Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Mer prestanda för billigare peng.
Valen Calle gjorde hade inte jag gjort…

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av sesese:

operativsystem krävs på en pc + mus och tangentbord då blir det rätt.

Operativsystem är gratis.... Enbart om man vill ha möjlighet till bakgrundsbyte och slippa "activate Windows" behövs en license ....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Det finns så kallade "edge cases" där det kan bli billigare.

Men jag skulle tippa på att majoriteten av PS spelare spelar något online spel som kräver PS+, och inte alla köper begagnade spel (vilket också är varför begagnade spel är så mycket billigare mot nytt).

Detsamma gäller också ex med lagrings möjligheter. Vissa kan leva på bara 2-3 spel redo att spela medan andra vill ha kanske 10-15 spel redo.

Min kritik är främst riktad till Swec slutsats att den är så pass basal att dom borde varit mer nyanserade och dragit flera slutsatser beroende på vad för användare man är.

Swec resonemang är snarlikt nedan jämförelse.
Är det billigare att köpa en bil kontra åka kollektivt?

Svar nej, du lägger ner 200-300k på en bil kontra bus/tåg kort på 2k.

Absolut. Det kan man väl säga. Skillnaderna i kostnad har minskat mellan plattformarna.

Permalänk
Medlem

De prisskillnader som visas i tråden talar ju faktiskt för PCn, den här situationen påminner ju lite om den gamla hederliga NES vs C64 eller SNES vs Amiga 600-tiden. En spelkonsolls begränsningar har tidigare varit helt OK då den varit betydligt billigare än en dator och då mer ett "tillbehör" t.ex för vardagsrums-TVn men som läget är idag ser jag mycket få anledningar att skaffa en PS5 Pro istället för en PC. En fördel med den sistnämnda är ju att gillar man klassiska PS-spel, framförallt då PS2 är den ju faktiskt MER kompatibel med detta än vad PS5 är.

Däremot kan jag se PS5 Pro som rätt så OK om man haft PS4 och standard-PS5 där man redan har ett bibliotek av spel och nu kan spela dessa med förbättrad prestanda.

För en ny användare som inte har konsoll redan utan väger alternativen hade jag definitivt rekommenderat PC, det är helt enkelt ett bättre "ekosystem" att investera i nu när Sony dels närmar sig prismässigt för hårdvaran, dels har dessa extrakostnader (betala för onlinespel, köpa till optisk enhet och ställ).

Jag skulle säga att trots kritiken är Xbox Series S den rimligaste konsollen hittills då den fortfarande har fördelarna med förhållandevis lågt pris och smidigheten.

PC-spel får jag annars säga är tämligen problemfria att installera och spela sedan många år. Vi talar inte om DOS nu och behovet att ladda in saker i high mem för att få loss konventionellt minne (16 KB mer) för att spelet skall starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Operativsystem är gratis.... Enbart om man vill ha möjlighet till bakgrundsbyte och slippa "activate Windows" behövs en license ....

Dessutom finns det ju helt kostnadsfria operativsystem som kan användas för spel (Linux med Proton).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det jag inte fattar är, varför inte Zen 5? Skiljer arkitekturen mellan Zen 2 och 5 så pass mycket att de är inte kompatibla?

Kort svar är att det blir billigare (blev ju dyrt nog ändå, kan man tycka...) men oxå, enl system-arkitekten själv, att de inte vill. Dvs de ser byte av CPU som nått man gör vid ny generation, vilket Pro inte är. Det är en PS5.

Det har förstås att göra med att bas-konsolen fortfarande är huvudprodukten så de skillnader man tillför är valda för att minimera de potentiellt negativa konsekvenserna av att addera en ny konsol till familjen. Det inkluderar att iprincip hålla "logik-snurran" konstant och lägga ändringarna på det som är enklare skalbart, grafiken. Nintendo kör ju samma strategi för Handheld resp Docked mode t.ex.

Vet att PC-entusiaster, som är inkörda på att hårdvara byts högt och lågt, har svårt att förstå det här men för produkttypen så får det nog sägas vara ett strategiskt rimligt val.

Permalänk

Att jämföra den initiala inköpskostnaden mellan konsol och PC ger en snedvriden bild av flera skäl.

Konsolkomponenter tillverkas kostnadseffektivt i stora volymer och konsolerna säljs ibland med förlust, där vinsten istället kommer från dyrare spelförsäljning.

PC-spel är ofta billigare och kan hittas till kraftigt rabatterade priser på plattformar som Steam eller tredjepartssajter, vilket ger stora besparingar. PC-spelare betalar heller inget för online-spelande och kan även modda sina spel, vilket inte bara bidrar till tekniska förbättringar utan även förlänger livslängden, PC-spelare kan också köra emulatorer. Dessutom kan de anpassa och uppgradera sin hårdvara och tillbehör samt justera grafiska inställningar för bästa spelupplevelse. En PC kan även användas till så mycket mer än än bara spel.

Att därför bara fokusera på den initiala kostnaden ger alltså en snedvriden bild.

Det är dessutom förvånande att vuxna människor så rabiat försvarar ett företag som 2024 släpper en konsol för 9000 kr som presterar suboptimalt och ändå kallar det en premiumprodukt, särskilt när det krävs att spel som Alan Wake 2 måste renderas internt i 864p för att kunna spelas i 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Dessutom finns det ju helt kostnadsfria operativsystem som kan användas för spel (Linux med Proton).

År det nu dessutom en mer Playstation än Windowstation som är behovet så är öppna system ändå ett bättre val.

Jobbigt att häva sig ur fåtöljen för att rota upp råttan för att klicka bort ett reklam, uppdatera eller felmeddelande mellan eller mitt i spel liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Får man inte en eller två handkontroller till PS5? Det borde man också räkna in väl? Jag har köpt handkontroller själv för att kunna spela vissa spel smidigt på min HTPC

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag som så många har bias för en viss plattform. Så jag bär också lite skuld. Men kan vi inte enas om att både PS och pc är bra alternativ att spela på? När argumenten vässas finns det en risk att man missar det. Egentligen borde rekommendationen vara att båda funkar bra. Men att båda plattformarna kommer med några för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker bygget är en dålig jämförelse, tycker inte man ska jämföra en dator mot en spel konsol då det finns olika fördelar med båda vilket jag inte tänker yttra mig om.

Men ska man bygga ihop en speldator att jämföra eller ersätta en spelkonsol så ska det vara en itx i snyggt chassi som man skulle kunna använda i ett vardagsrum utan att skämmas för den.
Jag vill inte ha en Dutzo i mitt vardagsrummet eller annat billigt stort chassi.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Är det bara jag som tycker bygget är en dålig jämförelse, tycker inte man ska jämföra en dator mot en spel konsol då det finns olika fördelar med båda vilket jag inte tänker yttra mig om.

Men ska man bygga ihop en speldator att jämföra eller ersätta en spelkonsol så ska det vara en itx i snyggt chassi som man skulle kunna använda i ett vardagsrum utan att skämmas för den.
Jag vill inte ha en Dutzo i mitt vardagsrummet eller annat billigt stort chassi.

Är väl ingen som vill ha ett playstation stående i vardagsrummet heller?... Sen kan en dator stå i ett helt annat rum med lång hdmi kabel iofs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Kalkylen tar vad jag ser heller inte hänsyn till att optimeringen är betydligt större för PS5 så Sony får ut mycket mer av hårdvaran än vad man får på en PS.

Gäller detta verkligen numera? Tycker det verkar som att de optimeringar som görs för att få konsoler att kunna handskas med nya tyngre spel handlar mer om minskad belastning (sänkt LOD, krympta texturer, lägre upplösning etc) och mindre om effektivare kodning. Eftersom nästan alla spel idag görs för flera plattformar, i ett högnivåspråk och med en universell motor (Unreal, Unity etc) så borde det inte vara möjligt att optimera så mycket. Det kan ju se imponerande ut att Hogwarts Legacy kan köras på Xbox One, men GTX 750 Ti som ansågs som ett kort med liknande prestanda klarar även det av att köra spelet om än med låg upplösning, 30 fps och lågupplösta texturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buck Naked:

Att jämföra den initiala inköpskostnaden mellan konsol och PC ger en snedvriden bild av flera skäl.

Konsolkomponenter tillverkas kostnadseffektivt i stora volymer och konsolerna säljs ibland med förlust, där vinsten istället kommer från dyrare spelförsäljning.

PC-spel är ofta billigare och kan hittas till kraftigt rabatterade priser på plattformar som Steam eller tredjepartssajter, vilket ger stora besparingar. PC-spelare betalar heller inget för online-spelande och kan även modda sina spel, vilket inte bara bidrar till tekniska förbättringar utan även förlänger livslängden, PC-spelare kan också köra emulatorer. Dessutom kan de anpassa och uppgradera sin hårdvara och tillbehör samt justera grafiska inställningar för bästa spelupplevelse. En PC kan även användas till så mycket mer än än bara spel.

Att därför bara fokusera på den initiala kostnaden ger alltså en snedvriden bild.

Det är dessutom förvånande att vuxna människor så rabiat försvarar ett företag som 2024 släpper en konsol för 9000 kr som presterar suboptimalt och ändå kallar det en premiumprodukt, särskilt när det krävs att spel som Alan Wake 2 måste renderas internt i 864p för att kunna spelas i 60 fps.

Jag håller med detta till 500%.

PlayStation fyller en funktion när den kostar $399 för en basmodell och absolut max $699 för en Pro som då inkluderar optisk enhet och ställ. I detta hypotetiska scenario kan man då säga att den erbjuder en billigare och "enklare" inkörsport till spel, lite som en Xbox Series S gör.

Men som det är idag, där man alltså har ett rejält överpris på hårdvaran som i praktiken är i PC-klass rent prismässigt, framförallt när man lägger till skivläsare och ställ blir det rejält problematiskt. Man får ju inte heller glömma bort att det idag finns handhållna PC-modeller såsom SteamDeck och ROG Ally vilket ytterligare ökar på fördelarna med plattformen. Det går alltså inte längre att säga att PlayStation erbjuder ett "billigare" alternativ, vilket traditionellt varit fallet för konsoller.

Då det runnit mycket vatten under broarna sedan den gamla goda tiden med en multimedia-PC (486DX2/66 med multimediapaket) för t.ex $1299 vs en konsoll för $199 kan man ju faktiskt redan med en iGPU spela långt fler spel än en PS5 klarar. Utbudet är ju enormt för PC, då får vi ju inte heller glömma alla titlar som släppts för t.ex PS2 och PS3 samt Xbox 360 som går att spela där (via emulator) och som dessutom är mycket bra spel.

"Premiumkonsollen" PS5 Pro är ju inte mycket till "Premium" när man jämför med alternativen. Det går ju direkt att påpeka att om man nu skall spela spel i "premiumklass" vinner ju en PC den matchen enkelt, tycker man att en sådan dator är för dyr är det ju snarare en standard-PS5 som skulle utgöra alternativet då. Även den är ju dock tämligen överprissatt jämfört med var den bör ligga på trots att det finns en massa ursäkter å Sonys vägnar.

Detta med moddar till spelen är ju definitivt en mycket stor fördel med PC. Visst finns det titlar som inte har så bra moddstöd, dessa kan en konsoll vara rätt så smidig med men talar vi det som har stort stöd och stort utbud på t.ex NexusMods blir valet enkelt.

Som sagt, hade en PS5 Slim kostat $399 och Pro $699 inklusive optisk enhet och ställ kunde dessa båda ha fyllt en funktion och utgjort ett PC-alternativ. Dessvärre är situationen inte denna och då är en PC ett val man starkt bör överväga.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Gäller detta verkligen numera? Tycker det verkar som att de optimeringar som görs för att få konsoler att kunna handskas med nya tyngre spel handlar mer om minskad belastning (sänkt LOD, krympta texturer, lägre upplösning etc) och mindre om effektivare kodning. Eftersom nästan alla spel idag görs för flera plattformar, i ett högnivåspråk och med en universell motor (Unreal, Unity etc) så borde det inte vara möjligt att optimera så mycket. Det kan ju se imponerande ut att Hogwarts Legacy kan köras på Xbox One, men GTX 750 Ti som ansågs som ett kort med liknande prestanda klarar även det av att köra spelet om än med låg upplösning, 30 fps och lågupplösta texturer.

