Vilket utbildning ska jag välja för universitet, Högskoleingenjör i Elektroteknik och automation eller Datateknik

Permalänk
Medlem

Vilket utbildning ska jag välja för universitet, Högskoleingenjör i Elektroteknik och automation eller Datateknik

Hej,
För närvarande är jag ganska förvirrad mellan två ämnen, Högskoleingenjör i datateknik eller Högskoleingenjör i elektroteknik med automation vid Lunds Universitet. Jag kan inte bestämma mig för vilken bransch jag gillar mest. Jag tog Fysik 2, Matematik 4 och 5 (de ämnen som krävs av de två huvudämnena) och jag hade tillräckligt med poäng för att komma in på båda.

Jag upptäckte att Datateknik kräver fler poäng men det fokuserar mycket på programmering, vilket jag inte gillar särskilt mycket.

Vad gäller elektroteknik så handlar det mer om de ämnen jag gillar, men jag ser att det finns inte som väljer detta huvudämne och det kräver mindre poäng, så jag vet inte om det är ett bra huvudämne eller inte. Snälla hjälp mig.

Det är ca 2 veckor kvar och jag får välja 1 av 2. Tack.

Permalänk
Medlem

Du glömde att länka till kursplanerna. Rätt få personer har nog koll på bägge utbildningarnas innehåll.

Min personliga åsikt är att man oavsett bör söka sig åt yrken där närvaro i den fysiska verkligheten är en viktig ingrediens, vilket främst skulle tala för elektroteknik, snarare än datateknik, där många i dagsläget slutar på programmeringstunga jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du glömde att länka till kursplanerna. Rätt få personer har nog koll på bägge utbildningarnas innehåll.

Min personliga åsikt är att man oavsett bör söka sig åt yrken där närvaro i den fysiska verkligheten är en viktig ingrediens, vilket främst skulle tala för elektroteknik, snarare än datateknik, där många i dagsläget slutar på programmeringstunga jobb.

Bara av ren nyfikenhet varför är du av åsikten att man bör söka sig till yrken där fysisk närvaro är ett krav, vilka fördelar & nackdelar ser du?

//En som också håller på att välja mellan liknande utbildningar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tutel:

Hej,
För närvarande är jag ganska förvirrad mellan två ämnen, Högskoleingenjör i datateknik eller Högskoleingenjör i elektroteknik med automation vid Lunds Universitet. Jag kan inte bestämma mig för vilken bransch jag gillar mest. Jag tog Fysik 2, Matematik 4 och 5 (de ämnen som krävs av de två huvudämnena) och jag hade tillräckligt med poäng för att komma in på båda.

Jag upptäckte att Datateknik kräver fler poäng men det fokuserar mycket på programmering, vilket jag inte gillar särskilt mycket.

Vad gäller elektroteknik så handlar det mer om de ämnen jag gillar, men jag ser att det finns inte som väljer detta huvudämne och det kräver mindre poäng, så jag vet inte om det är ett bra huvudämne eller inte. Snälla hjälp mig.

Det är ca 2 veckor kvar och jag får välja 1 av 2. Tack.

Vad är det som talar mot elektroteknik? Förstår inte resonemanget. Om du inte gillar programmering lika mycket så är det väl ett givet val. Du kan ju byta under tiden om du ångrar dig. Oavsett så är båda solida utbildningar med bra framtidsutsikter.

När jag började studera datateknik så behövde man bara stava rätt på sitt namn på högskoleprovet, numera är det en poppis utbildning och har således högre poängkrav.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tutel:

Hej,
För närvarande är jag ganska förvirrad mellan två ämnen, Högskoleingenjör i datateknik eller Högskoleingenjör i elektroteknik med automation vid Lunds Universitet. Jag kan inte bestämma mig för vilken bransch jag gillar mest. Jag tog Fysik 2, Matematik 4 och 5 (de ämnen som krävs av de två huvudämnena) och jag hade tillräckligt med poäng för att komma in på båda.

Jag upptäckte att Datateknik kräver fler poäng men det fokuserar mycket på programmering, vilket jag inte gillar särskilt mycket.

Vad gäller elektroteknik så handlar det mer om de ämnen jag gillar, men jag ser att det finns inte som väljer detta huvudämne och det kräver mindre poäng, så jag vet inte om det är ett bra huvudämne eller inte. Snälla hjälp mig.

Det är ca 2 veckor kvar och jag får välja 1 av 2. Tack.

Jag kan krångla till det!
Jag gick högskoleingenjör i Elektroteknik, med en master i embedded electronics (som var en del av Data-instutitionen).

Båda är kanon och det finns mängder av arbetstillfällen (lägst arbetslöshet för båda yrkesgrupperna i Sverige, Data och elektroteknik räknas ihop i samma grupp). Ta det som blir kul men se till att lära dig programmera, det klarar man sig inte utan oavsett vad man tycker om det.

Jag ser programmering endast som ett väldigt strukturerat språk/verktyg precis som matematik/fysik är ett väldigt strukturerat språk/verktyg för att beskriva problem och dess lösningar.

På Chalmers upplevde jag båda högskoleprogrammen väldigt praktiska men med lite bättre möjligheter att läsa vidare en master med god garantiplats på elektroteknikprogrammet.

På KTH så heter Data "Informationsteknik" istället för Datateknik.
Chalmers högskoleprogra Data- och elektroteknik delar ungefär 50% av första årets program. Samma med Data- och Elektroteknik på LNU (Linnéuniversitetet, Växjö), det är mycket vanligt att byta mellan de två programmen.

TLDR; Testa ett, i värsta fall så går det säkert att byta från ena till andra efter ett halvår och troligen har du inte missat något men kanske får läsa en kurs i annan ordning under termin 3 (höst 2025).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin