Mobildata stängs spontant av med Samsung Galaxy s21 ultra

Permalänk
Medlem

Mobildata stängs spontant av med Samsung Galaxy s21 ultra

Hej! Jag har köpt en beg. samsung s21 ultra men har problem med att mobildatan stänger av när som helst, jag har varit i kontakt med samsung support och gjort deras förslag med att återställa en hel del inställningar men inget hjälper och den var ju fabrikssåterställd när jag köpte den så det är ju ingen ide att det göra det.
Någon som har varit med om samma sak?
Ideér nån?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hör med operatör och/eller byt SIM.
Det kan hjälpa med att återställa enheten speciellt om du uppdaterat den efter du köpte den.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort alla återställningar utom att fabriksåterställa den. Det går heller inte att ha ett plånboksfodral på den, då blir luren svart när man ringer, och ska typ ska välja en siffra så måste jag trycka på start/avstängningsknappen för att skärmen ska tändas igen

Permalänk
Medlem

Vanligt på S21 att det blir glappt vid sim kortet. Prova att ta ut och sedan sätta tillbaks sim kortet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Violet:

Hej! Jag har köpt en beg. samsung s21 ultra men har problem med att mobildatan stänger av när som helst, jag har varit i kontakt med samsung support och gjort deras förslag med att återställa en hel del inställningar men inget hjälper och den var ju fabrikssåterställd när jag köpte den så det är ju ingen ide att det göra det.
Någon som har varit med om samma sak?
Ideér nån?

När du säger att mobildatan stänger av sig, stänger den av sig i telefonens funktioner eller slutar surfen att fungera?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

När du säger att mobildatan stänger av sig, stänger den av sig i telefonens funktioner eller slutar surfen att fungera?

Inte TS, Men jag har en S22 ultra som har samma problem, min mobildata stängs inte av, det står att jag har täckning men har uppenbarligen inte internet då inget fungerar. Vad kan det vara? Min sambo hade denna förut och hade inte detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damplastbil:

Inte TS, Men jag har en S22 ultra som har samma problem, min mobildata stängs inte av, det står att jag har täckning men har uppenbarligen inte internet då inget fungerar. Vad kan det vara? Min sambo hade denna förut och hade inte detta problem.

Du kanske har funktionen på som gör att Samsung mobiler automatiskt sätter på mobildata ifall WiFi signalen blir svagare eller går ned. Du kan stänga av denna funktion under de avancerade inställningarna för WiFi. Det där med med att internet inte fungerar trots mobiltäckning kan ju tex bero på att du har slut på surf eller har nån inställning hos operatören att mobildata ska vara blockerat. Det är ju inte helt ovanligt att folk aktiverar det alternativet när de åker utomlands tex pga de skyhöga avgifterna

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

NordhNet

Den stänger av sig i telefonens funktioner

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på något med simkortet. Har varit med om liknande på en bekants Samsung där simkortet inte var i ordentligt och allt fungerade förutom mobildatan. Simkortet behövde i det fallet tryckas in längre så det fjädrade tillbaka på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Violet:

NordhNet

Den stänger av sig i telefonens funktioner

Gå in till inställningarna för Anslutningar>Mobilnätverk och kolla vad som står där. Prova att ändra till endast 4G/3G tillfälligt för att se om det gör nån skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickbin:

Skulle gissa på något med simkortet. Har varit med om liknande på en bekants Samsung där simkortet inte var i ordentligt och allt fungerade förutom mobildatan. Simkortet behövde i det fallet tryckas in längre så det fjädrade tillbaka på plats.

Om det är detta så kan jag rekommendera att byta till eSIM om era operatörer stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickbin:

Nytt simkort, flyttat mobildata till nästa sida men fungerar inte ändå

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis en flex kabel i den som behöver bytas ut.
FRC
https://nordicgsm.com/galaxy-s21-ultra-sm-g998bds/28532-samsu...

Eventuellt att även sub pba behöver bytas ut och har man otur så också mainboard.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att jag var ensam om det här fenomenet...

Har en några månader gammal S23 Ultra som också "stänger av" mobildata och ringfunktion (ikonerna för signalstyrka försvinner).
Har 2st SIM, Halebop och Tele2. Har provat byta båda men problemet kvarstår.

Det händer titt som tätt. Främst när man är ute och åker bil, men även om jag går fram till affärn som ligger 150m bort.
Värst var det när jag var till sommarstugan i norrland. Då slocknade täckningen minst 15 gånger på vägen upp.
Aktiverar jag flygplansläge och stänger av det så återkommer signalen. Frukansvärt irriterande.

Hade detta problem även på min äldre OnePlus 6, men inte alls i samma utsträckning som nu med i princip splitterny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Jag som trodde att jag var ensam om det här fenomenet...

Har en några månader gammal S23 Ultra som också "stänger av" mobildata och ringfunktion (ikonerna för signalstyrka försvinner).
Har 2st SIM, Halebop och Tele2. Har provat byta båda men problemet kvarstår.

Det händer titt som tätt. Främst när man är ute och åker bil, men även om jag går fram till affärn som ligger 150m bort.
Värst var det när jag var till sommarstugan i norrland. Då slocknade täckningen minst 15 gånger på vägen upp.
Aktiverar jag flygplansläge och stänger av det så återkommer signalen. Frukansvärt irriterande.

Hade detta problem även på min äldre OnePlus 6, men inte alls i samma utsträckning som nu med i princip splitterny telefon.

Jag har gjort allt som ni har föreslagit, nytt simkort, ändrat till 3G/4G mm. även lagt mobildata på sida 2 men inget fungerar, så nu tror jag att det bara är att skaffa en annan mobil

Permalänk
Medlem

En ny nalle 🐻 är vad som gäller i detta fall...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