Permalänk
Medlem

Beacon, av LANare, för LANare

Beacon är ett LAN som strävar efter att bli den naturliga mötesplatsen för gaming-communityt i Jönköping, med ambitionen att fylla det tomrum som Dreamhack Summer lämnar efter sig. Vår vision är att skapa ett större LAN-evenemang sommaren 2025, där vi bygger på vårt motto: "Av LANare, för LANare."

Vi som är grundare har lång erfarenhet som bla. DH crew och skall bygga ett LAN som är fyllt av aktiviteter för alla deltagare, om det så är brädspel, e-sportturneringar (för alla) eller bara allmänt lek på scen!

Inslag i SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sa-ska-vannerna-f...
Följ oss på sociala medier och besök vår webbplats för de senaste nyheterna och uppdateringarna:
http://beaconlan.se
https://www.facebook.com/beaconlan

Vi tar tacksamt emot alla era ideér om vad just ni tror är en grym grej att göra på ett lan. Maila till adressen längst ner på hemsidan eller skriv här i tråden!

Visa signatur

Asus M2N-SLI Deluxe | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 | AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ | GeForce 8800GTX OC2

Permalänk
Medlem

Fantastiskt är allt jag har att säga.
Jag har 100% saknat sådana saker som tex när Kero var på scen och gjorde saker med deltagare. Alltid en risk men oftast var det dem bästa moments.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jolt-bad, Demoscenen, musikvideotävling och allt annat legendariskt som visades på scenen förr!
Jag kommer vara där dag 1, som crew eller deltagare

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Låter väldigt lovande! Men kör på vintern istället, höstlovet/jullovet eller någon helg däromkring. Det är den absolut bästa tiden för LAN!

Permalänk
Medlem

Hoppborg är ett måste!

Permalänk
Medlem

Härligt initiativ! Om ni ordnar är klassiskt, nördigt lan så kommer vi hela högen. 😃✌🏻 Drömmen vore ett lan bara för spelare, inga besökare, inga influensers, ingen fröken snusk!

Permalänk
Medlem

Ja, lite ironiskt sett så kan faktiskt dreamhack gjort den inbitne lan:aren en tjänst när de fick för sig att flytta på sig från just Jönköping då det inte har rymts två olika lan på samma ort. Här har öppnat upp för en fet comeback av rang!

För att locka majoriteten av LAN:are så skulle jag personligen vilja se möjligheten som lanare att boka specifik plats för äldre (+18 eller 20). Inte för att jag personligen har nåt emot yngre förmågor, utan för att bredda intresset helt enkelt.

Om jag fått välja så hade jag dessutom tagit med en valfri ruta i beställning av biljett att gå med i en kostnadsfri förening som drivs av lanets crew. Pengarna från TEX sverok kan antingen användas för att få ihop ekonomin för lokalen, eller som prispengar eller dylikt. Får man dessutom över 1000 medlemmar så har jag för mig att föreningen klassas som en riksförening och då pratar vi väldigt mycket mer pengar i bidrag i förmån för gamers. För att locka folk att kryssa i rutan så kan man dels skriva som det är att detta ger mer pengar till nästa lan, men också att man då får en lott till den dragning av tex ett grafikkort. Bara en idé.

Som nån sa innan, så kan vintern vara ett bättre alternativ då det är mer "back to basic" + att vi äldre har trädgårdar som skall skötas, barnen vill till stranden å bada osv. Ett förlag är att förlägga det i januari i närheten av 13dagsafton. Allt lugnar nämligen ner sig i januari, efter stressmomentet som kallas "julen" 😂.
Sen att 13dagsafton dessutom är röd, gör saker å ting lättare för den gemene att kunna komma loss. Dessutom börjar diverse skolor och dylikt i regel efter den helgen så många ungdomar bör vara lediga.

Bara några ideer 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag föredrar definitivt sommartid efter skolavslutningen, trädgården klarar sig en helg. När det är snö och elände utanför fönstret är jag inte pepp på att packa bilen med datorer och åka 60 mil. Allt är lättare på sommaren.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nikodemous:

Ja, lite ironiskt sett så kan faktiskt dreamhack gjort den inbitne lan:aren en tjänst när de fick för sig att flytta på sig från just Jönköping då det inte har rymts två olika lan på samma ort. Här har öppnat upp för en fet comeback av rang!

