Nybygge (rookie) - Lyckas inte med Windows 11

Permalänk

Nybygge (rookie) - Lyckas inte med Windows 11

Hej,
Jag och min son håller på å bygger en dator. Det har varit riktigt roligt och mycket klurigt. 😀 Hårdvaran verkar vi ha installerat korrekt, dock ej chassi-fläktarna. Tänkte ta det när vi fått igång Windows och ser att allt fungerar som det ska. Problemet just nu är Windows 11 som vi ej lyckas installera.

Komponenter:
B450 I AORUS PRO WIFI
Ryzen 3600 + AMD Wraith Prism
16 GB RAM DDR4
Samsung evo 980 PRO 500 GB
550 w Seasonic Prime Ultra gold
Gtx 1070
UniFan SL-INF 120 RGB (chassifläkt ej korrekt installerad)
Deepcool Macube 110 (chassi)

Vid uppstart fick vi "Reboot and select proper boot device". Tog ett tag tills vi klurade ut hur vi kom in i bios. Väl inne noterade vi att det var bios version F50 (11/27/2019), men eftersom tidigare ägare hade win 11 tänkte vi att det borde fungera. Vi laddade ned win 11 på USB-sticka och testade på nytt och kunde påbörja installation tills det dök upp felmeddelande ”datorn uppfyller inte systemkraven…” . Tog bort Windows på USB-minnet (32GB) och laddade ned senaste bios uppdatering. Lyckades installera i bios utan problem. Rensade usb-minnet och installerade win 11 på nytt. Dock kommer vi inte längre än såhär:

Provade ta bort enheten på 15GB men den försvann ej från listan. Tryckte även på både formatera och uppdatera på ssd:n men funkade inte då heller.

Avbröt, startade om och gick in i bios och kollade om TPM(?) var enabled och det verkar vara det så vet inte vad jag ska göra nu. 😅 Läst massa trådar här på SweC och kollar youtube men är helt lost så tacksam om någon vill guida mig och sonen vidare. 😀

Tacksam för svar!
Elin

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att installera igen, och i diskväljaren du har på bild så tar du bort alla partitioner. Den på 15MB är borta, men rad 2 är också en partition. När listan bara har en rad med oallokerat utrymme så trycker du nästa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

STORT tack för ditt svar! Windows installeras för fullt nu. 67 % avklarat.