Permalänk
Medlem

Fujitsu Esprimo PH300 startar inte

Hej!

Jag försöker få igång min föregående dator, Fujitsu Esprimo PH300 (Moderkort Fujitsu D2990, CPU Intel core i5 2400).
Vid olika försök att starta upp datorn (utan framgång) har den pipit 2 gånger (felkod), och vid senare försök 5 gånger.
Den fungerade fortfarande felfritt innan jag flyttade över mitt GTX 750Ti till mitt nya bygge och har sedan inte använts.

Efter detta rengjorde jag försiktigt RAM-korts platserna på moderkortet och satte tillbaks mina RAM-minnen (Hynix HMT351U6CFR8C-H9 DDR3 2x4GB PC3-10600).
Det var då datorn började pipa 5 gånger vid uppstart istället för 2.

Detta gjorde jag enligt information jag hittade på Google som sa att det kunde bero på mina RAM-minnen.
Dessa fungerade också felfritt till flytten av komponenter under hösten 2022.

Jag uppgraderade datorn med ett grafikkort 2015 (EVGA GeForce GTX 750Ti FTW)
Grafikkortet flyttade jag med till mitt nya bygge hösten 2022, men Fujitsun har även ett integrerat grafikkort så jag tror inte att datorn behöver mitt GTX 750Ti för att funka, men jag vet inte säkert.

Jag flyttade även med min SSD Samsung Evo 850 250GB till min nya dator så köpte istället en ny Evo 870 250GB.
Denna är initierad på min nya dator och har tilldelats en bokstav som beteckning och dyker upp som den ska i utforskaren.
Jag tittade även på uppgifterna i Samsung Magician, och det såg bra ut.
Denna är nu ansluten till Fujitsu datorn.

Trots detta startar den inte.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Cmos batteriet kanske har laddat ur om datorn stått strömlös en längre tid? Glöm inte att koplla ur strömmen innan du byter batteriet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

shugge: Tack för tipset men jag hade antingen ändrat i BIOS att datorn skulle använda mitt EVGA GeForce GTX 750Ti eller avinstallerat drivrutinen för Intel HD Graphics, det försöker jag reda ut nu!

Datorn startade efter att jag satte tillbaka grafikkortet i alla fall!