För att locka majoriteten av LAN:are så skulle jag personligen vilja se möjligheten som lanare att boka specifik plats för äldre (+18 eller 20). Inte för att jag personligen har nåt emot yngre förmågor, utan för att bredda intresset helt enkelt.

Om jag fått välja så hade jag dessutom tagit med en valfri ruta i beställning av biljett att gå med i en kostnadsfri förening som drivs av lanets crew. Pengarna från TEX sverok kan antingen användas för att få ihop ekonomin för lokalen, eller som prispengar eller dylikt. Får man dessutom över 1000 medlemmar så har jag för mig att föreningen klassas som en riksförening och då pratar vi väldigt mycket mer pengar i bidrag i förmån för gamers. För att locka folk att kryssa i rutan så kan man dels skriva som det är att detta ger mer pengar till nästa lan, men också att man då får en lott till den dragning av tex ett grafikkort. Bara en idé.

Som nån sa innan, så kan vintern vara ett bättre alternativ då det är mer "back to basic" + att vi äldre har trädgårdar som skall skötas, barnen vill till stranden å bada osv. Ett förlag är att förlägga det i januari i närheten av 13dagsafton. Allt lugnar nämligen ner sig i januari, efter stressmomentet som kallas "julen" 😂.
Sen att 13dagsafton dessutom är röd, gör saker å ting lättare för den gemene att kunna komma loss. Dessutom börjar diverse skolor och dylikt i regel efter den helgen så många ungdomar bör vara lediga.

Bara några ideer 🙂

På risknivå rätt ont om stålar efter hjul jul och mycket uppskjutet underhåll i hemmet. Tror det är väldigt många som inte kan lösa en resa då. Tror som ett gäng andra mer på sportlov/höstlov.

Autocorrect kan vara berusad ibland
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kanske Sovsal+, boka 12h i en våningssäng istället för att behöva ha med sig allt?

Enkel hosting för gamla klassiska spel skulle vara nice med, så alla kan ha samma version och lätt att få tag i de delarna som behövs

Permalänk
Skrivet av xevyyr:

Beacon är ett LAN som strävar efter att bli den naturliga mötesplatsen för gaming-communityt i Jönköping, med ambitionen att fylla det tomrum som Dreamhack Summer lämnar efter sig. Vår vision är att skapa ett större LAN-evenemang sommaren 2025, där vi bygger på vårt motto: "Av LANare, för LANare."

Vi som är grundare har lång erfarenhet som bla. DH crew och skall bygga ett LAN som är fyllt av aktiviteter för alla deltagare, om det så är brädspel, e-sportturneringar (för alla) eller bara allmänt lek på scen!

Inslag i SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sa-ska-vannerna-f...
Följ oss på sociala medier och besök vår webbplats för de senaste nyheterna och uppdateringarna:
http://beaconlan.se
https://www.facebook.com/beaconlan

Vi tar tacksamt emot alla era ideér om vad just ni tror är en grym grej att göra på ett lan. Maila till adressen längst ner på hemsidan eller skriv här i tråden!

Runt 1500 deltagare påminner om Krangparty-tiden i Sundsvall för typ 15-20 år sen!

Jag minns att jag var med i en tävling uppe på scenen som hette "Norsk karaoke" där du skulle sjunga en låt som bara du hörde i hörlurar medan publiken skulle gissa låten från ens "acapella". Sedan fanns det en korvätartävling med bytta i närheten bara utifall att! 🤮🤣

En rolig sak är om Ni har möjlighet att under olika timmar av dygnet erbjuda tävlingar uppe på scenen för det får även deltagarna att sträcka på sig och närma sig scenen för att delta i tillfällig skrattfest i scentokerierna! Glöm inte heller obligatoriska DC++-servern!😁

Good ol' times! \{^_^}/

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

På risknivå rätt ont om stålar efter hjul och mycket uppskjutet underhåll i hemmet. Tror det är väldigt många som inte kan lösa en resa då. Tror som ett gäng andra mer på sportlov/höstlov.

Jag tänkte det först också, men kom på att sverige är uppdelat i 3 olika zoner när det gäller sport -och höstlov. Med andra ord behöver lanet förläggas i samband med nationell ledighet för att uppnå bästa resultat. Kanske kristi himmelsfärd som alltid ligger på en torsdag, men då är det mer eller mindre sommar.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nikodemous:

Jag tänkte det först också, men kom på att sverige är uppdelat i 3 olika zoner när det gäller sport -och höstlov. Med andra ord behöver lanet förläggas i samband med nationell ledighet för att uppnå bästa resultat. Kanske kristi himmelsfärd som alltid ligger på en torsdag, men då är det mer eller mindre sommar.

