Permalänk
Medlem

Bank med utländska kontanter?

En kompis tog med sig en större summa kontanter USD (mot min rekommendation) när han kom till Sverige för att studera. Nu vet han inte hur han ska få in pengarna på ett konto efter att han förstått att kontanter inte riktigt fungerar på samma sätt här. Finns det någon bank som låter honom öppna ett konto med dessa kontanter, eller får han bita det sura äpplet och betala de jobbiga summorna Forex eller Bankomat kräver?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Bankerna tar väl också ut en avgift för att växla kontanter till svenska pengar, precis som Forex.

Största problemet blir väl att hitta ett bankkontor som hanterar kontanter överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad större summa är.
Ingen bank kommer vilja hantera mer än 10-15k i kontanter.

Permalänk
Medlem

Låter som en amerikan som tror att man kan handla med USD över hela världen bara för att det är en "world reserve currency" hehe.

Men iaf, ja typ Forex eller jämför olika ställen att växla på. Tänk på att inte växla för stora summor åt gången bara, då kan det bli jobbigt.

Permalänk
Medlem

Bäst att använda överföringstjänster, t.ex. Wise.com, men har han redan kommit till Sverige med kontanterna hjälper ju inte det.
Kan vara svårt för folk att förstå när man kommer från ett land där cash är kung. Hade nyligen problem med en utbytesstudent som kom från Japan med massa Yen i kontanter.
Här i Norge kan åtminstone Nordeas insättningsautomater ta emot NOK, SEK, EUR och USD, men jag lyckas inte hitta information på svenska Nordeas hemsida. Inte världens bästa kurs, men lite bättre än Forex sist jag kollade. Skulle för övrigt avråda från att använda Nordea generellt, men är han eller du redan kund kan det vara värt att kolla om det funkar att sätta in USD.
Det finns många bankomater där man kan ta ut utländsk valuta, men det går tyvärr inte att sätta in (https://www.bankomat.se/kundservice/fragor-och-svar/).
Ingen vidare hjälp alltså tyvärr. Kanske blir att bita i det sura äpplet och gå till t.ex. Forex, men där är just nu 1 USD = 9,4335 SEK, vilket är 7.6% sämre än riktig kurs (10,21 kr).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dlq84:

Men iaf, ja typ Forex eller jämför olika ställen att växla på. Tänk på att inte växla för stora summor åt gången bara, då kan det bli jobbigt.

Att dela upp det i mindre summor för att undvika frågor kan bli än mer jobbigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Införsel över 10000 euro skall anmälas till tullen för att vara legala. Tänk på att växling av större summor flera gånger ackumuleras och att de kan börja ställa frågor om ursprung om totalsumman når över nämnda gräns. Det blir ju liksom lite svårt till slut: "Har du tagit in de där pengarna illegalt i landet, eller har du tjänat dem svart på något sätt?"

Rent spekulativt så kan han ju bli misstänkt för att syssla med kriminell verksamhet, bli av med studentvisumet och få lämna landet.

Min rekommendation är att skaffa underlag från hans amerikanska bank om var pengarna kom ifrån och sedan kontakta tullen och förklara att han gjort ett misstag beroende på kulturella skillnader.

Permalänk
Medlem

För utländsk valuta har du inget annat val än växlingsbutikerna. De brukar kunna sätta in direkt på ditt konto!

Automaterna tar bara svenska sedlar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jo, blir väl att sätta in genom Forex, eller hålla kontanterna och ta tillbaks dem till hemlandet när han åker tillbaka. Är definitivt inte en stor nog summa så att han behöver anmäla till tullen, men troligen mer än gränsen där de börjar fråga, och tror inte han har någon bättre info än "föräldrarna gav mig dem" att svara med. Får fundera mer på det!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magicanz:

Tack för alla svar! Jo, blir väl att sätta in genom Forex, eller hålla kontanterna och ta tillbaks dem till hemlandet när han åker tillbaka. Är definitivt inte en stor nog summa så att han behöver anmäla till tullen, men troligen mer än gränsen där de börjar fråga, och tror inte han har någon bättre info än "föräldrarna gav mig dem" att svara med. Får fundera mer på det!

Att föra ut pengar måste också redovisas i tullen om summan är över € 10 000.
Och om summan är större än $ 10 000 måste den även redovisas i USA både vid in och utförsel i USA änden.
https://www.usa.gov/travel-money

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att föra ut pengar måste också redovisas i tullen om summan är över € 10 000.
Och om summan är större än $ 10 000 måste den även redovisas i USA både vid in och utförsel i USA änden.
https://www.usa.gov/travel-money

Är som sagt tur nog inte en stor summa, men en betydande summa ändå.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy