Telias sinnessjuka fiber-priser - eller är det bara jag som "inte hängt med" ?

Permalänk

Telias sinnessjuka fiber-priser - eller är det bara jag som "inte hängt med" ?

https://www.telia.se/dam/jcr:629b41a2-6f51-4292-aab2-621a4885d490/TSP-3596_24_2406%20Prislista%20bredband%20via%20fiber.pdf

Är inte detta snudd på ocker? Vad finns det mer för aktörer man kan använda om man har fiber? (öppen fiber tror jag det heter)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

https://www.telia.se/dam/jcr:629b41a2-6f51-4292-aab2-621a4885d490/TSP-3596_24_2406%20Prislista%20bredband%20via%20fiber.pdf

Är inte detta snudd på ocker? Vad finns det mer för aktörer man kan använda om man har fiber? (öppen fiber tror jag det heter)

Du kan förhandla med din internetleverantör om du har fler än 1 som du kan teckna med.

Mobilabonnemang = Förhandla ner priset.
Fast bredband = Förhandla ner priset.

Finns många kronor att spara om du gör det. Annars känns det som att de flesta leverantörer tar ut en rätt saftig marginal.

Permalänk
Medlem

Du kan eventuellt även byta nätägare, jag bytte från Telia öppen fiber till Bahnhof Villafiber vilket var betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Dyrt ja, jag kan få 1000/1000 för 629kr i det stadsnätet jag är ansluten till

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Om det är sådana priser som kommer gälla framöver så har jag nog inget annat val än att gå över till mobilt internet. Sitter på Telias stängda fiber, finns inget annat välja här tyvärr. Tycker utan tvekan det är ockerpriser och kommer, om det blir sådana priser när jag ska förnya mitt abonnemang, att säga upp såväl bredband som telefoni (ett abonnemang som jag haft i 26 år) och hitta andra leverantörer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tricket är väl (som alltid) att försöka hoppa på någon kampanj med bindningstid (12mån brukar vara vanligast) och minuten bindningstiden löper ut ringa Telia och säga upp abonnemanget!

Då blir du kopplad till "Churn" / behålla-kunder avdelningen och vips har du fått ett nytt, oftast lika bra erbjudande.

Detta gäller alla abonnemangstjänster!

Permalänk
Medlem

Börjar bli tröttsamt men ja, man får ringa och säga upp abonnemanget varje år. Då kan de plötsligt komma ner betydligt i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tricket är väl (som alltid) att försöka hoppa på någon kampanj med bindningstid (12mån brukar vara vanligast) och minuten bindningstiden löper ut ringa Telia och säga upp abonnemanget!

Då blir du kopplad till "Churn" / behålla-kunder avdelningen och vips har du fått ett nytt, oftast lika bra erbjudande.

Detta gäller alla abonnemangstjänster!

Svårigheten där är ju när de vet att de inte har någon konkurrens. Mobilt är något jag helst inte vill ha men det är enda alternativet, Starlink är inte som ett vettigt alternativ när man bor som jag gör. Har liksom inget att trumfa med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, de har senaste tiden höjt priserna, även för oss som har via Bostadsrättsföreningen, inte grundabonnemanget då eftersom den är förhandlad med styrelsen, men om man vill ha högre hastighet. Förut hade jag 500/500 för 199kr men den tog de bort och har ändrat hastigheterna till 100 (för oss i BRF),300, 600 och 1000. Nu måste stackars jag betala 329kr för 600/600
De har även försämrat förmånerna som man får om man har allt via Telia, dvs TV, Mobil och Fiber. Har mobilabbonemanget (sk "oändlig surf") låst till nästa år men kommer att byta till billigare som andra har eftersom man inte får något vettigt av att vara Telia trogen.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

https://www.telia.se/dam/jcr:629b41a2-6f51-4292-aab2-621a4885d490/TSP-3596_24_2406%20Prislista%20bredband%20via%20fiber.pdf

Är inte detta snudd på ocker? Vad finns det mer för aktörer man kan använda om man har fiber? (öppen fiber tror jag det heter)

Telia 500 / 500, 199 kr / mån utan bindningstid.

Skönt man har en hyresvärd som har Telia kollektiva tjänster
Får dessutom bra rabatt på TV & Streaming via Telia, samt 1200 kr / år i rabatt på mobilabonnemanget, det också hos Telia.

Permalänk

De priserna låter ju helt galna. Är det via stadsnät eller telias eget nät?

Tänker på om man jämför med priserna för samma hastigheter i ex.vis Bahnhofs egna nät. 499 för 10 000 mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sitter på Telias stängda fiber, finns inget annat välja här tyvärr.

Känns ändå värt att undersöka om det inte finns en annan ISP som du kan kopplas över till i närmaste kopplingspunkt så att du slipper Telia. Brukar kunna bli betydligt mer rimliga priser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Känns ändå värt att undersöka om det inte finns en annan ISP som du kan kopplas över till i närmaste kopplingspunkt så att du slipper Telia. Brukar kunna bli betydligt mer rimliga priser.

Tror knappast det är möjligt då jag bor i en hyresfastighet. Då behöver nog samtliga lägenheter kopplas över. Har haft kontakt med värden tidigare om att koppla in oss till stadsnätet istället men fick öht inget svar på frågan. Det är som med allt annat hos min hyresvärd, innebär det en kostnad för dem så ignorerar de helt frågan. Om jag inte trivdes så förbaskat bra med läget och själva lägenheten i sig skulle jag flytta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Telia har väl alltid haft ockerpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Känns ändå värt att undersöka om det inte finns en annan ISP som du kan kopplas över till i närmaste kopplingspunkt så att du slipper Telia. Brukar kunna bli betydligt mer rimliga priser.

Jag byggde ett hus och då var det Telia som grävde in fiber här, tror du man kan byta ändå och vart kollar man då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, de har senaste tiden höjt priserna, även för oss som har via Bostadsrättsföreningen, inte grundabonnemanget då eftersom den är förhandlad med styrelsen, men om man vill ha högre hastighet. Förut hade jag 500/500 för 199kr men den tog de bort och har ändrat hastigheterna till 100 (för oss i BRF),300, 600 och 1000. Nu måste stackars jag betala 329kr för 600/600
De har även försämrat förmånerna som man får om man har allt via Telia, dvs TV, Mobil och Fiber. Har mobilabbonemanget (sk "oändlig surf") låst till nästa år men kommer att byta till billigare som andra har eftersom man inte får något vettigt av att vara Telia trogen.

Kass BRF. Antar att styrelsen gick på "vi gör hela installationen gratis och äger kablarna i X decenium"
När jag förhandlade så fick jag fiber indraget för 50:-/mån per lägenhet för gigabit inkl. publika ip'n.

Permalänk

När jag beställde Telia Öppen Fiber för många år sedan fanns ingen info mer än att man kunde välja bland ett gäng olika tjänsteleveratörer av internet, tv och telefoni. Det var ok i många år. Tyvärr har marknaden utvecklats till ett skämt. Priserna stiger i raketfart och alla kör lockpriser för att dölja de riktiga priserna.
Blev positivt överraskad när min Öppen fiber faktiskt visade sig vara en öppen fiber på riktigt och att andra ISPer kan hyra fibern för 30-40kr/mån av Skanova/Telia Infra. Så Villafiber blir mitt val nästa gång jag måste bråka om galna priset på bredbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, de har senaste tiden höjt priserna, även för oss som har via Bostadsrättsföreningen, inte grundabonnemanget då eftersom den är förhandlad med styrelsen, men om man vill ha högre hastighet. Förut hade jag 500/500 för 199kr men den tog de bort och har ändrat hastigheterna till 100 (för oss i BRF),300, 600 och 1000. Nu måste stackars jag betala 329kr för 600/600

De behöver förhandla om avtalet, förutsatt att föreningen inte fortfarande är bunden på något sätt. Alla ISP:er offererar 1000/1000 som standard för en låg kostnad. Alla hastigheter under det låter som ett resultat av ett gammalt avtal.

Erbjud dig att hjälpa till med denna omförhandling om du vill kunna påverka resultatet.

Skrivet av Maddoxswe:

Jag byggde ett hus och då var det Telia som grävde in fiber här, tror du man kan byta ändå och vart kollar man då ?

Bra fråga. Du får nog undersöka avtalet. Misstänker att exklusiviteten inte nödvändigtvis gäller för evigt, men bör framgå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Du kan eventuellt även byta nätägare, jag bytte från Telia öppen fiber till Bahnhof Villafiber vilket var betydligt billigare.

Gjorde det också när Bahnhof 100/100 vid öppen fiber kostade nästan 100:- mer per månad än 1000/1000 på Bahnhof Villafiber

Permalänk
Medlem

Telias förklaring av de olika hastigheterna är ju lite roliga också. Lutar en hel del mot snake oil.

150
Passar dig som bor själv och använder internet lite lagom. Ibland streamar du från flera uppkopplade prylar samtidigt, ibland inte. Om det finns fler användare eller du har extra krav, fundera på en snabbare anslutning.

Varför skulle man streama på flera enheter samtidigt om man bor själv..?
Jag personligen skulle gjärna ha snabbare än så själv. Men, många som bor själva skulle klara sig på 50 utan problem.

300
Passar dig som bor lite större, där många använder wifi. Ni jobbar hemifrån ett par dagar i veckan och hela familjen tittar ofta på streaming. Börjar gejmandet bli mer avancerat kan ni fundera på en snabbare anslutning.

Om hela familjen kolla på stream, så kollar nog alla oftast på samma. Om det inte är spelstreams de syftar på också, men då behövs inte 300 för det, även om någon tittar på film i 4k.
Hur skulle dessutom 300 vara för lågt om gejmandet blir avancerat? Vad nu avancerat innebär...

600
Passar gejmingfamiljen där barnen ofta laddar ner nya spel till sina konsoler. Ni bor stort och det streamas i HD 24/7. Perfekt för webbsurfning, musikströmning, online-spel, hemmakontor och filöverföringar.

Hur ofta tankar ungarna nya spel för att det ska behövas 600.
Streamas det bara i HD (720p) så är 600 verkligen överflödigt.
För webbsurf, musikstreaming, onlinespel och hemmakontor är detta också mer än överflödigt.
Vet att det finns folk som kör hemmakontor som behöver ladda ned/upp riktigt stora filer, men det är nog inte till dessa personer denna text riktar sig då de bör ha bra koll på vad de behöver.

1000
Passar Neo i ”Matrix” och familjen som verkligen har höga krav på uppkoppling. Här får ni den absolut snabbaste hastigheten för 4K-videoströmning, extremt stora filöverföringar och alla möjligheter för smarta hem-lösningar.

Gigabit hastighet är ganska onödigt för 4k streaming. Då måste verkligen varje person i husethållet sitta med var sin stream.
Stora filöverföringar har jag inget att säga emot.
Men gigabit för smarta hemmetlösningar, the what now? Smarta hemmet lösningar bör köras helt lokalt och enbart behöva uppkoppling för väldigt specifika scenarion.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Inte något märkvärdigt. Det är bara kolla på priserna i portaler för stadsnät, 500-800kr är det numera från de lite dyrare leverantörerna som Telia, Tele2, Telenor osv.

I vissa stadsnät har man dessutom tagit bort allt som är under 100/100 i hastighet samt priserna åkt upp, i grova drag och i genomsnitt låg priset på 300kr för 100/100 vilket numera är 400kr. Dessa priser skiljer sig åt beroende på vilket stadsnät man är ansluten, leverantörer som finns osv. Detta gäller en individuell anslutning mot stadsnät.

En BRF kan ofta förhandla till sig billigare priser, samma sak för Kabel-TV eller för en del numera IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Inte något märkvärdigt. Det är bara kolla på priserna i portaler för stadsnät, 500-800kr är det numera från de lite dyrare leverantörerna som Telia, Tele2, Telenor osv.

I vissa stadsnät har man dessutom tagit bort allt som är under 100/100 i hastighet samt priserna åkt upp, i grova drag och i genomsnitt låg priset på 300kr för 100/100 vilket numera är 400kr. Dessa priser skiljer sig åt beroende på vilket stadsnät man är ansluten, leverantörer som finns osv. Detta gäller en individuell anslutning mot stadsnät.

En BRF kan ofta förhandla till sig billigare priser, samma sak för Kabel-TV eller för en del numera IPTV.

Ja, så är det tyvärr.

Att man tagit bort de lägre hastigheterna är sannolikt för att kostnaden att erbjuda dem är samma som för de högre hastigheterna, så det skulle inte bli någon märkbar besparing för kunden.

En BRF kan nästan alltid förhandla till sig betydligt lägre priser, ja. Exempelvis i Stockholm är standard 100 kr/månad/medlem eller lägre för 1000/1000 från de flesta ISP:er (möjligen Telia exkluderad ). I andra städer verkar det kunna vara runt 200 kr/månad/medlem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q