Två zoner med höstlov måste det väl vara? Allhelgona är bara tillgänglig att förlägga i början eller slutet på ett lov.

Håller med dig, det är inte helt solklart hur man gör detta. Jag hade ju aldrig tagit två semesterdagar för att få ihop det utan det måste vara i samband med annan ledighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kom på en annan grej Birdie är ju ett anrikt lan som gått ganska knackigt senaste åren. Kanske kan vara en poäng att försöka samarbeta och göra något större eller turas om lite?

Till exempel som kristi himmelsfärd som nämndes ovan. Kanske man kan ha gemensamma turneringar med Uppsala vs Jönköping om man har lanen samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag tänkte det först också, men kom på att sverige är uppdelat i 3 olika zoner när det gäller sport -och höstlov. Med andra ord behöver lanet förläggas i samband med nationell ledighet för att uppnå bästa resultat. Kanske kristi himmelsfärd som alltid ligger på en torsdag, men då är det mer eller mindre sommar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Två zoner med höstlov måste det väl vara? Allhelgona är bara tillgänglig att förlägga i början eller slutet på ett lov.

Håller med dig, det är inte helt solklart hur man gör detta. Jag hade ju aldrig tagit två semesterdagar för att få ihop det utan det måste vara i samband med annan ledighet.

Vad jag vet är det höstlov på samma vecka i hela Sverige. Sportlovet är olika i landet och påsken så är lovet antingen före eller efter påskhelgen så att säga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet är det höstlov på samma vecka i hela Sverige. Sportlovet är olika i landet och påsken så är lovet antingen före eller efter påskhelgen så att säga

Jag gjorde det enkelt för mig å knappade in frågan i chatgpt och fick detta svaret:

- Har alla barn höstlov samtidigt i Sverige?

"Chatgpt: - Ja, alla barn i Sverige har höstlov, men lovet infaller inte exakt samtidigt i hela landet. Höstlovet brukar vara under vecka 44, men datumen kan variera något beroende på kommun och skola. Vissa skolor kan ha höstlovet under andra veckor, men det vanligaste är att det sker just under vecka 44. Lokala variationer kan förekomma, så det är bra att kolla med den specifika skolan eller kommunen för exakta datum."

Så utöver röda dagar så verkar v.44 vara ett vettigt alternativ då flest barn -och ungdomar har möjligheten att vara med i sverige som helhet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av xevyyr:

Beacon är ett LAN som strävar efter att bli den naturliga mötesplatsen för gaming-communityt i Jönköping, med ambitionen att fylla det tomrum som Dreamhack Summer lämnar efter sig. Vår vision är att skapa ett större LAN-evenemang sommaren 2025, där vi bygger på vårt motto: "Av LANare, för LANare."

Vi som är grundare har lång erfarenhet som bla. DH crew och skall bygga ett LAN som är fyllt av aktiviteter för alla deltagare, om det så är brädspel, e-sportturneringar (för alla) eller bara allmänt lek på scen!

Inslag i SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sa-ska-vannerna-f...
Följ oss på sociala medier och besök vår webbplats för de senaste nyheterna och uppdateringarna:
http://beaconlan.se
https://www.facebook.com/beaconlan

Vi tar tacksamt emot alla era ideér om vad just ni tror är en grym grej att göra på ett lan. Maila till adressen längst ner på hemsidan eller skriv här i tråden!

Verkligen fantastiskt initiativ! Jönköping behöver LAN.

Permalänk
Administrativ avgift

*beatbox noises*
Bacon bacon 🥓 bacon bacon bacon
*Beatbox noises*

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Underbart att se!
Kommer det finnas svenskt kaffe?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Som den gamle support-räv jag är så är jag glad att någon försöker ta över stafettpinnen. Gav själv upp på dreamhack efter att man märkte av corporate och MTGs inblandning.
Birdie har ju inte haft samma slagkraft som dreamhack men med rätt folk så tror jag Beacon kan bli grymt. Men man behöver locka dit folk och bort från deras hem där internet finns.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag älskar verkligen hur de stod redo att annonsera det här så fort DHs nyhet släpptes. Hoppas det blir något bra av detta!

Permalänk
Medlem

<3
Underbart initiativ!
Tre-fyra banor med laser tag hade varit häftigt, alltid velat prova men inte haft nåt bra tillfälle. Bra utrymme utomhus där på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Underbart att se!
Kommer det finnas svenskt kaffe?

Nej, men dom har norskt på Peppes bodega.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag vill att det fokuserar på LAN-upplevelsen e.g det går att köpa drickor för rimlig peng (Kostade 33:- för 33cl förra Dreamhack), kanske någon typ utav tävling som handlar om att använda sin egna dator kreativt typ programmering eller liknande.

Och turnerningar på spel som tex SC2, Dota 2 etc som har försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Som den gamle support-räv jag är så är jag glad att någon försöker ta över stafettpinnen. Gav själv upp på dreamhack efter att man märkte av corporate och MTGs inblandning.
Birdie har ju inte haft samma slagkraft som dreamhack men med rätt folk så tror jag Beacon kan bli grymt. Men man behöver locka dit folk och bort från deras hem där internet finns.

Ett klassiskt support crew behövs ju. Även gammal supportare här som rapporterar in för att kunna hjälpa att bära vidare stafettpinnen efter att DH slutade vara DH och gav upp på Jönköping.

Visa signatur

Dator : Ryzen 5950x ; 128GBRam; AMD RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fantastiskt är allt jag har att säga.
Jag har 100% saknat sådana saker som tex när Kero var på scen och gjorde saker med deltagare. Alltid en risk men oftast var det dem bästa moments.

Indeed. Kero var klockren på scen, något liknande igen är ju drömmen. Detta initiativ låter verkligen klockrent för alla "riktiga" gamers!

Permalänk
Medlem

Hurra!
Som många andra föredrar jag ett vinter-event men vi får väl se vad det blir för datum.
Tyckte pandemi DHW med bara 3000 platser var ett av de mysigaste DH.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Grymt! Fan vad kul. Kanske dyker upp.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fantastiskt är allt jag har att säga.
Jag har 100% saknat sådana saker som tex när Kero var på scen och gjorde saker med deltagare. Alltid en risk men oftast var det dem bästa moments.

Skrivet av stocken:

Jolt-bad, Demoscenen, musikvideotävling och allt annat legendariskt som visades på scenen förr!
Jag kommer vara där dag 1, som crew eller deltagare

Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Runt 1500 deltagare påminner om Krangparty-tiden i Sundsvall för typ 15-20 år sen!

Jag minns att jag var med i en tävling uppe på scenen som hette "Norsk karaoke" där du skulle sjunga en låt som bara du hörde i hörlurar medan publiken skulle gissa låten från ens "acapella". Sedan fanns det en korvätartävling med bytta i närheten bara utifall att! 🤮🤣

En rolig sak är om Ni har möjlighet att under olika timmar av dygnet erbjuda tävlingar uppe på scenen för det får även deltagarna att sträcka på sig och närma sig scenen för att delta i tillfällig skrattfest i scentokerierna! Glöm inte heller obligatoriska DC++-servern!😁

Good ol' times! \{^_^}/

Mvh,
WKF.

Skrivet av andra94:

*beatbox noises*
Bacon bacon 🥓 bacon bacon bacon
*Beatbox noises*

Skrivet av wibbe44:

Indeed. Kero var klockren på scen, något liknande igen är ju drömmen. Detta initiativ låter verkligen klockrent för alla "riktiga" gamers!

Det kommer DEFINITIVT att bli ett riktigt sjukt håll igång på scenen! Detta är något som är väldigt viktigt för oss arrangörer, LAN:et får aldrig stanna. Är det inte talangjakt, nån galen tävling eller kanske en och annan give-away så skall det rulla riktigt fuktiga memes och tacky youtube på storbild!

//Beacon

Visa signatur

Asus M2N-SLI Deluxe | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 | AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ | GeForce 8800GTX OC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1n:

Ett klassiskt support crew behövs ju. Även gammal supportare här som rapporterar in för att kunna hjälpa att bära vidare stafettpinnen efter att DH slutade vara DH och gav upp på Jönköping.

Fortsätt håll koll på Internet, info om ansökan till crew kommer!

Visa signatur

Asus M2N-SLI Deluxe | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 | AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ | GeForce 8800GTX OC2