Skrivet av Netgear:
Även om jag själv är för ung (född -92) för att minnas IT-bubblan som växte i raketfart under andra halvan av 90-talet och slutligen briserade i början på 00-talet så hyser jag en stor fascination för internetkulturen kring den tiden och nybyggarandan som rådde då. Nu vill jag höra lite historier och anekdoter från de som var i branschen och jobbade under de gyllene åren och hur ni upplevde det. Både när själva bubblan växte och när den slutligen sprack. Hur förändrades branschen efter det?
Tiden kring millennieskiftet var präglat av en naiv framtidstro som bara ökade på ”bubblan” tills den brast.
Jag gick ut en 4-årig datavetenskapsutbildning på universitet i USA 1986, återvände till Sverige 1995 och fick 1998 jobb som teknikchef på "portalen" torget.se.
Siten som var byggd av dåvarande Svenska Posten, var en av de första i Sverige på nätet som också bedrev tidig e-handel med hjälp av en väldigt dyr speciallösning gjord av Netscape i USA kallad ”Merchant” men var väl mest en underhållningsportal med en ständig ström av kändisar i vår "studio" som streamade ”chatt” med dom på nätet.
Läs gärna historien om torget på andra ställen, det är ganska fascinerande. Eller boken från grundarna: www.torget.se : den fantastiska historien om ett av världens mest framgångsrika Internetprojekt av Erik Hörnfelt och Mattias Hansson.
Torget driftades nere i Alingsås (på SUN Solaris servrar) där det också stod en SUN 10000 maskin (ett av de få, väldigt dyra, exemplaren i världen) och skräpade efter en satsning på att dela ut e-post adresser till hela svenska folket som aldrig blev av. Liknande projekt fanns inom Posten där man skulle sätta upp ett system för att folk skulle prenumerera på reklam via e-post. Ja, ni ser likheterna med vad Posten sysslade med i den ”analoga” världen”. Mycket pengar plöjdes ner i projekt som aldrig gav nån frukt.
En annan satsning var Postens betalväxel eller ”X-pay”, ett tidigt system motsvarande dagens betaloperatörer, men med heltidskonsulter (dyrt!) och med föga genomslagskraft på marknaden (eller pga en frågande säljkår inom Posten). Denna betalväxel hamnade sedan hos Strålfors i ett affärsområde som hette "Payment" där jag ironiskt nog hamnade ca 10 år senare som utvecklingschef.
Man ville börja sälja in små mikrositer av torget.se "Lokala torg" till småföretag runt om i Sverige, och det skulle säljas via Postens ordinarie säljkår som aldrig förstod hur man skulle sälja in det, så det floppade medan vi byggde möjligheter för "lokala torg" i plattformen i den spagettikod som den vi det här laget bestod av.
Nåväl, hur var det att jobba där under den tiden?
Jag var där i ca två år och ett nybildat affärsområde inom posten som kallades "Postnet" kom ganska snabbt in i bilden för att försöka tjäna pengar på torget med medföljande flytt från World Trade Center i centrala Stockholm till ett nybygge på Järnvägsgatan i Sumpan där det inreddes ett kylrum på bottenvåningen för att man skulle kunna beställa sin matkasse via nätet och få den levererad dit (en nyhet för sin tid).
JD Edwards hade värderat varumärket torget.se till ca 4 miljarder (dollar!) vid denna tid så det var nog inte konstigt att Posten vill försöka få igen lite pengar trots ganska mycket slösande (IMHO). Man rekryterade dåvarande toppskiktet från svenska Dell Computers som ledning för PostNet. Det finns väl mycket paralleller till hur andra hypade företag var på den tiden. Typ Icon medialab, Passagen och bredbandsbolaget som exempel. Men det fanns aldrig någon strategi för HUR man skulle tjäna på denna värdering.
Utvecklarna som jag jobbade med på torget.se ansågs ganska ”hippa” på den tiden, det var ett relativt nytt yrke, inte som utvecklare men att jobba med ”internet”. Det drogs i alla håll i utvecklarna, inte minst från ”konkurrenter” som Framfab, Passagen och Icon medialab som kunde lova guldkantade aktieoptioner (som dom vad DÅ i alla fall) samt höga löner. Så som chef gällde det att vara på tårna och göra vad man kunde för att hålla kvar utvecklarna eller rekrytera nya. Dock har jag inget minne av att omsättningen på folk var särskilt hög. Många som var där hade varit med från början och kände nog en stolthet i att jobba vidare i plattformen oavsett vad som hände företagsmässigt samt det kom ständigt nya tekniska saker att jobba med. Nytt CMS system (Story Server) eller nytt annonssystem eller ny e-handelsplattform (tyska Intershop).
En annan aspekt på den tiden var de ”byråer” som växte upp lite varstans som skulle vara rådgivare och i en del fall strategipartners, samt göra förslag på nästa version av torget.se. En sådan byrå som Postnet anlitade var ”Cell” som satt i de då ”kreddiga” hötorgsskraporna. För dyra konsultpengar levererade som en ”strategi” och ibland också skisser på hur en ny site skulle se ut. I backspegeln hade det lite med verkligheten att göra och var ofta ogenomförbart rent tekniskt. Jmfr med ”Boo.com” t.ex.
Y2K var ju en stor del som kom (oundvikligen) närmare och närmare. Jag var Y2K ansvarig för alla torgets plattformar och mycket tid lades ner på kodgenomgång och fixar, en ganska stor beredskapsorganisation fanns på plats både i Stockholm och i Alingsås med en plan för hur man skulle agera om vissa scenarion inträffade efter midnatt. Lyckligtvis hände ju ingenting vid midnatt samt min son beslutade sig för att han skulle födas den 30/12 1999 så jag fick tillbringa nyårsafton på BB istället för att vaka över systemen. Men allt gick bra med Y2K (och sonen).
Under ”bubblan” var det ganska lätt som sagt att byta jobb för alla i branschen, inklusive mig själv. Jag fick ett (på den tiden) bra erbjudande om att ta över teknikansvaret för en annan portal då det bara fanns en handfull i Sverige ”everyday.com” som fanns inom Stenbeckssfären, ägd till hälften av Tele2 och MTG.
Där var det andra tag i sann Stenbecks-anda och ca 6 månader efter att jag börjat där avskedade man hälften av personalen och sedermera VD’n som anställt mig. Efter ca 2 år var tålamodet slut hos Stenbeck och tekniken las billigare ut helt till ett bolag i Estland (som vi jobbat med under min tid där) och jag blev arbetslös i ca 8 månader år 2002 tills jag öppnade upp ”egen låda” under en kortare tid.
Tiden ”under bubblan” var ju fördelaktig för oss som jobbade med tekniken. Det hände mycket nytt tekniskt sett, pengar fanns det gott om (fram till slutet) att investera i tekniska lösningar och (ibland orealistiska) idéer var det gott om. Och leverantörerna av de tekniska lösningarna på den tiden förstod att ta betalt ordentligt för ”den nya tekniken”.
Jag vet inte om det är en bra liknelse men på den tiden såg man fram emot ”internet” som man idag gör med AI. Kanske kommer det också en AI bubbla i framtiden, men den ska väl börja ”bubbla” lite mer först.