Problem med reklamation av Corsair HS65 (serial coden de vill ha sitter under hård plast)

Permalänk
Medlem

Problem med reklamation av Corsair HS65 (serial coden de vill ha sitter under hård plast)

Edit: bara lite onödigt borttaget.

Jag har ett roligt problem med reklamation mot garanti av mitt HS65 inköpt Aug 2022. Det har börjat glappa främst på vänster sida. Inte så ofta, men ofta nog (och nu efter dessa hyfsat hårdhänta försök har det börjat brusa lätt).

I alla fall: När jag bad om reklamation så hänvisade de mig till instruktion om att hitta "serial/part code", vidare med instruktion att i mitt fall sitter den:
"The HS55 and HS65 series headsets have the sticker on the inside of the left earcup; you need to remove the earcup in order to see the sticker."

Bara det att när jag försöker öppna hörluren så sitter det ingen sticker lätt åtkomligt, utan jag måste först dra loss 'earcupen' (det mjuka) för att komma in, och när jag gjort den biten så sitter stickern ändå under väldigt hård plast (den går inte att skruva av eller böja med handstyrka). [Bilder från första försöket]

När jag berättar om mina problem att nå serial code så skriver de "It is okay if the headset is damaged as a result of retrieving the serial number on the unit."

Sedan provade jag alltså att skruva av det yttersta för att se om jag kommer åt den på andra hållet, somehow. Icke sa nicke, stickern sitter inkörd under hård plast. [Bilder från andra försöket]

Vad ska jag göra nu? Slå sönder den med en hammare och hoppas att stickern överlever? Såga upp headsetet? Jag har ingen sådan liten såg... Skulle kunna såga den itu kanske, men det skulle nog bli rätt stökigt, det är en ganska stor såg menad för större träbitar...
Jag försökte böja upp plasten med en skruvmejsel men plasten är alldeles för hård. Skulle kunna sätta den i ett enkelt skruvstäd I guess?

Är detta rimligt av dem att begära..?

MvH

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Moderator
Moderator

Vilka är "de" i sammanhanget? Smidigast brukar nästan alltid vara att reklamera till den återförsäljare du köpte varan av, inte tillverkaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilka är "de" i sammanhanget? Smidigast brukar nästan alltid vara att reklamera till den återförsäljare du köpte varan av, inte tillverkaren.

Corsair alltså. Amazon bryr sig inte då detta handlar om ett garantiärende, det har jag redan undersökt.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Det är till säljaren, d.v.s. den du ingått ett (köpe)avtal med, som du bör rikta dina konsumenträttsliga anspråk.

Från https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

"Mot vem kan jag göra mina rättigheter gällande?

Dina rättigheter som konsument kan du göra gällande mot den återförsäljare som sålde produkten ifråga till dig, även om denna återförsäljare inte är densamma som tillverkaren av produkten."

Se även https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är till säljaren, d.v.s. den du ingått ett (köpe)avtal med, som du bör rikta dina konsumenträttsliga anspråk.

Från https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

"Mot vem kan jag göra mina rättigheter gällande?

Dina rättigheter som konsument kan du göra gällande mot den återförsäljare som sålde produkten ifråga till dig, även om denna återförsäljare inte är densamma som tillverkaren av produkten."

Se även https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...

Hmm, okej, jag försöker kontakta dem igen antar jag. Tack.
De verkar göra det väldigt svårt för en. Ska se om någon annan har erfarenhet av att lämna in till Amazon mot garanti.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är till säljaren, d.v.s. den du ingått ett (köpe)avtal med, som du bör rikta dina konsumenträttsliga anspråk.

Från https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

"Mot vem kan jag göra mina rättigheter gällande?

Dina rättigheter som konsument kan du göra gällande mot den återförsäljare som sålde produkten ifråga till dig, även om denna återförsäljare inte är densamma som tillverkaren av produkten."

Se även https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...

Nu gick jag igenom deras process igen, som var ganska väl dold.... Då visar de bara detta:

Edit: för att vara tydlig är det definitivt Amazon som sålde varan, "Amazon EU S.à r.l., Sverige Filial", inte Corsair genom Amazon.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Jag tog i som fan med en tång och kunde då till slut vrida loss den.

Förklarar inte varför jag måste gå via Corsair dock, men nu kan jag se koden äntligen...

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz