Permalänk
Medlem

Helt nytt B650 proart defekt ?

Hej ,köpte på månadens drop och såg detta när jag skulle ta av för att sätta thermalright contact frame. Känns inget som man vill stoppa i sin datorn med cpu osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Hej ,köpte på månadens drop och såg detta när jag skulle ta av för att sätta thermalright contact frame. Känns inget som man vill stoppa i sin datorn med cpu osv...

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Bruten förpackning? Känns skumt att det skulle se ut sådär från fabrik...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kontakta återförsäljaren och få det utbytt... Måste ha blivit någon miss nånstans och de råkade skicka dig ett kort som skulle på rma eller nått...
Så uppenbara fel är ingen tvekan om att det borde upptäckts vid tillverkningen...

För det där ser ut som att kortet har haft generalkortis mellan banor/lager och gått extremt varmt...

Skulle defenetivt inte försöka använda det.

@inet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bruten förpackning? Känns skumt att det skulle se ut sådär från fabrik...

Finns ingen försegling på förpackningen, allting inuti såg ut ligga rätt. Nån mer som köpt denna på sweclockers rabatt via inet?

Permalänk
Skrivet av g0pp3:

Finns ingen försegling på förpackningen, allting inuti såg ut ligga rätt. Nån mer som köpt denna på sweclockers rabatt via inet?

Väldigt säker på att du råkat bli skickad antingen ett rma objekt som råkat hamna på fel hylla hos inet eller något eller om tillverkaren nu mot förmodan missat det ett måndasex som du defenetivt inte ska acceptera.

Skulle tro att kortet troligen är dött. Med tanke på hur varmt det ser ut att ha blivit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Väldigt säker på att du råkat bli skickad antingen ett rma objekt eller om tillverkaren nu mot förmodan missat det ett måndasex som ska tillbaka.

Kan annars tänka mig någon som "ångrat sitt köp", snarare än en mer formell retur för att något var fel.

Men ja, det känns ju tydligt som att något blivit fel i hanteringen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Kan annars tänka mig någon som "ångrat sitt köp", snarare än en mer formell retur för att något var fel.

Men ja, det känns ju tydligt som att något blivit fel i hanteringen...

Så kan det givetvis vara också men isf borde inet upptäckt det vid sin returbesiktning oavsett om det är ett rma kort eller retur kan man tycka när det är så pass uppenbart...

Ä ju rätt stora märken ser ju ut att vara brända märken som 50öringar typ med en krater i.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av g0pp3:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag hade aldrig satt detta kort i min burk. Så kolla med Inet vad de tycker du skall göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har pratat med inet så ska in med kortet till de, här är bild när asus contact frame är på där ser man vad de är som har tryckt i moderkortet. 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av g0pp3:

Har pratat med inet så ska in med kortet till de, här är bild när asus contact frame är på där ser man vad de är som har tryckt i moderkortet. 🙂<Uppladdad bildlänk>

Är det (minst) lika dolt när kortet är omodifierat? Isåfall är det väl en fulretur av någon som inte ville ta ansvar för att det gick sönder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det (minst) lika dolt när kortet är omodifierat? Isåfall är det väl en fulretur av någon som inte ville ta ansvar för att det gick sönder.

Kan vara fabrikationsfel på contactframen så den pressar för hårt i moderkortet och sen tagit stryk om någon annan använt eller vid test ifrån asus.
Inet borde kunna se på serienumret ifall den varit med i nån returärende hos de annars är den kommen såhär ifrån Asus.

Tack alla för snabba svar, återkopplar när jag vet mera om ärendet. Här är 49 andra på forumet som också har köpt en sådan antar jag för mig att alla 50st tog slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Min proart låda hade ingen försegling, och lådan hade lite slitage, men moderkortet såg nytt ut.

Hade du plastöverdrag på io skölden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Min proart låda hade ingen försegling, och lådan hade lite slitage, men moderkortet såg nytt ut.

Hade du plastöverdrag på io skölden?

Ja lådan hade lite slitage tyckte jag med, såg lite dammig ut typ. Ja de såg ut som nytt också förutom den skadan jag såg.

Ja alla plastöverdrag fanns på. Jag är alltid för snabb att rycka loss de har jag märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Ja lådan hade lite slitage tyckte jag med, såg lite dammig ut typ. Ja de såg ut som nytt också förutom den skadan jag såg.

Ja alla plastöverdrag fanns på. Jag är alltid för snabb att rycka loss de har jag märkt.

Det du beskriver låter som min låda så jag tror inte det rör sig om en retur utan snarare doa eller fabrik skada. Men vem vet.

Permalänk
Medlem

Förövrigt är jag nöjd med mitt moderkort, uppdaterade bios och ploppade ner en 7800X3D och flyter på bra. Riktigt bra moderkort för priset. Hoppas du får ett utbytes exemplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Förövrigt är jag nöjd med mitt moderkort, uppdaterade bios och ploppade ner en 7800X3D och flyter på bra. Riktigt bra moderkort för priset. Hoppas du får ett utbytes exemplar

Japp hoppas på de också, frågade om de fanns liknande att byta emot men eftersom de är specialerbjudande detta moderkortet så kunde de nog inte emot pristillägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av g0pp3:

Japp hoppas på de också, frågade om de fanns liknande att byta emot men eftersom de är specialerbjudande detta moderkortet så kunde de nog inte emot pristillägg.

Ett annat B650 ProArt måste du ju kunna få (så länge som de inte beskyller skadan på dig). Erbjudande eller inte, kortet ska ju fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

@g0pp3
Jag köpte ett moderkort för ett tag sedan som jag har en tråd om som de hävdar är helt nytt.
Men det va sönderdragna skruvar till kylflänsar till m2 platser mm så man börjar undra.

Men fick ett nytt kort utan problem så kolla med supporten, de fixar nog detta utan några konstigheter..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ett annat B650 ProArt måste du ju kunna få (så länge som de inte beskyller skadan på dig). Erbjudande eller inte, kortet ska ju fungera.

Ja där finns 2st när jag kollar på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@g0pp3
Jag köpte ett moderkort för ett tag sedan som jag har en tråd om som de hävdar är helt nytt.
Men det va sönderdragna skruvar till kylflänsar till m2 platser mm så man börjar undra.

Men fick ett nytt kort utan problem så kolla med supporten, de fixar nog detta utan några konstigheter..

Oj känns som nån lämnat tillbaka där då, vad bra de tror jag också

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus hade väl en artikel om just Asus som skickade defekta prylar i retur och nekade RMA på saker som vad defekta/använda från oöppnade/nyöppnade paket?

Oväntat att det är Asus igen.

Visst att man ska vara miljövänlig men finns ju inga plomberingar längre förutom klistermärket i ESD-påsen, så man vet ju inte vad man får heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

så kunde de nog inte emot pristillägg.

Frågar de efter mer pengar för att ersätta ditt moderkort med samma modell eller bättre?

De måste erbjuda dig samma eller bättre. Utan en enda extra krona av dig. Returen ska ske utan fraktkostnad för dig. Din nya vara ska levereras med gratis frakt.

Kul att de ska tjafsa när de har sålt en trasig produkt åt dig 😁 tyvärr måste man vara jurist när man handlar i årets butik.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Säg att du skall reklamera och kräver nytt moderkort
https://www.inet.se/produkt/1903892/asus-proart-b650-creator

Finns på lager

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

((Konspirations teori))

Nu vet vi varför kortet var "billigt"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Frågar de efter mer pengar för att ersätta ditt moderkort med samma modell eller bättre?

De måste erbjuda dig samma eller bättre. Utan en enda extra krona av dig. Returen ska ske utan fraktkostnad för dig. Din nya vara ska levereras med gratis frakt.

Kul att de ska tjafsa när de har sålt en trasig produkt åt dig 😁 tyvärr måste man vara jurist när man handlar i årets butik.

Dold text

Nä de har inte frågat något, de var bara jag som ställde frågan ifall de fanns någon annat moderkort i samma nivå som kunde erbjudas då butiken i Malmö inte har en i lager men de skulle skicka ner en isåfall till mig 🙂
För förtydliga så har inet inte tjafsat något utan var killen i chatten som inte visste om de kunde göras någon sådan deal som jag skrev ovan eftersom detta var ett speciellt erbjudande.
Det skall fixas ett nytt då jag kan se de finns 2st i lager 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

((Konspirations teori))

Nu vet vi varför kortet var "billigt"

Haha får hoppas att nästa inte ser ut sådär 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Haha får hoppas att nästa inte ser ut sådär 😄

Säkert en annan batch som är kvar. (hoppas) = )

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Fått hem ett nytt utav Inet 😃 de hade aldrig sett något liknande 😄

Tack till Inet för den snabba supporten !

Permalänk
Medlem

Wow hade detta varit Amazon hade varit ett JÄVLA liv i denna tråden, men nu är det Inet så det "måste" ju vara ett misstag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Wow hade detta varit Amazon hade varit ett JÄVLA liv i denna tråden, men nu är det Inet så det "måste" ju vara ett misstag.

Mmmm.. så är det ju.. = )
Dock löste Inet det snabbt och enkelt för TS.
I detta fall.

Visa signatur