Flint 2 - (GL-MT6000) - En högpresterande hemma router med snabb VPN, dubbla 2.5G WAN samt stöd för OpenWrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Fy, äntligen har jag fixat allting!

Kör Flint2 med 2x wireguard tunnlar.

Fallback funkar
Failover funkar
Killswitch funkar

Var väldigt svettigt att fixa upp det. Fick remote hjälp av en kille i Openwrt forumet.
https://forum.openwrt.org/u/patrakov/summary

Nu ska jag bara fixa hastighetsbegränsning per lan-port, sen är jag klar!!

För övrigt:
på dd-wrt funkade allt förutom fallback.

Snyggt jobbat! Antar att du använder Policy Based Routing (PBR förkortat, en app)?

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Snyggt jobbat! Antar att du använder Policy Based Routing (PBR förkortat, en app)?

Jag tror inte det, är inte säker. Även fast jag gjorde jobbet så var det han på openwrt som var med och sa vad jag skulle trycka på. Har försökt spela in skärmen samtidigt för att minnas men vi gjorde fel några gånger så det är dessvärre en soppa på 3 inspelningar. Bad han göra en guide men han hade inte tid på några veckor framöver..

Kan skicka dig backupfilerna jag har, men måste då först byta key på VPNen.

Tack!

Permalänk

Ja just det, jag ska ordna någon cronjob också med heartbeat monitoring till en extern server så man kan få upptid på när routern är nere. Vet du hur man kan göra det? ;D

DDNS rekommenderade inte han på openwrt p.g.a att det funkade dåligt med 2x vpn.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det, är inte säker. Även fast jag gjorde jobbet så var det han på openwrt som var med och sa vad jag skulle trycka på. Har försökt spela in skärmen samtidigt för att minnas men vi gjorde fel några gånger så det är dessvärre en soppa på 3 inspelningar. Bad han göra en guide men han hade inte tid på några veckor framöver..

Kan skicka dig backupfilerna jag har, men måste då först byta key på VPNen.

Tack!

Det fina med PBR är att du kan välja att typ en hemsida eller en enhet ska gå rakt till internet (inte via VPN).

Vet inte om det du nämner i posten efteråt.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Det fina med PBR är att du kan välja att typ en hemsida eller en enhet ska gå rakt till internet (inte via VPN).

Vet inte om det du nämner i posten efteråt.

Ja, men suger inte det där? Menar om man går in på t.ex netflix.com så hämtar den ju säkert data ifrån media.streamxx9x90x.netflixserver2.com eller något.

Kanske funkar på typ svt.se, men tveksamt om det gör det på alla sidor.

Permalänk
Medlem

Ja, men suger inte det där? Menar om man går in på t.ex netflix.com så hämtar den ju säkert data ifrån media.streamxx9x90x.netflixserver2.com eller något.

Kanske funkar på typ svt.se, men tveksamt om det gör det på alla sidor.

Jag använder det mest för vissa devices som ska vara utanför VPN-tunneln av olika skäl. Har även fungerat för vissa sidor som du säger - kan säkert bli knasigt för vissa.