Powerknapp fungerar ej för uppstart men fungerar för avstängning

Permalänk
Medlem

Powerknapp fungerar ej för uppstart men fungerar för avstängning

Hej!

Jag har ett litet underligt problem med min strömknapp. Det är så att jag för någon månad sedan uppgraderade min dator och allt fungerade bra då. Men nu, i kanske en månadstid, har strömknappen slutat fungera när jag ska starta upp datorn. Jag får nu starta den genom att rycka ut och sätta in strömkabeln, då startar den av sig själv, troligen genom "restore on power loss" funktionen i bios, gissar jag. Det lustiga är att jag kan stänga av datorn när den är igång med powerknappen och detta fungerar helt normalt. Jag har även testat knappen med multimeter utan konstigheter samt testat att flytta resetknappen till power-pinsen på moderkortet med samma resultat. Det känns som ett moderkortsproblem eller möjligtvis nätaggregat dock börjar det gränsa på långsökt?
Jag har även letat i bios efter något som påverkar powerknappens funktion men har ej hittat något.

Moderkortet i fråga är ett Asrock B650M-HDV/M.2, och nätaggregatet är ett äldre Corsair guld, möjligtvis RM650 eller AX650, men kommer ej ihåg på rak arm. Det är nog ca 10 år gammalt.

Är det någon som haft liknande problem tidigare?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara problem med nätdelen så prova med en annan nätdel om du kan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gargamel:

Hej!

Jag har ett litet underligt problem med min strömknapp. Det är så att jag för någon månad sedan uppgraderade min dator och allt fungerade bra då. Men nu, i kanske en månadstid, har strömknappen slutat fungera när jag ska starta upp datorn. Jag får nu starta den genom att rycka ut och sätta in strömkabeln, då startar den av sig själv, troligen genom "restore on power loss" funktionen i bios, gissar jag. Det lustiga är att jag kan stänga av datorn när den är igång med powerknappen och detta fungerar helt normalt. Jag har även testat knappen med multimeter utan konstigheter samt testat att flytta resetknappen till power-pinsen på moderkortet med samma resultat. Det känns som ett moderkortsproblem eller möjligtvis nätaggregat dock börjar det gränsa på långsökt?
Jag har även letat i bios efter något som påverkar powerknappens funktion men har ej hittat något.

Moderkortet i fråga är ett Asrock B650M-HDV/M.2, och nätaggregatet är ett äldre Corsair guld, möjligtvis RM650 eller AX650, men kommer ej ihåg på rak arm. Det är nog ca 10 år gammalt.

Är det någon som haft liknande problem tidigare?

Power knappen är väl ändå från chassit och har inte med PSU att göra.

Har du monterat de små stift kontakterna korrekt?

Edit
Eller menar du strömställaren på nätaggregatet där bak?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Power knappen är väl ändå från chassit och har inte med PSU att göra.

Har du monterat de små stift kontakterna korrekt?
<Uppladdad bildlänk>

Edit
Eller menar du strömställaren på nätaggregatet där bak?

Japp det är knappen på chassit jag menar. Jag har monterat kontakterna korrekt. Är säker på det då det dels har fungerat tidigare, jag har pluggat in och ut dem flera gånger bland annat när jag testade med resetknappen samt att det fungerar att stänga av datorn genom att trycka på knappen. Ett snabbt tryck gör att datorn stängs av genom den normala avstängningssekvensen och ett långt tryck stänger av datorn med en gång som det bör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara problem med nätdelen så prova med en annan nätdel om du kan.

Det blir nog att testa med ett annat nätaggregat då. Det känns lite som att det lutar åt något problem med moderkoret men har ej något mer am5 kort liggandes så det får bli att testa nätaggregat i första hand.

Permalänk
Medlem

Jag var för ca 10 år sedan med om ett lite liknande problem. Datorn vägrade posta när jag startade tryckte på startknappen, men belysning och fläktar gick igång. Drog jag istället av och sen på brytaren på nätaggregatet postade datorn som vanligt.

I mitt fall löstes problemet med ett nytt nätaggregat, men jag kan tyvärr inte förklara varför. Mot bättre vetande använde jag samma nätaggregat i en annan burk där det mot förmodan fungerade helt problemfritt i flera år tills det var dags för uppgradering.

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på, kan vara nätagget, been there med ett Corsair AX850 för 10 - 12 år sedan, då det var lång garanti på den så fick jag utbytt till ett nytt som löste problemet👍

Permalänk
Medlem

Har du testat starta med skruvmejsel (tex) för att se om beteendet är samma? Kan givetvis mäta motstånd i Power sladden. Låter osannolikt det skulle vara skillnad men ett lätt test

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Har du testat starta med skruvmejsel (tex) för att se om beteendet är samma? Kan givetvis mäta motstånd i Power sladden. Låter osannolikt det skulle vara skillnad men ett lätt test

Hmm. Nej det har jag faktiskt inte gjort. Ska testa! Det jag testade var med kontinuitetsfunktionen (tror jag det heter?), alltså kollade ifall det piper när jag mätter båda ändarna av kontakten och trycker på knappen. Och det gjorde det, endast när knappen var intryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Som andra varit inne på, kan vara nätagget, been there med ett Corsair AX850 för 10 - 12 år sedan, då det var lång garanti på den så fick jag utbytt till ett nytt som löste problemet👍

Tack för all input. Ska testa att byta detta imorgon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kvejker:

Har du testat starta med skruvmejsel (tex) för att se om beteendet är samma? Kan givetvis mäta motstånd i Power sladden. Låter osannolikt det skulle vara skillnad men ett lätt test

Knappen fungerar och resistans i kabeln kan inte vara ett problem för då skulle datorn inte gå att stänga av.
Grundproblemet är antagligen en sliten kondensator så att nätdelen inte stänger av ordentligt eller kondenstorn inte kan självläka om man inte bryter strömmen fysiskt.
Nätdelen kan gå att starta igen från "halvav" men olika moderkort kan reagera olika på det och inte vilja starta om det inte är helt av, att byta moderkort kan därför påverka funktionen men troligen är grundproblemet ändå att nätdelen är sliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blev lite mekande med datorn nu i kväll trots allt. Testade med ett annat nätagg och då fungerade knappen precis som den ska. Testade även att byta tillbaka och då dök samma problem upp igen. Så det blev genast svartvitt vad som stod bakom det.

Tack för all hjälp från alla här i tråden

Edit: Det var ett Corsair AX650 för den som undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargamel:

Det blev lite mekande med datorn nu i kväll trots allt. Testade med ett annat nätagg och då fungerade knappen precis som den ska. Testade även att byta tillbaka och då dök samma problem upp igen. Så det blev genast svartvitt vad som stod bakom det.

Tack för all hjälp från alla här i tråden

Edit: Det var ett Corsair AX650 för den som undrar.

Härligt, ja, det var lite långsökt kände jag men testade alla knep som jag kunde hitta och det enda som funkade var när jag testade annat nätagg som ”låg och skräpade”. Så enkelt kan det vara ibland🤗