EU: Microsoft Teams hämmar konkurrensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Kan de inte titta på YouTube Music när de ändå är i farten. Känns minst lika illa om inte värre att de bakar in det i samma prem som YouTube.

Nej, varför det? Tycker det är skitbra. Slängde ut Spotify för Youtube Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Varför ska de betala extra för en license? När det har en applikation som gör samma i licenser som de måste ändå ha

Teams gick 0-100 över en natt för att den ersatte Skype mötes och dess telefoni delar och gjorde det enklare att samarbeta i sharepoint, både två produkter som de haft sen långt innan slack. Så nej, de har "inte kopierat mer eller mindre av slack"

För att man gör så för att medvetet ta livet av konkurrenterna? Man har ju redan gjort så med webbläsare, mediaspelare, e-post-, chat-, antivirusprogram.

Kommer du ihåg hur Lync/Skype For Business såg ut som Teams ersatte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Kan de inte titta på YouTube Music när de ändå är i farten. Känns minst lika illa om inte värre att de bakar in det i samma prem som YouTube.

kan ju vara för att det -är- youtube. samma innehåll på båda. bara olika appar/utseende. typ som hur kalender nästan alltid finns inbakat i epost-klienter, iaf outlook och gmail.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kan ju vara för att det -är- youtube. samma innehåll på båda. bara olika appar/utseende. typ som hur kalender nästan alltid finns inbakat i epost-klienter, iaf outlook och gmail.

Teams känns som en naturlig del av Office med, man når samma som i OneNote och Sharepoints osv. Bara olika appar/utseende.

Skrivet av SvingitGolf:

Nej, varför det? Tycker det är skitbra. Slängde ut Spotify för Youtube Premium.

Tycker det är skitbra att teams följer med Office med, men det betyder ju inte att det är bra för konkurrensen. Tillslut sitter Google på monopol både på video och musik.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad är lösningen nu då? Att man tar bort Teams från Office 365 och licenserar det för sig och tvingar företag att betala ytterligare för programmet?

Vi är 16000 personer på mitt företag som använder Teams dagligen. Innan dess Lync och innan dess Skype.

Vad är problemet? Att programmet ingår i ett paket?

Exakt det: Ni hade Lync och Skype, men bytte till Teams. Konkurrensen har ingen chans eftersom det bara är Microsoft som kopplar ihop allt. Speciellt med ai funktionerna som kommer gå sömlöst över hela office med teams och outlook kommer inget företag köra något annat.

Vet inte hur det ska bli konkurrens när alla ändå kommer vilja ha office när ai kommer igång ordentligt. Behövs enorma resurser och hela produktpaketet för att ai ska nyttjas fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Eller att man öppnar upp och låter konkurrenter till Teams också integrera sina lösningar med andra delar av Office-paketet

De får väl skapa sina egna appar som Microsoft gjort?

Varför ska ett företag dela med sig av sina appar de spenderar hundratals miljoner kronor på att utveckla, gratis?

Ne jag är emot all form av monopol, men att straffa ett företag för att man utvecklar bra och integrerade produkter är helt fel väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad är lösningen nu då? Att man tar bort Teams från Office 365 och licenserar det för sig och tvingar företag att betala ytterligare för programmet?

Vi är 16000 personer på mitt företag som använder Teams dagligen. Innan dess Lync och innan dess Skype.

Vad är problemet? Att programmet ingår i ett paket?

Skrivet av Spektra:

Jag reagerade själv för ett par dagar sen när jag kollade på Microsoft licensöversikt och det fanns licenser i stil med ”Microsoft 365 E3 (no Teams)”. Men då var min tanke mer varför skulle någon vilja köra utan Teams?

Är det inte bara i EU som det inte redan är så på bred front, dvs att i USA så är teams en separat licens? Det är min uppfattning iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Jag läste ett intressant inlägg om problemet med Teams. Poängen var följande:

Microsofts affärsmodell är att inte innovera, eftersom det kan ta flera år, och många utvecklare så är kostnaden stor. Om satsningen misslyckas så förlorar Microsoft mycket pengar. Därför är risken med innovera för stor.

Istället har Microsoft en framgångsrik affärsmodell: kopiera. stjäl eller köp upp framgångsrika innovationer. Så länge innovationen inte är framgångsrik så gör Microsoft ingenting. Först när en innovation blir stor, så börjar Microsoft röra på sig. Antingen köper man upp företaget, kopierar eller stjäl konceptet: Internet Explorer webläsaren, SQL server, MS-DOS, Excel, etc. Nästan alla Microsoft produkter kom till på detta sätt.

Ett problem som företag har, är att det tar lång tid att sälja in Enterprise lösningar till andra företag. Det kan ta 1 år. Många möten med olika stake holders som alla ska bestämma och godkänna. Om någon säger nej, så tar det månader att omvända den personen. Slack, Zoom, etc behöver 1 år på sig eller mer att sälja in. Men Microsoft finns redan inne i företaget: Windows, Office, etc.

Microsoft använder sin redan etablerade distributionskanal för att döda mindre företag. Microsoft kopierar Slack eftersom det börjar bli stort. Gör en snabb och slarvig kopia. Ger bort det gratis till alla företagen, eftesrom Microsoft redan är inne. Slack, Zoom, etc får nu stora problem. Varför ska ett företag betala för något som de redan har fått gratis av Microsoft?

Så om du startar ett företag, och kommer på världens bästa ide, så kommer det ta 1 år för dig att sälja in till ett företag. Under tiden kopierar Microsoft dig, och ger bort din kopia gratis. Lycka till att sälja till alla företag som redan har din kopia. Visst, kopian suger men den får jobbet gjort, och är gratis. Och medan du kämpar, så har Microsoft all tid i världen att förbättra kopian.

Är detta ett problem eller inte? Flera här tycker inte det är ett problem. Vad tycker ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Varför ska de betala extra för en license? När det har en applikation som gör samma i licenser som de måste ändå ha

Teams gick 0-100 över en natt för att den ersatte Skype mötes och dess telefoni delar och gjorde det enklare att samarbeta i sharepoint, både två produkter som de haft sen långt innan slack. Så nej, de har "inte kopierat mer eller mindre av slack"

Jag jobbade i microsoft-miljö när slack introducerades, vi körde detta och alla utvecklare gillade det. Sedan såg vi hur Microsoft panik-släppte teams. Vi tvingades gå över till detta toppstyrda hastverk. Ingen ville av utvecklarna var glada över detta.
Teams måhända vara bättre än Microsofts tidigare produkter. Men de säger mer om Microsoft än om Teams.

Embrace, extend, extinguish. Ränderna går inte ur den här tigern.

Permalänk
Medlem

fånigt de får väl göra bättre program konkurrenterna helt enkelt. Apple hela plattformen, google allt de gör AMD, Intel osv finns många andra att kolla på oxå förra gången de drämde till Microsoft så försvann bra funktioner i windows saknar wmp.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

De får väl skapa sina egna appar som Microsoft gjort?

Varför ska ett företag dela med sig av sina appar de spenderar hundratals miljoner kronor på att utveckla, gratis?

Ne jag är emot all form av monopol, men att straffa ett företag för att man utvecklar bra och integrerade produkter är helt fel väg att gå.

Man kan inte säga att man å ena sidan är emot monopol, men å andra sidan inte se något problem i att man utnyttjar sin monopolställning.

Ja, på kort sikt kan det vara bekvämt att Microsofts integration mellan Teams och Office-paketet i övrigt är bra. På lång sikt är det dåligt att alla som vill utveckla en produkt som ska konkurrera med Teams även måste konkurrera med med Word och Excel. Det hämmar innovation för mötesmjukvara.

Ingen tvingar Microsoft att integrera hela produktutbudet, men konkurrensmyndigheter finns för att säkerställa att konkurrensen kan leva vidare. Om man sitter på en monopolställning, vilket Microsoft gör med Word och Excel, kan man inte dra det hur långt som helst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra där, EU!
Zoom dominerade länge med en billig och enkel klient som bara "fungerade"...ända tills MS såg till att Teams blev en del av office och integrationen vart djup.
Detta gjorde det direkt besvärligt att ha något annat än Teams om man ville använda office appar och Teams tog över rinom såväl privat som offentlig sektor.

Trots att appen i sig är dyrare, fruktansvärt mycket långsammare och klumpigare. Teams är DDR teknik med smink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oavsett, just det att man själv bestämmer om man har ett öppet API eller ej är ju själva problemet. Ingen ska så klart tvingas skapa ett API eller integrationsvägar där sådana inte existerar, men man bör kunna kräva att få se den interna API-dokumentation som existerar, i den mån de API:erna används för att integrera olika program med varandra.

Varför ska det vara tvingande att tillhandahålla företagshemligheter som är till grund för en affärs-strategi? (Om nu detta är fallet för MS, men utgår från att så är fallet)

Varför ska investerad tid och möda tillgodoses andra aktörer kostnadsfritt?

Varför ska exempelvis inte slack behöva utveckla sin egna office-suite utan kunna dra nytta av microsoft sådan gratis?

Integrationerna sker mot produkter som MS själv bekostat.

Argumentationen låter hittills som att Microsoft ska tillhandahålla kostnadsfri API till direkta konkurrenter som de bekostat mot produkter som de själva bekostat utvecklingen för. Produkter mot vilka integrationerna berör deras konkurrenter dessutom drar nytta av. Det är alltså detta som är rimligt?

Företag överlever på intäkter, inte goodwill.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Vi är iofs inte så många men 350 pers och vi kör både slack och teams. Min personliga favorit är slack just för den är renare, rappare och stödjer bots och massa automatiska grejer.

Hos oss skapar man ett ärende med IT genom att bara skriva /create-ticket och man lämnar aldrig slack och botten håller anändaren informerad.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Microsofts affärsmodell är att inte innovera, eftersom det kan ta flera år, och många utvecklare så är kostnaden stor. Om satsningen misslyckas så förlorar Microsoft mycket pengar. Därför är risken med innovera för stor.

Istället har Microsoft en framgångsrik affärsmodell: kopiera. stjäl eller köp upp framgångsrika innovationer. Så länge innovationen inte är framgångsrik så gör Microsoft ingenting. Först när en innovation blir stor, så börjar Microsoft röra på sig. Antingen köper man upp företaget, kopierar eller stjäl konceptet: Internet Explorer webläsaren, SQL server, MS-DOS, Excel, etc. Nästan alla Microsoft produkter kom till på detta sätt.

Även Skype köpte Microsoft upp och förstörde helt, samtidigt som användarna sögs in i deras ekosystem. I samma veva rebrandades Lync till "Skype for Business".

Innovation är som sagt inget Microsoft pysslar med, utan de har alltid snott/köpt idéer från andra.

Ang. Windows, så släpptes det främst som ett skal till DOS för att låsa in tredjepartsutvecklare. Nu när Windows-licenser inte längre är Microsofts stora kassako, så attackerar de istället tredjepartsutvecklarna som hjälpte Windows att bli störst på marknaden i slutet av 90-talet.

Numera är användardata det nya guldet, där Microsoft gör allt i sin makt för att binda användarna till sitt ekosystem.

Har väldigt svårt att förstå man kan försvara deras agerande. De enda innovativa personerna hos Microsoft är deras jurister.

En historielektion om Teams:
https://www.m.io/blog/history-of-microsoft-teams

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Varför ska det vara tvingande att tillhandahålla företagshemligheter som är till grund för en affärs-strategi? (Om nu detta är fallet för MS, men utgår från att så är fallet)

Varför ska investerad tid och möda tillgodoses andra aktörer kostnadsfritt?

Varför ska exempelvis inte slack behöva utveckla sin egna office-suite utan kunna dra nytta av microsoft sådan gratis?

Integrationerna sker mot produkter som MS själv bekostat.

Argumentationen låter hittills som att Microsoft ska tillhandahålla kostnadsfri API till direkta konkurrenter som de bekostat mot produkter som de själva bekostat utvecklingen för. Produkter mot vilka integrationerna berör deras konkurrenter dessutom drar nytta av. Det är alltså detta som är rimligt?

Företag överlever på intäkter, inte goodwill.

Det är ingen som säger att Slack ska få nyttja Microsofts Office-svit gratis. Användarna kommer fortfarande behöva ha licens till Microsoft Office. Annars finns det liksom inget att integrera mot.

Givetvis prioriterar företag sina egna vinstintressen över dina användares intressen, och kan de stävja konkurrens så gör de absolut det. Men på vilket sätt är det bra för någon annan än Microsoft? Jag lovar att de överlever även om de blir tvungna att dokumentera lite API:er och möjliggöra interoperabilitet mellan deras officesvit och andras program, samtidigt som alla vinner på att vi får hälsosam konkurrens som sporrar alla att skapa bättre produkter. (Även Microsoft på sikt, då de tvingas göra deras egna produkter bättre, vilket på sikt är bättre för dem än att jaga kortsiktiga vinster per kvartal.) Har ett företag monopol och kontroll över ett helt marknadssegment stagnerar utveckingen.

Och som sagt, det handlar inte om att Microsoft ska utveckla några nya API:er, utan bara att de inte ska låsa ner de API:er de redan har, och möjliggöra tredje part att få åtkomst till dessa. Inget konstigt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Teams känns som en naturlig del av Office med, man når samma som i OneNote och Sharepoints osv. Bara olika appar/utseende.

Tycker det är skitbra att teams följer med Office med, men det betyder ju inte att det är bra för konkurrensen. Tillslut sitter Google på monopol både på video och musik.

Jag har inget emot det där med Teams, tycker det känns som feature complete snarare än påtvingat monopol.

Grejen med att yt music "ingår" i youtube premium är väl snarare att som jag sa det är samma. även om dom "tog bort" yt music så kan dom inte sänka priset för du har fortfarande tillgång till samma innehåll på youtube, det är ett anna gränssnitt/app utförande bara, du kan hitta, vad jag vet, all musik på båda. även musikvideo om den finns uppladdad av skivbolaget på yt kan du toggla i yt music appen. och om låten du vill lyssna på inte finns uppladdad på "yt music" sätt så kan du lyssna på youtube resultat i appen.
och ja all musik på yt music finns alltså då också på youtube.

så du får fortfarande "hela tjänsten" oavsett, typ.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Börjar bli löjligt. Hela meningen med fri marknad är att man har FRIA val därefter.

Har ett företag en produkt som funkar för företag ---> brukar bli att företag går dit.

Finns flertal lösningar, exempelvis Facebook Workplace, som företagen har full möjlighet att använda för intern kommunikation utöver Teams.

Visa signatur

🖥---> Asrock Z170 Extreme4 • i7 6700k • 16gb ddr4 Corsair LPX • Asus RX580 4gb Dual • Corsair RM650x • Diverse SSDs • Fractal Design R5 • Sennheiser HD 599 •
📱---> Google Pixel 7 Pro 256gb Obsidian Black
📽---> LG C1 OLED 2021
🚗---> 9-3 TTid 180hk Vector

Permalänk
Medlem

Jag tycker EU borde förbjuda den "nya" Teams totalt.
Det är bara en webbsida i en iframe, som dessutom är rent skit som släppts.
Lider för att jag vet att outlook kommer få samma resa snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag tycker EU borde förbjuda den "nya" Teams totalt.
Det är bara en webbsida i en iframe, som dessutom är rent skit som släppts.
Lider för att jag vet att outlook kommer få samma resa snart.

