Permalänk

Skärm med KVM-switch

Frun vill ha en skärm när hon jobbar hemma vilket öppnar upp för mig att köpa ny

Det är dock lite av en djungel av olika märken och modeller. Då jag har en extern KVM-switch idag tänker jag att det vore smidigt att ha den i skärmen istället. Har folk goda erfarenheter av det? Jag kommer som sagt mestadels att jobba, programmera, med den, men kan mycket väl se ett användningsområde för både spel och videotittande. Tyvärr får jag inte plats med större än 27-28".

Vilken panel är att föredra? Är OLED tillräckligt bra för en monitor? IPS? Hjälp mig

Jag vill ha en bra skärm och behöver inte begränsas av priset så länge det är inte om rimliga gränser. Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ska du ha en skärm med inbyggd KVM-switch kommer du begränsa dig till på sin höjd någon enstaka procent av det totala utbudet skärmar. Så håll kvar tanken på en extern KVM-switch eftersom du då välja skärm från hela utbudet. Och bli glad om du finner en skärm med KVM-switch som i övrigt matchar dina önskemål.

För generellt videotittande, Youtube etc. behöver man inte tänka på något särskilt idag. För spelande är det generella påbudet att gå upp i frekvens, 120+ Hz men då ställs också en del krav på KVM-switchen. Vilket man eventuellt kan kliva runt med att låta exempelvis speldatorn köra en egen ingång på skärmen för att slippa switcha bilden via en KVM som kanske inte klarar av bandbredden.

Tumregeln för skärmar är IPS eftersom det är allround och har minst framträdande nackdelar för dina ändamål. OLED är överlägset på sådant som kontrastförhållande vilket gynnar spelande men har då andra nackdelar, inte minst prisnivåer och utbudet.

Permalänk
Medlem

Också spånat på samma sak för att minimera antalet kablar. Märk dock väl att att det varit just spånande, inte gjort någon direkt seriös research.

Har inga egna erfarenheter, inte ens känt på i butik, men Acer Predator X27U såg ut att checka alla mina boxar utom G-syncstöd (notera skillnad mellan G-sync och G-sync compatible). Kanske inte ett problem för dig dock. Skärmen verkar trevlig, och har fått bra recensioner.

Det är väl egentligen bara det där med vad som är rimligt att betala för en skärm som väl kommer vara att anse som föråldrad om några år, när OLED utvecklats vidare...

Annars är det väl också värt att tänka på att man begränsar sig oerhört genom att välja en skärm med inbyggd KVM-switch, och att man sannolikt då åker på att betala ett rejält prispremium för det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ytterst få KVM switchar med rätt krav och ännu mindre inbyggda i bildskärmen. Du blir extremt begränsad.

Här finns bra KVM switchar med hög upplösning och hz osv men priset följer ju.
https://www.store.level1techs.com/products/hardware

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nördic har relativt billiga KVM switchar.
En 2=>1 skärm för DP med 2560x1440 144/120/60Hz kostar 900Kr.
https://noerdic.se/
Men ska man upp i 240Hz får man nog direktkoppla.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tack för alla svar! Jag förstår problematiken med att man blir begränsad. Men samtidigt är det ju sjukt smidigt med alla kablar man slipper. Jag får fundera ett varv till innan jag bestämmer mig. De jag kikat på annars är bl.a.

Om man bortser från KVM, hur verkar de vara som skärmar? Får jag nåt mycket bättre om jag avstår KVM?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av apskallen:

Tack för alla svar! Jag förstår problematiken med att man blir begränsad. Men samtidigt är det ju sjukt smidigt med alla kablar man slipper. Jag får fundera ett varv till innan jag bestämmer mig. De jag kikat på annars är bl.a.

Om man bortser från KVM, hur verkar de vara som skärmar? Får jag nåt mycket bättre om jag avstår KVM?

Det är två olika skärmar där M27Q är en mer value-for-money-variant av en typ av skärm som funnits i 10 år. X27U är en modern OLED och nästan 3 ggr så dyr. Finns en distinkt spelinriktning med den skärmen medan M27Q är mer allround.

Går inte att svara på en fråga som "Får jag nåt mycket bättre om jag avstår KVM?" eftersom du måste definiera vad just du menar med "bättre."

Mycket beror på vad du har för skärm idag och vad du är vill förbättra med den nuvarande. Finns många skärmar som är bra på något men då ska detta något helst stämma med de egenskaper du efterfrågar. Du kan i alla fall köpa 100-tals skärmar som är som M27Q och saknar KVM. Kanske en eller ett par som är som X27U vilka också saknar KVM. Då är det ju endast samma typ av skärm fast helt enkelt utan KVM. Inte så att det är något annat som kan bli automatiskt mycket bättre för att man hoppar över KVM.

