Telias sinnessjuka fiber-priser - eller är det bara jag som "inte hängt med" ?

Permalänk
Medlem

Det låter dyrt, men priserna har eskalerat fort.

Jag sitter i open infras öppna nät, i vårt område går det inte längre att få mindre än 250/250.
Den billigaste operatören tar 459:-.
Telia tar 639:- för 250/250.

Det enda som räddar upp är att vi varje black Friday binder om 12 månader hos nån som har kampanj.

Just nu betalar vi 349:- för Telia 250/250.
Så det är spännande att dom ändå väljer att leverera 12 mån för 349:-/mån när dom tar 639:- listpris. Måste vara sjuka marginaler om dom ändå tycker det är värt att få in 349:- på kampanj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Du kan eventuellt även byta nätägare, jag bytte från Telia öppen fiber till Bahnhof Villafiber vilket var betydligt billigare.

Och då blir man låst till Bahnhof och det kommer att kosta, vill jag minnas, runt 2 700 kr att få andra att välja ifrån.

Är man ok med att vara inlåst så är det väl ok, personligen så föredrar jag att ha mer än ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag sitter i open infras öppna nät, i vårt område går det inte längre att få mindre än 250/250.

Det enda som räddar upp är att vi varje black Friday binder om 12 månader hos nån som har kampanj.

Så det är spännande att dom ändå väljer att leverera 12 mån för 349:-/mån när dom tar 639:- listpris. Måste vara sjuka marginaler om dom ändå tycker det är värt att få in 349:- på kampanj.

Jag betalar 529kr för 500/500 från en annan operatör. Vad jag vet har Telia alltid varit dyrast. Har då aldrig valt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ordentliga mariginaler, och de flesta kommer inte hoppa runt så när kampanjen går ut, så stannar de kvar. Men jag gör samma sak som du, eller rättare sagt, nu gör jag det, Telia gav mig Black Friday-erbjudandet för nya kunder varje år även om jag varit kund flera år, men förra året så ville de inte, så då bytte jag och gjorde samtidigt av mig med en tjänst som jag inte riktigt utnyttjade, så även om bredbandet gick upp med 50 kr, så sparade jag totalt sett lite över 200 kr i månaden.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Jag betalar 529kr för 500/500 från en annan operatör. Vad jag vet har Telia alltid varit dyrast. Har då aldrig valt dom.

Inklusive TV?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Betalade 299 kr från Telia för 500/500 under en massa år, så defintivt inte dyrast för mig. Bättre nät också och snabba att fixa problem.

Permalänk
Medlem

Jag kollade Telia på skoj, 150/150 skulle kosta olika i lägenheten resp. i sommarstugan. I lägenheten 429:-/mån, och stugan 399:-/mån, på båda ställena bundet i 12 mån. Efter 12 mån skulle båda abonnemangen kosta 529:-. Lite kuriosa är att 600/600 kostar 739:-, medan 1000/1000 bara kostar 709:- under bindningstiden!

Ordinarie pris för 100/100 verkar vara 5-600:- hos de flesta stora drakarna, bortsett från lockpris under första året som de flesta har. Jag hade Tele2 100/100 för 299:-, och skulle fått en höjning i våras till 549:- (bara bredband, ingen TV), när jag ville säga upp fibern och byta till mobilt kunde de sänka fiberbredbandet till 349:- i månaden. Men valet var enkelt, mobilt obegränsat Comviq 249:-/mån bundet 24 mån, eftersom jag inte har så stora krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och då blir man låst till Bahnhof och det kommer att kosta, vill jag minnas, runt 2 700 kr att få andra att välja ifrån.

Är man ok med att vara inlåst så är det väl ok, personligen så föredrar jag att ha mer än ett alternativ.

Ja, visst är det så. Samtidigt sparar man pengar varje månad, och har förhoppningvis ett mer stabilt pris (eftersom stadsnätetet inte fortsätter att höja) och slipper också gissningsvis bli begränsad av stadsnätet gällande saker så som IPv6 etc. Om ISP:n man byter till är vettig så känns det definitivt värt att göra tycker jag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Då har jag precis haft mitt första längre fiberavbrott som Telia öppenfiber-kund. Man inser helt plötsligt att man har en del grejor som behöver nätkoppling. Det går såklart att hanka sig fram med att hotspotta med mobilen men om huset även fullt med prylar med LAN-kabel så blir det jobbigt.

Ringde Teliasupporten och efter någon kontrollfråga så var problemet reggat. Tyckte supporten var ovanligt trevlig och fick även veta att jag hade "Surfgaranti". Det innebar att jag kunde knalla iväg till vilken Teliabutik som helst och kvittera ut ett tillfälligt sim-kort och också låna/köpa en liten WiFi router om man inte hade det (dessa saknade dock Rj45 uttag men jag hade en egen router liggandes). Sagt och gjort. Iväg till butiken. Hämta sim-kort. Ploppa in det i 4G routern. Flytta upplänk. Klart!

Vet inte om alla ISPer kör med "Surfgaranti" men det var så jäkla bra. Tack Telia! Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrabrite:

Då har jag precis haft mitt första längre fiberavbrott som Telia öppenfiber-kund. Man inser helt plötsligt att man har en del grejor som behöver nätkoppling. Det går såklart att hanka sig fram med att hotspotta med mobilen men om huset även fullt med prylar med LAN-kabel så blir det jobbigt.

Ringde Teliasupporten och efter någon kontrollfråga så var problemet reggat. Tyckte supporten var ovanligt trevlig och fick även veta att jag hade "Surfgaranti". Det innebar att jag kunde knalla iväg till vilken Teliabutik som helst och kvittera ut ett tillfälligt sim-kort och också låna/köpa en liten WiFi router om man inte hade det (dessa saknade dock Rj45 uttag men jag hade en egen router liggandes). Sagt och gjort. Iväg till butiken. Hämta sim-kort. Ploppa in det i 4G routern. Flytta upplänk. Klart!

Vet inte om alla ISPer kör med "Surfgaranti" men det var så jäkla bra. Tack Telia! Snyggt jobbat!

Jag vet att Tele2 iaf gjorde för ett par år sen, när jag hade dem för bredbandet. Men istället för att få hämta ett simkort la de till 50 Mbit på mobilen, så att jag kunde använda luren som hotspot.

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

https://www.telia.se/dam/jcr:629b41a2-6f51-4292-aab2-621a4885d490/TSP-3596_24_2406%20Prislista%20bredband%20via%20fiber.pdf

Är inte detta snudd på ocker? Vad finns det mer för aktörer man kan använda om man har fiber? (öppen fiber tror jag det heter)

Hyresvärdar får kickback av telia.

Dvs dem samarbetar för att extrahera så mkt pengar som möjligt av hyresgästen. Se telia:n som hyreskostnad.

Brf:er är en annan situation. Där kan man baka in telian på avgiften. Istället för 550 kr blir det ca 140 kr.