De är väl den dynamiska upplösningen som är optimeringen för konsoler snarare.... Sen verkar varje spel använda olika uppskalare, till väldigt olika resultat.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag vet att jag som så många har bias för en viss plattform. Så jag bär också lite skuld. Men kan vi inte enas om att både PS och pc är bra alternativ att spela på? När argumenten vässas finns det en risk att man missar det. Egentligen borde rekommendationen vara att båda funkar bra. Men att båda plattformarna kommer med några för- och nackdelar.

När en PS5 Pro kostar $699 inklusive optisk enhet och ställ samtidigt som PS5 Slim kostar $399 kan jag hålla med om detta.

Däremot med dagens prissättning för PS5 Pro är alternativet PC definitivt en bättre, mer konsumentvänlig väg att vandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

PS5 är faktiskt i princip tyst, mitt kylskåp av modernare modell låter mer än min PS5 . . . .

PS5 har en sjukt överdimensionerad fläkt för att hålla ljudvolymen låg. Och första PS5 som kom har nästan komiskt överdimensionerade heatpipes ovanpå detta.

ps5 tyst? omg cd läsaren är ju rena rama jettplanet. shiaaat helt otrolgit hög ljudnivå å låter sjukt irriterande.

sen ser jag att Calle jämför ps5ans cpu med en 3700x, nope, ska vara en zen2 apu som är sjukt mycket långsammare än just en 3700x.

finns la några zen2 apuer med gpun avstängd väl, iaf lär vara dyrare än 3700x men rätt ska vara rätt, sätt ihop en maskin som apar ps5an/pron så gott det går.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Efter 5 år räknat på PS+ nuvarande prislapp på 760kr (vi vet inte om Sony höjer priset senare), ligger PS systemet redan back på 3800kr. Om vi efter 5 år köper ett nytt grafikkort kontra ny konsol ligger vi redan plus.

Man har även fått ett gäng spel med ps+ under 5 år, blir svårt att räkna på det hela eftersom man inte vet vilka man får och hur man värderar dom så kan tycka att det är rimligt att inte ta med i jämförelsen eftersom det är ’frivilligt’ precis som man inte tagit med en windows-licens för PC:n där man kan välja att köra en linux dist.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

En rätt viktig faktor är väl ändå att en PC, om man nu prompt måste göra en jämförelse, har ett MYCKET större användningsområde... dvs man får bra mycket mer för pengarna.

Blir ju därför rent av omöjligt att göra jämförelsen och få det att se ut som att en konsol för 10k är "billigt, för en PC är ju dyrare". Man måste nog vara en extrem fanboi om man vill försvara hutlösa priser (Ja, det är fan hutlöst för en konsol) som dessutom "lever" på digitala spel/tillbehör. Och yepp, hör och häpna... här kan vi även slänga in ALLA andra företag som börjat ta hutlösa priser för diverse saker/komponenter.

Och ja, det finns tusentals billigare spel till PC, samt flertalet titlar som ges bort gratis av Epic, GoG... eller olika reor där spel sjunker till 20-50:- för rätt fina titlar. Mängden spel som finns i utbudet är även det av extrem rang i skillnad.

MEN...

Vill man spela konsol så är det den vägen det tycks gå, upp till var och en hur/var/när man vill spela... eller om man är spelfantast nog... köpa både och... och vara glad över det Men att jämföra det med PC fungerar inte då det dels är så mycket mer än en "spelmaskin" samt att vill man ha renodlad spelmaskin... se nedan;

Ah, glömde ett liten detalj, köp en "potatis" till pc, koppla den till din fina tv och använd geforce now eller xbox cloud gaming så är det ännu billigare att spela "PC" (Och spelen ingår i månadskostnaden)

TDLR; Lägg pengar på det som intresserar dig och det du vill ha och skit fullständigt i att försöka "justify it" genom att göra diverse olika och "ologiska" jämförelser

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Den rätta vägen att gå är ju att köpa begagnade datordelar och få långt bättre prestanda än något PS5 pro, till ett lägre pris dessutom....svårt att göra det med konsol..typ två ps4 i SLI?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag håller med detta till 500%.

