S90D WOLED/icke-65-tum eftersom den modellen specificeras till 144 Hz och utgår därför rimligen från samma panelgeneration som C4 eftersom de är de enda som klarar 144 Hz.

Man kan alltså se det ungefär så här:
S85D ≈ OLED B3/B4

S90D QD-OLED är något mer ljusstark ≈10% än C4 enligt rtings. Den skillnaden är inte stor. Ögat ser sällan den skillnaden annat än i direkta jämförelser. Om ens då. Definitivt på samma nivå.

S90D WOLED ≈ OLED C4 Nu har jag inte sett något djuplodat test på S90D WOLED som kan bekräfta hur mycket den är gimpad eller inte mot C4:n, så där kan man bara spekulera. Men rimligen är det återigen väldigt snarlikt och på samma nivå.

S95D QD-OLED med högre peak, annan design (hela baksidan är som kylfläns) och även högre lägstanivå vilket tyder på bättre kylning och även kraftfullare strömförsörjning. Enligt rtings drar den 40% högre effekt vid max och samma panelstorlek. Följer också rätt väl med att peak brightness på S95D är just ≈35% högre i HDR jämfört med S90D.

S95D (samt Sony A95L) imponerar för att det är den bättre produkten. Tekniken QD-OLED ger sig självt inte en automatisk stor fördel.

Jag märker samma associerande perspektivglidning som med "QD-OLED är ljusstarkare" precis som med glidningen "QLED är ljusstarkare". Svar: ja men också nej, det beror helt på produkten. Detta med att QD-OLED är ett tydligt övertag gäller enbart om man tänker på de specifika modellerna Samsung S95 och Sony A95-modellerna. Ej med S90D (eller S90C för den delen). Fortfarande skillnader mellan produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag svarade i kontext av att det jämfördes just 65-tums C4 och S90D

Samsung S85D är en enklare WOLED-modell och utgår man från siffror på rtings mäter den ungefär som en B3 eller B4. Specificeras till 120 Hz. Det pekar på äldre generation WOLED. Den är nog inte talande för S90D WOLED/icke-65-tum eftersom den modellen specificeras till 144 Hz och utgår därför rimligen från samma panelgeneration som C4 eftersom de är de enda som klarar 144 Hz.

Man kan alltså se det ungefär så här:
S85D ≈ OLED B3/B4

S90D QD-OLED är något mer ljusstark ≈10% än C4 enligt rtings. Den skillnaden är inte stor. Ögat ser sällan den skillnaden annat än i direkta jämförelser. Om ens då. Definitivt på samma nivå.

S90D WOLED ≈ OLED C4 Nu har jag inte sett något djuplodat test på S90D WOLED som kan bekräfta hur mycket den är gimpad eller inte mot C4:n, så där kan man bara spekulera. Men rimligen är det återigen väldigt snarlikt och på samma nivå.

S95D QD-OLED med högre peak, annan design (hela baksidan är som kylfläns) och även högre lägstanivå vilket tyder på bättre kylning och även kraftfullare strömförsörjning. Enligt rtings drar den 40% högre effekt vid max och samma panelstorlek. Följer också rätt väl med att peak brightness på S95D är just ≈35% högre i HDR jämfört med S90D.

S95D (samt Sony A95L) imponerar för att det är den bättre produkten. Tekniken QD-OLED ger sig självt inte en automatisk stor fördel.

Jag märker samma associerande perspektivglidning som med "QD-OLED är ljusstarkare" precis som med glidningen "QLED är ljusstarkare". Svar: ja men också nej, det beror helt på produkten. Detta med att QD-OLED är ett tydligt övertag gäller enbart om man tänker på de specifika modellerna Samsung S95 och Sony A95-modellerna. Ej med S90D (eller S90C för den delen). Fortfarande skillnader mellan produkterna.

S95D är väl ungefär likvärdig med G4 med MLA om jag förstått det rätt, med kylfläns och bättre peak-hdr på båda

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

S95D är väl ungefär likvärdig med G4 med MLA om jag förstått det rätt, med kylfläns och bättre peak-hdr på båda

S95/A95-nivån av produkt når samma i peak vid HDR, då med teknisk fördel för QD-OLED runt mättnaden i färger.

MLA-WOLED når något till märkbart högre i kontinuerligt ljusuttag, det är till exempel stor skillnad på OLED G4 och Panasonic Z95A. Kontinuerligt ljusuttag översätts till SDR-nivå och förmågan att hålla en ljusstark bild i ett ljust rum. Jämför siffror som "SDR sustained 50%" som mer speglar exempelvis en sportsändning.

Stor skillnad mellan produkter även där, likt just Z95A mot G4.

Det är rätt ofta även jag uttrycker mig kategoriskt/enfaldigt om tekniken, likt när personer i samma andetag funderar ifall de ska köpa OLED B3, Samsung Q60 eller TCL C805. Vilket är ett måste för att personen ska förstå att ingen av dem är "bäst" eller "mest för pengarna" utan att det handlar om distinkt olika produkter vilka är bra på olika saker.

Angående mätningarna hade jag i rtings skor valt att mäta Sustained 75% istället för 100% eftersom 100% = helt vitt över hela ytan vilket är tekniskt intressant men inte säger något eftersom det är sällan man använder TV:n för att bara visa vitt.

75% speglar sådant som vintersport och ishockey och där har det hänt mycket mer med WOLED likt C4. Det är också där en S95D/A95 heller inte ger mer än en C4, snarare att S95D/A95 är lite ljussvagare.

Därför kan en C4 i ett ljust rum rent av ha lite övertag över en S95/A95. Dynamiskt omfång i HDR däremot är en annan historia.

Ljusstyrka är mycket komplext än vad man kan tro om man bara jämför högsta peakvärden för HDR

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nidhogg:

Tittar på att byta ut min projektor som är bra många år gammal, och funderar på att gå över till TV nu när de stora varianterna kommit ner i pris..
Sambon tjatar också om att hon vill ha tv så hon slipper starta projektorn...
Jag är mest intresserad av storlek och bild-kvalité, smart-funktioner hade jag helst sluppit men det går väl inte att hitta utan idag, och tv'n kommer troligtvis inte bli uppkopplad mot nätet, däremot får jag nog dottern på mig om det inte fungerar bra att spela på...
Jag har klassisk setup med A/V-reciever och 5.1-system så ljudet är heller inte superviktigt.

Jag har tittat på Samsung Q80C 98" som nu går att få för 35k, vilket känns överkomligt.
Med HDR10+, Dolby Atmos, HDMI 2.1 på alla ingångar (kommer dock troligtvis köra allt via recievern), 4K/120Hz med Freesync Premium Pro känns det som en vettig modell.
Inte OLED men det kan man nog inte räkna med för det här priset, men ändock QLED.
Dock ganska höga 8ms i svarstid men jag har separat dator för spel så det duger nog åt dottern som mest spelar Fortnite.

Viktigast för mig är film och sport och framförallt storleken då, har haft 89" på duken ända sedan jag köpte projektor till min gamla lägenhet, nu i huset har jag 6,5m från soffan till väggen och det känns litet på det avståndet men jag får inte plats med större..

Är det en vettig modell eller finns det något alternativ att titta på?

Q80C bygger på TCL-hårdvara så gissningsvis är den någonstans mellan C745 och C755/C805 i teknisk prestanda likt ljusstyrka och FALD-zoner. Samtliga 98-tummare med FALD kommer vara en ersättare som trumfar majoriteten projektorer på kontrastförmåga och inte minst ljusstyrka och HDR-prestanda. Samt förstås när man ska titta på film i ett rum som är ett vardagsrum.

Det är först när man börjar nå Sonys och JVC:s projektorer i prisklassen 100.000–250.000+ kr man kan börja prata om högre bildkvalitet i min mening. Men då är projektorn mer en komponent i en större helhet, likt en faktiskt hemmabio där det även finns andra aspekter som väger, likt mycket större duk, 2,35:1-projicering och akustisk transparent duk.

Utgår du från någon mer modest typisk hemmabioprojektor ska du märka något helt nytt. Särskilt om du kör i vardagsrumsförhållanden då mycket av projektorns nackdelar inte finns med en stor TV. Detta nytt kan också vara sådant man inte kände till, kanske någon ny nackdel man inte var beredd på, likt betraktningsvinklar och hur man ser FALD:en arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Sämre svärta" på QD-OLED: Det är samma svärta, det vill säga noll nits. Däremot tenderar det reflexfilter som sitter på QD-OLED-modeller att kasta tillbaka lite av ljusnivån i rummet som ett gradvist mer vinrött skimmer. Man behöver ett rum som är märkbart ljusare än mysbelysning för att det ska börja märkas av. De filtren som sitter på de olika WOLED-modellerna är lite mer varierande, några drar mer mot brunt, andra mot lila och C4 har en uns av blått när rummets ljus ökar och det blir milda blänk, bara på olika sätt.

Ja, det orsakas av reflexfiltret men den är vad jag sett märkbart vid normalt ljus. Sedan om man ser det annat än direkt jämförelse med paneltyperna sida vid sida vet jag inte.

Kontentan är väl helt enkelt att ingen av dem är bäst på alla sätt. Båda är väldigt bra helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Ja, det orsakas av reflexfiltret men den är vad jag sett märkbart vid normalt ljus. Sedan om man ser det annat än direkt jämförelse med paneltyperna sida vid sida vet jag inte.

Kontentan är väl helt enkelt att ingen av dem är bäst på alla sätt. Båda är väldigt bra helt enkelt.

Definiera "normalt ljus" på en skala

Till vänster är ljusnivån vid TV:n ca 70 lux vilket jag klassar som ett dunkelt rum. Ljusare än mysbelysning men fortfarande för mörkt för att läsa tidningen utan ansträngda ögon. Till höger är det 200 lux vilket är på nivå med ett kontor med belysning där man kan läsa tidningen men gärna tar till lite extra ljus ändå.

Men ja, som du skriver. Annorlunda. En smaksak. Man kan inte få det ena utan det andra så välj det du ogillar minst etc.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt min första Oled skärm. Fast jag köpte en S90C 55 tum eftersom jag vill ha QD-Oled. Fick dock betala samma pris som en S90D. Men nu får jag QD-Oled så känns som ett hyfsat bra val ändå.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/