Har inte teams alltid varit en electron-app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öatmeal:

Börjar bli löjligt. Hela meningen med fri marknad är att man har FRIA val därefter.

Har ett företag en produkt som funkar för företag ---> brukar bli att företag går dit.

Finns flertal lösningar, exempelvis Facebook Workplace, som företagen har full möjlighet att använda för intern kommunikation utöver Teams.

Du borde besöka Microsofts bas i Stockholm och se med egna ögon. De har en byggnad på tre våningar och en hel armé av säljare. Tentaklerna sträcker sig djupt in i offentlig förvaltning. Vet inte om du kan prata om fria val när de redan hypnotiserat en majoritet av alla svenska CTO:er. En "fan boy-skara" med enorm beslutskraft.
Denna igel-svulst suger sig fet på offentliga medel. Det skulle krävas en enorm kraft att mota bort denna Kraken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Du borde besöka Microsofts bas i Stockholm och se med egna ögon. De har en byggnad på tre våningar och en hel armé av säljare. Tentaklerna sträcker sig djupt in i offentlig förvaltning. Vet inte om du kan prata om fria val när de redan hypnotiserat en majoritet av alla svenska CTO:er. En "fan boy-skara" med enorm beslutskraft.
Denna igel-svulst suger sig fet på offentliga medel. Det skulle krävas en enorm kraft att mota bort denna Kraken.

Ser inte hur det är relevant överhuvudtaget. Det är så klart viktigt att inte företag hämmar konkurrensen, men Microsoft har helt enkelt en bättre produkt än något annat företag. Om du (eller andra här) inte håller med, ge ett exempel som ens kommer när det.

Dock, innan du kommer med ett exempel, kom ihåg att produkten i fråga är mer än just Teams, det är office i sin helhet och hur det kopplats samman.

Jag jobbar själv på ett företag där allt har gått över till Microsoft/Office, och jag förstår att syftet är att få företag att använda alla deras produkter, men det finns helt enkelt inget bra alternativ, och det är inte Microsofts fel.

Hur ska detta ändras? Ska Teams bli en separat kostad utöver resten av Office? Vad skulle det lösa? Företagen kommer då bara att betala mer till Microsoft, och ingen kommer änvända Slack eller liknande, för det är helt enkelt inte bra nog.

Ska Microsoft tvingas att öppna upp deras applikationer för integration med andra? Det skulle vara helt löjligt, och då skulle de flesta företag åka dit för liknande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ser inte hur det är relevant överhuvudtaget. Det är så klart viktigt att inte företag hämmar konkurrensen, men Microsoft har helt enkelt en bättre produkt än något annat företag. Om du (eller andra här) inte håller med, ge ett exempel som ens kommer när det.

Dock, innan du kommer med ett exempel, kom ihåg att produkten i fråga är mer än just Teams, det är office i sin helhet och hur det kopplats samman.

Jag jobbar själv på ett företag där allt har gått över till Microsoft/Office, och jag förstår att syftet är att få företag att använda alla deras produkter, men det finns helt enkelt inget bra alternativ, och det är inte Microsofts fel.

Hur ska detta ändras? Ska Teams bli en separat kostad utöver resten av Office? Vad skulle det lösa? Företagen kommer då bara att betala mer till Microsoft, och ingen kommer änvända Slack eller liknande, för det är helt enkelt inte bra nog.

Ska Microsoft tvingas att öppna upp deras applikationer för integration med andra? Det skulle vara helt löjligt, och då skulle de flesta företag åka dit för liknande saker.

Vet inte vad ni erbjuder för tjänster där du jobbar, men låt säga att ett mega-företag med tentakler i varenda vrå i samhällskroppen ser vad ni gör. Kopierar allt och erbjuder det kanske t.o.m. med förlust till ett lägre pris i kombination med andra tjänster. Bara för att ta era marknadsandelar.

Ingen skulle då att anlita er för att ni inte är "bra nog". Skulle det vara löjligt om du tyckte att de inte får bete sig så?