Vadå det som gäller? Sony valde att "inte ge" refund, det var Steam som valde att pissa på Sony genom att tillåta refunds. Sony försökte behålla pengarna och köra en "gotcha". Med din logik så borde det vara skitlätt för Sony nu att stämma skiten ur Steam för att de inte får behålla pengarna osv?
Du verkar inte förstå att avtal är inte 100% och EULA är verkligen långt ifrån det. Simpla exempel är att det finns gott om "bedrägerier" där någon lurar någon att ge bort en egendom eller pengar genom diverse avtal, de avtalen är sen inte värt ett piss om man lurat folk som t.ex. gamlingar (om det är ett fungerande rättsväsende).
Falsk marknadsföring osv. skyddas inte med pissiga avtal i normala fall.
Jag vet, och ingen hävdar att Sony "inte" har skrivit krav på PSN-konto kommer krävas. Men det som spelar roll i t.ex. svensk domstol och många andra är t.ex. hur tydliga dom varit med det kommande kravet, om man t.ex. då kommer få pengar tillbaka om man bestämmer att inte skaffa PSN-konto. Allt sådant bestäms av en form av rimlighet, det är inte rimligt att läsa 40-sidor finstilt för ett spels EULA. Däremot anses det mer rimligt att man läser 40-sidor finstilt av försäkringspapper när man teckner försäkring. Är det rimligt att betala 500kr för ett spel man bara har tillgång till i 1 dag, eller 10 dagar, eller 100 dagar, osv... Det är inte svart eller vitt, men någonstans dras en gräns där det blir bedrägeri/falsk marknadsföring.
Steam tycker uppenbarligen inte att det är bra praxis av Sony och trots Stream också har vetat om reglerna så ändrar dom till vad som är rätt och rimligt genom att ge refunds.
Det finns även sidor som GoG där man i praktiken äger sina spel och kan köra dom offline i den mån det går. Allt måste inte vara "Steam" eller "Sony" EULAs.
Försök inse att det är skillnad på att Sony säger "jag kommer göra X" och att det sen är lagligt att gör X. Bara för att jag skulle säga "kommer någon hem till mig så kommer jag skjuta dom" så får inte jag skjuta någon bara för de kommer hem till mig. Sen är man kanske en idiot om man blir förvånad över resultaten att man blir skjuten om man glider hem till mig efter en sådan varning, men det gör det inte mitt agerande lagligt per automatik. Jag säger inte att Sony nu har brutit mot lagen i varken Sverige eller andra länder, bara att de öppnar minst sagt upp sig för diverse åtal.