S24 Ultra utan skärmskydd

Permalänk
Medlem

S24 Ultra utan skärmskydd

Hej!

Jag undrar huruvida det finns ansvändare här som inte använder skärmskydd på sin S24 Ultra?

Jag är riktigt sugen på att ta av mitt, aom jag skaffade by default. Men eftersom att skärmen är starkare än någonsin så hoppas jag egentligen kunna skippa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom industrin så har lyckats gå igenom ett antal skärmskydd genom åren och det har räddat mig från skärmbyte flertalet gånger vid det här laget.

Och så beror det väl på hur fumlig du är som person. vissa kör utan skydd och har aldrig haft bekymmer medan andra går ständigt runt med en trasig skärm.

Permalänk
Medlem

Jag hade skärmskydd på min S22 som jag tappade och då gick skyddet sönder. Frågan är om glaset under ens hade spruckit men det är en annan femma. Kört utan skydd efter det faktiskt för displayen.
Kör dock skal från SP-connect så jag enkelt kan fästa på hojen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag jobbar inom industrin så har lyckats gå igenom ett antal skärmskydd genom åren och det har räddat mig från skärmbyte flertalet gånger vid det här laget.

Och så beror det väl på hur fumlig du är som person. vissa kör utan skydd och har aldrig haft bekymmer medan andra går ständigt runt med en trasig skärm.

Ja men nu har ju 24 Ultra en grad högre skydd. Min farhåga är micro repor som redan syns på mitt copter skärmskydd. Repor går naturligtvis att reparera med vätskor man köper men poängen med frågan är om någon faktiskt har erferenhet och kan säga om skydd behlvs den här gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en s24 ultra och ska nog testa Samsungs egna. Ska tydligen vara mindre reflektivt, tvivlar på det dock, men härdat glas förtar ju verkligen skärmens egna egenskaper.

Permalänk
Medlem

Glasen repas oerhört lätt av nycklar och annat.
Så ett plastskydd är bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Ja men nu har ju 24 Ultra en grad högre skydd. Min farhåga är micro repor som redan syns på mitt copter skärmskydd. Repor går naturligtvis att reparera med vätskor man köper men poängen med frågan är om någon faktiskt har erferenhet och kan säga om skydd behlvs den här gången.

Har ingen erfarenhet från just S24 men deras marknadsföring kring hur hållbar skärmen är får man ta med en nypa salt som allt annat. Så länge det inte är safirglas så kommer den vara mer eller mindre lika tålig som alla andra härdade glas som tillverkas, så mikrorepor kommer uppstå men det kanske tar lite lite längre tid än S23, iPhone eller Google pixel.

"glass is glass and glass breaks" - Zack/Jerryrigeverything

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag hade skärmskydd på min S22 som jag tappade och då gick skyddet sönder. Frågan är om glaset under ens hade spruckit men det är en annan femma. Kört utan skydd efter det faktiskt för displayen.
Kör dock skal från SP-connect så jag enkelt kan fästa på hojen.

Jag förstår, upplever du microskador? Jag har ett stilikonskal som är väldigt greppvänligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har ingen erfarenhet från just S24 men deras marknadsföring kring hur hållbar skärmen är får man ta med en nypa salt som allt annat. Så länge det inte är safirglas så kommer den vara mer eller mindre lika tålig som alla andra härdade glas som tillverkas, så mikrorepor kommer uppstå men det kanske tar lite lite längre tid än S23, iPhone eller Google pixel.

"glass is glass and glass breaks" - Zack/Jerryrigeverything

Det är inte deras marknadsföring jag litar på. Det är alla YBers som kommit fram till att den tar repor på Mohs hårdhetsskala på nivå 7 istället för nivå 6 som alla andra smartphones. Därför vill jag gärna undvika skärmskydd om det inte finns en försvarbar anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Glasen repas oerhört lätt av nycklar och annat.
Så ett plastskydd är bättre än inget.

I vanliga fall ja, men vet inte om det även gäller s24 ultra

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag förstår, upplever du microskador? Jag har ett stilikonskal som är väldigt greppvänligt.

Jag tappade mobilen under sätet i bilen. Skrapadd nog emot nån metall när jag tog ut den. Har en repa på nån milimeter ganska högt upp. Synlig repa. Det hade ett skydd hjälpt mot men jag får ny mobil nu till hösten så klagar inte då det var mitt fel och jag klarar mig med den.

Den är precis i rätt ställe för att vissa appar har en linje där så då syns den inte alls.

Aldrig nåt problem med nycklar osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag kör utan på min s24 ultra, fick massor av fina små repor redan första veckan.. Helt sjukt så dålig kvalla det är på skärmar nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tappade mobilen under sätet i bilen. Skrapadd nog emot nån metall när jag tog ut den. Har en repa på nån milimeter ganska högt upp. Synlig repa. Det hade ett skydd hjälpt mot men jag får ny mobil nu till hösten så klagar inte då det var mitt fel och jag klarar mig med den.

Den är precis i rätt ställe för att vissa appar har en linje där så då syns den inte alls.

Aldrig nåt problem med nycklar osv.

Okwj, tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Jag kör utan på min s24 ultra, fick massor av fina små repor redan första veckan.. Helt sjukt så dålig kvalla det är på skärmar nu för tiden

Aj fan. Tack för svaret

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Beställde nyss en s24 ultra och ska nog testa Samsungs egna. Ska tydligen vara mindre reflektivt, tvivlar på det dock, men härdat glas förtar ju verkligen skärmens egna egenskaper.

Tyvärr är det för smalt så man känner den vassa kanten när man sveper från sidan.
Det påverkar inte fingeravtrycksläsaren och verkar inte försämra skärmens antireflex-egenskaper som glasskydden.

Har provat ett antal men inte hittat något riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Har inte S24U men S23U. Har slutat använda skärmskydd på alla mina mobiler. Bryr mig inte om det blir repor på skärmen då jag föredrar utan skärmskydd.
Använder plånbokfodral på alla mina mobiler och S23U har fått repor i mitten (horisontellt) mindre än 1 mån som syns tydligt vid viss vinkel. Det är pga kreditkort som skrapar på skärmen med väl sandkorn som kommit in.
Så varning är om man använder plånboksfodral utan skärmskydd är det garanterat det blir stora repor på skärmen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft skal eller skärmskydd. Har just nu S23. Har tappat den runt 20 ggr, inga sprickor. Har haft den i fickan med nycklar osv, lite smårepor, men dessa syns inte när skärmen är igång.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Beställde nyss en s24 ultra och ska nog testa Samsungs egna. Ska tydligen vara mindre reflektivt, tvivlar på det dock, men härdat glas förtar ju verkligen skärmens egna egenskaper.

Jag har googlat och det antireflektiva skörmskyddet är tydligen inte särskilt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av Samsung, men har under 20 år aldrig haft skärmskydd. Spräckt två skärmar i olyckor där ett skärmskydd garanterat inte hjälpt. Haft smårepor såklart, men syns bara med skärmen av i bra ljus, med skärmen på syns inget.
Tål inte hur mobilen ser ut med skyddet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har inte S24U men S23U. Har slutat använda skärmskydd på alla mina mobiler. Bryr mig inte om det blir repor på skärmen då jag föredrar utan skärmskydd.
Använder plånbokfodral på alla mina mobiler och S23U har fått repor i mitten (horisontellt) mindre än 1 mån som syns tydligt vid viss vinkel. Det är pga kreditkort som skrapar på skärmen med väl sandkorn som kommit in.
Så varning är om man använder plånboksfodral utan skärmskydd är det garanterat det blir stora repor på skärmen.

Skulle vilja köra så jag med, men mins hur enkelt en enda liten sten kan repa hela skärmen om man så lägger den på fel sida på sitt skrivbord. Jag lägger den fritt i fickan med silikonskal så vi får se om jag vågar ta bort skärmskyddet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ingen erfarenhet av Samsung, men har under 20 år aldrig haft skärmskydd. Spräckt två skärmar i olyckor där ett skärmskydd garanterat inte hjälpt. Haft smårepor såklart, men syns bara med skärmen av i bra ljus, med skärmen på syns inget.
Tål inte hur mobilen ser ut med skyddet på.

Jag förstår, också en bra referens. Tack för det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Glasen repas oerhört lätt av nycklar och annat.
Så ett plastskydd är bättre än inget.

Glas repas väldigt svårt av nycklar men aja.

Skrivet av SellahiR:

Aj fan. Tack för svaret

Och jag har kört sen release utan och har inte en enda microrepa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Glas repas väldigt svårt av nycklar men aja.

Och jag har kört sen release utan och har inte en enda microrepa

Tack! Vi får se när och om mitt skydd går sönder eller ramlar av. Det har fullt av Microrepor från min tumme 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Har aldrig haft skal eller skärmskydd. Har just nu S23. Har tappat den runt 20 ggr, inga sprickor. Har haft den i fickan med nycklar osv, lite smårepor, men dessa syns inte när skärmen är igång.

Jag förstår, smårepor är egentligen inget som stör mig eftersom att det inte stör telefonens funktion. Jag hade gärna haft användning för telefonens antireflexbehandling men det är det urgamla "klart man ska ha skärmskydd för att undvika aprickor" beteendet som sitter i

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |