Telia i BRF - allt grönt men inget internet

Permalänk

Telia i BRF - allt grönt men inget internet

Måste man koppla in den medföljande routern från Telia för att få internet?

Har kopplat direkt från medieomvandlaren till en Deco AC1200 M4 som ser happy ut, men som klagar på ”inget internet”.

Har även startat om utrustningen några gånger.

Permalänk

Har du testat att starta om mediaomvandlaren? dvs dra ut alla kablar till den?

Permalänk
Skrivet av Fruktmixer:

Nej, testar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Måste man koppla in den medföljande routern från Telia för att få internet?

Har kopplat direkt från medieomvandlaren till en Deco AC1200 M4 som ser happy ut, men som klagar på ”inget internet”.

Har även startat om utrustningen några gånger.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det ska du inte behöva. Det behöver iallafall inte jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Nej, testar det.

Starta om routern samtidigt också

Permalänk
Skrivet av Fruktmixer:

Tyvärr hjälpte det inte. Deco-enheten lyser rött och har inget internet. Däremot har vi Wi-Fi och kan komma åt Deco’n med dess app.

Det är precis som att det inte finns internet in via fiberkonvertern. Har ingen övrig enhet att koppla in i medieomvandlaren för att testa internet för tillfället. Blir nog till att ringa Telia.

Permalänk
Skrivmaskin

@Bredbandsjezuz Jag behöver Telias router mellan inkommande och router. Om jag minns rätt måste du aktivera ett Bridge Mode i Telia-routern, och sedan koppla din router till port 4. Telia hade hyfsad guide på det

Edit: tror jag följde den här https://www.telia.se/support/bredband/guider/brygga-din-route...

Permalänk
Medlem

Telia routern måste du ha först sen kör bridge mode på Telia routern och koppla in din egen router i telis routern sedan i LAN 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Bredbandsjezuz Jag behöver Telias router mellan inkommande och router. Om jag minns rätt måste du aktivera ett Bridge Mode i Telia-routern, och sedan koppla din router till port 4. Telia hade hyfsad guide på det

Edit: tror jag följde den här https://www.telia.se/support/bredband/guider/brygga-din-route...

Skrivet av Bazisten:

Telia routern måste du ha först sen kör bridge mode på Telia routern och koppla in din egen router i telis routern sedan i LAN 4

Intressant! Jag har bara en inkommande kabel som satt i Telias router i min lägenhet och den bytte jag ut mot min egna och det fungerar alldeles utmärkt hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Testade att koppla in Teliaroutern och får fortfarande ”inget internet” från den routerns Wi-Fi. Så vi har inget internet in via fibern. Rätt säker på den saken nu.

Tack till alla som svarat!

Permalänk
Medlem

Av alla dom fyra uttag i mediaomvandlaren du har inkopplade (1 grå och 3 gröna) i vilken sitter tillslut den routern du vill köra? Kanske är så att du måste sitta kopplad i en specifik port.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Skrivet av chandler:

Av alla dom fyra uttag i mediaomvandlaren du har inkopplade (1 grå och 3 gröna) i vilken sitter tillslut den routern du vill köra? Kanske är så att du måste sitta kopplad i en specifik port.

Jag har testat både port 1 och 4.

Edit: kan tillägga att bostadsrätten stått osåld i ett helt år och funderar på om Telia kan ha klippt internet när det stått oanvänt för länge?

Permalänk
Rekordmedlem

Felet syns nog på bilden för det ser ut som om du kopplat mer än en kabel i tjänstefördelaren >

Det sitter väl 4 kablar i den i stället för bara den som ska gå till routerns wanport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Felet syns nog på bilden för det ser ut som om du kopplat mer än en kabel i tjänstefördelaren >
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/30578?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzMwNTc4IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJEQjQ4RjkxOS0yOUZCLTQ2MTQtQTQwMy04RjEwOTNGMDE5QTEifSwia2V5IjoiNTBkMDkzMWM0OGJiYjQyMzhiNzg0ZDJkMzA1NjgxMTYifQ%3D%3D
Det sitter väl 4 kablar i den i stället för bara den som ska gå till routerns wanport ?

Så du menar att man bara får koppla en enda kabel i mediaomvandlaren?

Tja, det var faktiskt det sista jag testade igår, men med samma resultat. Trots att jag körde med Telias egen router blev det ”inget internet”.

Permalänk
Rekordmedlem

Så du menar att man bara får koppla en enda kabel i mediaomvandlaren?

Tja, det var faktiskt det sista jag testade igår, men med samma resultat. Trots att jag körde med Telias egen router blev det ”inget internet”.
<Uppladdad bildlänk>

Hur länge väntade du ? Det är ofta maclås som gör att det tar en stund att få full internetförbindelse när man byter enhet mot inkommande anslutning, kopplar man om så kan det ofta ta mellan 20 minuter och ett dygn innan det låser om mot rätt enhet.
Du bör alltså först koppla rätt, endast en enhet för datatrafik i tjänstefördelaren och allt annat på routerns lansida och sedan vänta minst 20 minuter om det inte fungerar direkt, sedan loggar man in i routern och avläser status på wanporten och ser men inga uppenbara problem väntar man längre och fungerar det inte efter 24 timmar så är det nått som är fel på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bekanta som var nyinflyttade hade dylikt problem med Telia redan första dagen, då hade aktiverats fel något på nåt sätt, så rekommenderar dig att både informera Telia och BRF så får dem luska fram vad som är fel och vems ansvar det är, då var mycket tjafs med dem tills man talat om reklamation, uppsägning och ARN, tills dess kan du gratis via telia få en lånerouter med sim att använda.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur länge väntade du ? Det är ofta maclås som gör att det tar en stund att få full internetförbindelse när man byter enhet mot inkommande anslutning, kopplar man om så kan det ofta ta mellan 20 minuter och ett dygn innan det låser om mot rätt enhet.
Du bör alltså först koppla rätt, endast en enhet för datatrafik i tjänstefördelaren och allt annat på routerns lansida och sedan vänta minst 20 minuter om det inte fungerar direkt, sedan loggar man in i routern och avläser status på wanporten och ser men inga uppenbara problem väntar man längre och fungerar det inte efter 24 timmar så är det nått som är fel på riktigt.

Nu blev det äntligen ett genombrott! Hustrun hittade ett sätt att logga in på BRF hemsida och aktivera internet. Efter det funkade både Telia-routerns internet och Deco-enheternas. Låter väl detta vara nu men skulle vilja logga in på Telia-routern och stänga av Wi-Fi där. Antar att det behövs dator och kabel för det? Vilken ip-adress tror ni Telia-routern nås på?

Permalänk
Medlem

Nu blev det äntligen ett genombrott! Hustrun hittade ett sätt att logga in på BRF hemsida och aktivera internet. Efter det funkade både Telia-routerns internet och Deco-enheternas. Låter väl detta vara nu men skulle vilja logga in på Telia-routern och stänga av Wi-Fi där. Antar att det behövs dator och kabel för det? Vilken ip-adress tror ni Telia-routern nås på?

Öppna sedan valfri webbläsare och skriv in 192.168.1.1 i adressfältet. Du kommer då hamna på en inloggningssida som vill att du anger användarnamn och lösenord. Användarnamn: Är redan förinställt och är Administrator. Lösenord: Finner du på wifi-routerns baksida och benämns som Web Access Key.

Varför kopplar du inte loss telia routern helt och kör din egen endast?

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på hur den är konfad, Telia brukar ha 2 adresser du kan nå routern på, dels den som står som standard-gateway i klientens laninställningar men de använder dessutom ofta .254 i samma nät.
De vanligaste förvalen är 192.168.0.1 och 192.168.1.1 och det kan också finnas en dekal på routern där uppgifterna står.

Men ska du ha ett eget meshsystem så ska du nog inte använda Telias router alls såvida du inte behöver den för iptv och då bör Teliaroutern bryggas så att meshsytemets router kan fungera korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dennisnp:

Öppna sedan valfri webbläsare och skriv in 192.168.1.1 i adressfältet. Du kommer då hamna på en inloggningssida som vill att du anger användarnamn och lösenord. Användarnamn: Är redan förinställt och är Administrator. Lösenord: Finner du på wifi-routerns baksida och benämns som Web Access Key.

Varför kopplar du inte loss telia routern helt och kör din egen endast?

Tackar! Jo, det var tanken från början. Sen fick vi inget internet och då var sista testet att koppla in Telias router. Men den tar vi nog bort igen.

Skrivet av mrqaffe:

Beror på hur den är konfad, Telia brukar ha 2 adresser du kan nå routern på, dels den som står som standard-gateway i klientens laninställningar men de använder dessutom ofta .254 i samma nät.
De vanligaste förvalen är 192.168.0.1 och 192.168.1.1 och det kan också finnas en dekal på routern där uppgifterna står.

Men ska du ha ett eget meshsystem så ska du nog inte använda Telias router alls såvida du inte behöver den för iptv och då bör Teliaroutern bryggas så att meshsytemets router kan fungera korrekt.

Tackar!🙏🏻

Permalänk

Hittade inget sätt att stänga av Wi-Fi i Telias router, men gjorde Deco-enheterna till accesspunkter i vart fall. Nu har vi fullgod täckning och hastighet på två våningsplan.

Edit: en googling ger vid handen att Wi-Fi stängs av genom att hålla en knapp intryckt i fem sekunder.

Permalänk
Medlem

Hittade inget sätt att stänga av Wi-Fi i Telias router, men gjorde Deco-enheterna till accesspunkter i vart fall. Nu har vi fullgod täckning och hastighet på två våningsplan.

Edit: en googling ger vid handen att Wi-Fi stängs av genom att hålla en knapp intryckt i fem sekunder.

Bra att det löste sig.

Permalänk
Medlem

efter medieomvandlaren kan du ha egen router, körde Telia innan jag bytte och det var inga problem alls, bara du inte kopplar Routern i VOIP eller TV uttaget.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

efter medieomvandlaren kan du ha egen router, körde Telia innan jag bytte och det var inga problem alls, bara du inte kopplar Routern i VOIP eller TV uttaget.

I denna mediaomvandlaren finns inga särskilda uttag för VOIP eller TV. Just nu utnyttjar vi routern som switch, så den får stanna ett tag till.