Postnord nekar import med hänv. till Tullverket (tullverkets fel! nu betala PostNord tack)
(Paket innehållande 1000gram kopparsulfat har korrekt information på fraktetiketten med utanför-EU import och med momsen via IOSS (EUs sk. "one-stop-shop"), avsändarlandet är Storbritannien.
So,
>Får ett SMS ifrån postnord där de vill jag ska ange dom som ombud för post/(paketet), gjorde så (detta var via en länk) skickades då sen vidare till en informations-sida där jag fick veta att de inte kunnat verifiera att moms/VAT blivit inbetalt för detta.
>Jag kontaktade PostNord och uppgav relevant information, personen i kundtjänst lät osäker, bad mig vänta, (väntade några minuter), han återkom och sade att paketets innehåll (kopparsulfat) förekom på Tullverkets lista*, så skulle paketet inte kunna gå via den vanliga lågvärdeförsändelse vägen dvs ingen tullavgift på import under 1800kr SEK, bara moms-avgift.
Ironiskt också att jag minns att personen i kundtjänst sade något om att han önskat han kunde ta bort avgiften men att det var Tullverket som skapat den avgiften, personen i PostNords kundtjänst hänvisade till en lista och sade att mitt paket då hade ett av varorna listade på *tullverkets lista "varor som inte får deklareras som lågvärde" på Tullverkets sida.
>Ringde Tullverket, som sade att nej de hade inte skapat den avgiften, och visste inte varför PostNord sedan årsskiftet börjat ta betalt med hänvisning till paket vars deklarerade innehåll förekom på den listan, specifikt med hänvisning till den listan då, personen i Tullverkets kundtjänst benämnde också att Tullverket har haft den listan sedan flera år tillbaka, PostNord hade först sedan årsskiftet börjat ta en avgift för dvs då "lågvärdeförsändelser".
>Efter att ha tidigare väntat upp emot en halvtimme i PostNords kundtjänst så valde jag att inte ringa kundtjänst igen förrän nästa vecka, men jag tog fram den listan igen och försökte se vad exakt i den listan mitt paket fastnat under, var det "koppar" eller kanske "kopparsulfat" eller.. ..Jag hittade inte varken koppar eller kopparsulfat, eller ens "sulfat" genom att använda mig av "sök" funktionen, till synes verkar PostNords kundtjänst ha stoppat mitt paket, skyllt ifrån sig med hänvisning till en lista utfärdad av Tullverket (också börjat ta betalt sedan årsskiftet för varor som förekommer på den listan men som kan behöva t.ex sundhetsintyg eller förklaras vad det ska användas till), men sen postnord inte ens ha kollat så att vad de begär importavgift för (eller vilka grunder de begär avgifter för)
Med "tullavgift" och "tullens lista" syftar jag till excel filen som kan laddas ned från Tullverket, inkluderar då själva siten och inte en direkt download länk: Tulldeklaration för lågvärdeförsändelser
Utöver det så inkluderar jag även en bild på försändelsen som PostNord tagit på paketet (because why not)
So, har jag missat något här?
Jag Bing-Bongade med kort beskrivning och den återkom med föreslaget att jag ska kontakta Tullverket och fråga om en skriftlig bekräftelse på att kopparsulfat inte finns på denna listan (jag skulle tro att fråga dom OM kopparsulfat funnits med på listan tidigare och om så, togs den bort nyligen eller före PostNord började ta ut denna avgiften)
också att jag bör kontakta PostNord igen och be om en förklaring om varför avgiften tas ut och hänvisa till att kopparsulfat inte finns med på tullverkets lista. (kommer nog gå tullverket först, sen postnord igen)
Eventuellt om det fortfarande tycks se ut som Postnord gör fel så kontaktar jag PTS och gör en anmälan, det vore på grunden att jag fortfarande ser fel på saken, för personligen så bryr jag mig minst om förlust av kring 50kr i frakten..
Åsikt?
Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.