Permalänk
Medlem

Om du främst ska jobba och programmera skulle jag personligen valt en LCD-baserad skärm för att inte behöva fundera på inbränningar.

Jag har själv den här: https://www.sweclockers.com/test/35993-test-cooler-master-tem...

Fortfarande en del buggar i mjukvaran och begränsningar så inget man ska köpa om man inte är ok med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Sitter på en skärm med inbyggd KVM, oerhört smidigt.
Dells programvara så att man kan ställa in skärmen från ett program är också supersmidig.

Det jag spelar funkar lika bra på 60Hz, men om jag hade hittat en stor UltraWide med hög uppdaterings frekvens och inbyggd KVM så hade jag varit sugen på att byta.. men som det är nu så sitter jag kvar på min Dell.

Hoppas du hittar KVM spelskärm.. och köp en så stor du kan Jag kan inte tänka mig att gå till en mindre skärm än den jag har om jag skulle byta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Calle:

Om du främst ska jobba och programmera skulle jag personligen valt en LCD-baserad skärm för att inte behöva fundera på inbränningar.

Jag har själv den här: https://www.sweclockers.com/test/35993-test-cooler-master-tem...

Fortfarande en del buggar i mjukvaran och begränsningar så inget man ska köpa om man inte är ok med det.

Den har jag kikat på också. Vilka är de mest störande buggarna som är kvar tycker du?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du vill uppnå ? Idag är nyttan av kvmswitvhar rätt liten för fjärrskrivbord och rätt tangentbord och mus eller motsvarande mjukvarulösning så man kan använda dem till flera datorer utan att ändra kabla kan troligen lösa problemet.
Logitechs mer kontorsinriktade prylar kan tex anslutas och växla mellan 3 olika enheter via ett knapptryck, de har även Logitech Flow.
https://www.logitech.com/en-us/software/features/flow.html
Finns även separata mjukvarulösningar typ Synergy
https://symless.com/synergy

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

HP Omen 27k har inbyggd KVM.
Nackdel är att den inte levererar tillräckligt med ström över USB-C för att ladda en laptop, så du behöver fortfarande ha laddaren i. Skärmar som gör det + KVM är i regel ganska dyra, men jag hade tittat på Dell om jag ville ha en som levererar allt.

Kolla framförallt recensioner som nämner hur KVM-delen fungerar innan du bestämmer dig. En del skärmar kan ha funktionen, men implementerat den på ett sätt som gör att den inte är praktisk att använda. tex att du måste in i menysystemet för att byta mellan maskiner. HP:n som jag nämnde har en dedikerad knapp på baksidan och växlar även automatiskt till den USB-ingång du definierat beroende på vilken bildsignal som är aktiv.

Man kan tycka att det är något man kunde förvänta sig från alla skärmar där det står KVM på kartongen, men så är inte nödvändigtvis fallet bland billigare modeller.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

<klipp>
Kolla framförallt recensioner som nämner hur KVM-delen fungerar innan du bestämmer dig. En del skärmar kan ha funktionen, men implementerat den på ett sätt som gör att den inte är praktisk att använda. tex att du måste in i menysystemet för att byta mellan maskiner. HP:n som jag nämnde har en dedikerad knapp på baksidan och växlar även automatiskt till den USB-ingång du definierat beroende på vilken bildsignal som är aktiv.
<klipp>

Dell har en mjukvara så att du kan köra en tangentbordskombination för att skifta mellan vilken input som ska användas.
Mycket smidig - använder själv.

Min Dell klarar också av att strömförsörja min jobb-laptop så det är bara en USB-C kabel som används för att ansluta den. Supersmidigt.

Men Dell är inte direkt spelinriktade på sina KVM skärmar vad jag sett, så det blir till att välja om du prioriterar KVM eller spelfokus för skärmen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Den har jag kikat på också. Vilka är de mest störande buggarna som är kvar tycker du?

Fördelar:

• Hög PPI är alltid trevligt!

• 90w över USB-C

• Hög ljusstyrka

• Local dimming funkar helt OK för HDR

Nackdelar:

• sRGB läget krymper färgomfånget lite väl mycket

• Enda sättet att sätta vitbalansen i HDR är via servicemenyn som triggas via firmware uppdatering

• Buggig växling mellan källor kräver omstart av skärmen i vissa lägen

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H