Hej,
Snart är det deklaration. Jag skulle gissa att det finns många som har köpt saker som de har i hemmet som de endast använder i jobbet, likaså diverse teknisk utrustning, kurser, abonnemang på programvaror som t.ex. Adobe m.m
Hade man varit en egenföretagare så är Adobe programvaror knappast någon konstighet att dra av om man jobbar som frontend utvecklare, men om man är anställd så blir det en helt annan sits. Och det hela blir mer flummigt, som varför köper ej arbetsgivaren Adobe etc?
Min fråga är finns det någon chans att på något sätt dra av något eller är man helt körd?
För min egen del köper jag en hel del prylar för att laborera hemma, jag varken vill eller får laborera med kunders prylar. Enda sätt att göra det är att köpa själv.. Men det känns lite självklart att det är kört att dra av.
Men vänta här nu?
Är det saker som krävs för ens arbete så står väl ändå AG för dessa. Du kan ju inte dra av moms för saker som inte hör till din verksamhet heller.
Privata omkostnader är ju (sällan) avdragsgilla.
De är också en myndighet som ger olika svar beroende på vem som svarar.
Svaren skiljer sig helt från varandra
Testa fråga om tjänsteställe för hantverkare 😀
Fast hur svår är frågan om tjänstestället egentligen? Du har tre möjliga utfall:
Huvudregeln
Alternativregeln
Undantaget
Tycker nog ändå det står väldigt bra på SKV:s hemsida om dessa olika och när de olika ska tillämpas. Sen bara för att man är hantverkare så kan ju olika fall vara aktuella vid olika tidpunkter över ett år eller så. Däremot kan du bara ha ett tjänsteställe per anställning (men det kan ju ändras).
Vet också att det förekommer, men inte rätt för det, skatteverket är inte särskilt flexibla på något som kan gynna en privatperson.
Mobilabbonemang med fria samtal stred de för att de skulle förmånsbeskattas men den striden förlorade de. Så företag som gör som du beskriver kan få korrigera det vid en revision.
Vet att företag som försöker göra rätt valt att ge de anställda extra belopp som lön, öronmärkt för hemmakontorsuttustning.
Tolkningen med abonnemang för mobiltelefoni har ju ändrats över tid också. Sen är jag ju av åsikten att jobbets telefon kan jag lämna på min arbetsplats när jag lämnar för jag får inte betalt för att ständigt vara nåbar och skulle något vara av den digniteten så förväntar jag mig att kollegor och chef funderar en vända innan de kontaktar mig på min privata.
Diskussionen kring hemmakontor är ju delvis en annan (avdragsmöjligheten för ett kontor i ens bostad är väldigt väldigt begränsade). Sen blir det ju även lite beroende på hur liberal ens arbetsgivare är med ens tjänsteställe, ansvaret för arbetsmiljön osv.
- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF