Permalänk

Wifi repeater stör övriga nätverket

Bor i hus med 2 våningar. Fiber in på övervåningen som jag kopplat på en router till för att få wifi. Det trådlösa räcker dock inte ner till dotterns rum fullt ut. Jag införskaffade då en repeater med viss skeptism. Det finns en kabel från routern och där fibern går in i huset ner till våning 1 som man kanske kan använda sig av. Med repeater installerad funkar inga av mina smarta prylar som de ska. Vi snackar kameror, tv, google mini etc. De tappar nätverk även tv som är trådad. Går heller inte gå ut på nätet. Förstår inte varför repeater skulle vara problemet men tar jag bort den är allt som förut.

Finns det andra möjligheter?

Permalänk
Medlem

Du kan sätta upp en AP (accesspunkt) istället, men den måste kopplas med kabel till routern. Men stabilare är det då du inte tappar wifi signal.

Om du sätter upp repeatern och loggar in på routern kan du därifrån se vilken ip adress repeatern får.
Kolla sen inställningarna, hur den är uppsatt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Spockmannen:

Bor i hus med 2 våningar. Fiber in på övervåningen som jag kopplat på en router till för att få wifi. Det trådlösa räcker dock inte ner till dotterns rum fullt ut. Jag införskaffade då en repeater med viss skeptism. Det finns en kabel från routern och där fibern går in i huset ner till våning 1 som man kanske kan använda sig av. Med repeater installerad funkar inga av mina smarta prylar som de ska. Vi snackar kameror, tv, google mini etc. De tappar nätverk även tv som är trådad. Går heller inte gå ut på nätet. Förstår inte varför repeater skulle vara problemet men tar jag bort den är allt som förut.

Finns det andra möjligheter?

en trådlös repeater måste sättas där den har bra mottagning för att fungera bra.

den kräver bra signal både till och från den då den har 2 olika wifi sändningar.

t.ex. dator -> luftrum länk 2 -> repeater -> luftrum länk 1-> router

om någon av dem är för dålig i länken kommer det inte fungera.

där av att om du har kabel redan ner till i närheten av problemområdet att välja en accesspunk att plugga in i den kabeln. (finns ap med inbyggd lanswitch om flera apparater behöver kopplas i kabeln) och på så vis ta bort en trådlös länk i slingan.

antar att det är de prylar som sitter i närheten av repeatern som får problem? dvs där de har bättre mottagning till repeatern än routern.

då kommer de troligen automagiskt föredra repeatern om repeatern och routern skickar ut samma SSID/lösenord eller är inställda att kunna ansluta till bägge wifisignalerna som skickas ut om repeatern kan förhandla en bättre signal än din router.

där av att det fungerar när repetern tas bort då den tvingar ditt stuff att ansluta direkt till routern istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Repeater är inte någon bra lösning på täckningsproblem. Man kan tycka att det är en enkel lösning men nackdelarna är större än man förväntar sig. (Halva hastigheten, blockerade kanaler etc.) Du bör sätta in en AP på bottenvåningen. F.ö tänka på kanalval och bandbredd. Främst på 2,4 GHz bandet. En del IoT prylar funkar inte med en högre bandbredd än 20 MHz.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts koppla en AP till kabeln som går ner, antingen väljer du en dedikerad AP eller så väljer du en annan router som kan ställas in som AP i mjukvaran.

Vad har du för router inkopplad nu?

Permalänk

Tack för bra svar. Dagens router är en gammal asus rt-n12.
Gammal men funkar. Har en lite nyare D-link dir - 818lw liggandes i en låda. Tycker den funkade halvbra när den va inkopplad. Ska google lite på AP eller har ni någon länk att bjuda på. Som ni märker är jag ganska kass på området och vill inte spendera en förmögenhet. Men det ska funka.

Permalänk
Skrivet av Spockmannen:

Gammal men funkar. Har en lite nyare D-link dir - 818lw liggandes i en låda. Tycker den funkade halvbra när den va inkopplad. Ska google lite på AP eller har ni någon länk att bjuda på. Som ni märker är jag ganska kass på området och vill inte spendera en förmögenhet. Men det ska funka.

Någon av dem borde kunna agera ap

Och saknar den ett dedikerat ap läge går det lika bra att

1. Stänga av dhcp servern.
2. ge den en adress som inte används av något annat t. Ex 192.168.0.2 om din router är 192.168.0.1
3. och koppla in lankabeln från din router i en av LAN portarna.

Du vill inte använda wan porten då den introducerar en brandvägg extra i kalkylen och kan orsaka mycket problem.

Har den ap läge kör det.

Men fasen vilka reliker... Den ena en n router från 2012 och den andra från 2014...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall köra D-linken. Den går fint att sätta upp som AP. (Har inbyggt AP-läge.) En beskrivning hur man gör hittar du via denna länk.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spockmannen:

Asusen bör absolut inte användas som router för den har bara 100Mbit ethernetportar, endera ska den till återvinningen eller så kan du ev köra den i ap läget om du inte har några större krav på prestanda.
D linken är bättre så använd den som router och koppla Asusen som ap och prova och duger det så slipper du köpa nått annars behövs modern hårdvara och tvingas du använda wifi ska du kanske fundera på mesh teknik, det är en modernare version på repeater med en del v felen åtgärdade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.