Oklart om min dator kan nyttja grafikkortet till fullo

Permalänk
Medlem

Oklart om min dator kan nyttja grafikkortet till fullo

Hej,

Detta är nog säkert något av en dum fråga, men när jag spelar spel såsom World of Warcraft så tycker jag att det presterar rätt kass i jämförelse med vad jag har för komponenter i datorn. Jag spelar i 1440 ultrawide så 3440x1440.

Specs:
Ryzen 5800X3D
EVGA RTX 3080 XC3
32GB DDR4 3200 Mhz
Samsung SSD 970 EVO PLUS

Exempel från just World of Warcraft är att när jag dragit upp alla grafikinställningar på max i spelet och sätter på nvidia overlays egna resursmätare så används aldrig 100% av GPUn eller CPUn. Exempel:

Tankar? Borde jag få bättre prestanda eller är det jag som inbillar mig i att datorn borde prestera "mera" så att säga?

Trevlig kväll!

EDIT: Jag känner mig lite dum nu att jag inte googlade just detta problem och World of Warcraft, men det verkar vara ganska känt att WoW är rätt kasst optimerat. Synd!

Lade till att jag googlade problemet först efter jag skapat tråden..
Permalänk
Medlem

Spelet är inte så krävande grafiskt, därav skulle du kunna spela i 4k med ditt rtx 3080 och ha liknande prestanda/fps.
50fps med 5800x3d ser lite lågt ut dock, baserat på benchmarks jag tittat på (har inte spelat spelet själv). XMP är aktiverat på bios för minnena och så? Eller är det bara just vid tillfället för bilkden som fps är så lågt?

Men kanske du har mycket fler addons än de andra. Kan bli väldigt cpu krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Hej,

Detta är nog säkert något av en dum fråga, men när jag spelar spel såsom World of Warcraft så tycker jag att det presterar rätt kass i jämförelse med vad jag har för komponenter i datorn. Jag spelar i 1440 ultrawide så 3440x1440.

Specs:
Ryzen 5800X3D
EVGA RTX 3080 XC3
32GB DDR4 3200 Mhz
Samsung SSD 970 EVO PLUS

Exempel från just World of Warcraft är att när jag dragit upp alla grafikinställningar på max i spelet och sätter på nvidia overlays egna resursmätare så används aldrig 100% av GPUn eller CPUn. Exempel:

<Uppladdad bildlänk>

Tankar? Borde jag få bättre prestanda eller är det jag som inbillar mig i att datorn borde prestera "mera" så att säga?

Trevlig kväll!

EDIT: Jag känner mig lite dum nu att jag inte googlade just detta problem och World of Warcraft, men det verkar vara ganska känt att WoW är rätt kasst optimerat. Synd!

WoW är inte dåligt optimerat, du kan köra det på i princip vad som hellst.
Och framförallt så har du den näst bästa processorn för just WoW.
Däremot så kan du knäcka vilket grafikkort som hellst genom att ratta upp inställningarna för högt.
Och med just WoW så får man inte heller glömma att addons verkligen kan påverka prestandan rejält.

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet här är att WoW (och många andra MMOs) är ofta dåliga på att utnyttja många CPU-kärnor.
Så du har gissningsvis en eller två kärnor som jobbar för fullt, medan övriga är mer eller mindre oanvända. Beroende på hur CPU-utnyttjande mäts så kan det lätt visas som "22%" eller liknande för att det finns en massa CPU-kraft ledig, men inte för de kärnor som spelt kör på.