PlayStation fyller en funktion när den kostar $399 för en basmodell och absolut max $699 för en Pro som då inkluderar optisk enhet och ställ. I detta hypotetiska scenario kan man då säga att den erbjuder en billigare och "enklare" inkörsport till spel, lite som en Xbox Series S gör.

Men som det är idag, där man alltså har ett rejält överpris på hårdvaran som i praktiken är i PC-klass rent prismässigt, framförallt när man lägger till skivläsare och ställ blir det rejält problematiskt. Man får ju inte heller glömma bort att det idag finns handhållna PC-modeller såsom SteamDeck och ROG Ally vilket ytterligare ökar på fördelarna med plattformen. Det går alltså inte längre att säga att PlayStation erbjuder ett "billigare" alternativ, vilket traditionellt varit fallet för konsoller.

Då det runnit mycket vatten under broarna sedan den gamla goda tiden med en multimedia-PC (486DX2/66 med multimediapaket) för t.ex $1299 vs en konsoll för $199 kan man ju faktiskt redan med en iGPU spela långt fler spel än en PS5 klarar. Utbudet är ju enormt för PC, då får vi ju inte heller glömma alla titlar som släppts för t.ex PS2 och PS3 samt Xbox 360 som går att spela där (via emulator) och som dessutom är mycket bra spel.

"Premiumkonsollen" PS5 Pro är ju inte mycket till "Premium" när man jämför med alternativen. Det går ju direkt att påpeka att om man nu skall spela spel i "premiumklass" vinner ju en PC den matchen enkelt, tycker man att en sådan dator är för dyr är det ju snarare en standard-PS5 som skulle utgöra alternativet då. Även den är ju dock tämligen överprissatt jämfört med var den bör ligga på trots att det finns en massa ursäkter å Sonys vägnar.

Detta med moddar till spelen är ju definitivt en mycket stor fördel med PC. Visst finns det titlar som inte har så bra moddstöd, dessa kan en konsoll vara rätt så smidig med men talar vi det som har stort stöd och stort utbud på t.ex NexusMods blir valet enkelt.

Som sagt, hade en PS5 Slim kostat $399 och Pro $699 inklusive optisk enhet och ställ kunde dessa båda ha fyllt en funktion och utgjort ett PC-alternativ. Dessvärre är situationen inte denna och då är en PC ett val man starkt bör överväga.

Men om man helt enkelt vill spela Playstations egna spel? Är det långsökt att tänka sig att PS5 Pro är konsolens svar på 4090? Alltså en produkt som är för dem som vill ha bästa upplevelsen oavsett vad.

Hela den här diskussionen förs som om vi kan bortse från Astro Bot, God of War, The last of us, Spider man, Demons souls, Bloodborne etc. Men det kan vi ju inte.

Ska jag värdera mitt eget val är det en mycket viktig sak. Även jag kan tänka ”man skulle kanske byta till pc”. Men hur blir det då med the last of us part 3? Nästa God of War? Bloodborne 2?

Permalänk
Medlem

Vi som spelar både på PC och alla dagens konsoler, men faktiskt främst föredrar Xbox, vilken sida ska vi hålla på i det eviga tjafsandet? (OK, jag visar ut mig själv då jag inser att vi är så få att vi knappt ens kan räknas som minoritet.)

Ska jag vara aningens mer seriös går det utmärkt att ha flera tankar i huvudet samtidigt. Jag tycker absolut att PS5 Pro är på tok för dyr. Den erbjuder otroligt lite mervärde för egen del jämfört med standardversionen. Hade jag varit tvungen att välja på en PS5 Pro och en PC för liknande peng hade jag trots detta valt PS5 Pro. För mig är det ett enormt värde i den skräddarsydda användarupplevelse konsoler bjuder på. För att en PC ska vara värt besväret för egen del behöver den antingen vara rejält mycket bättre eller faktiskt märkbart sämre. Mellanmjölk gör sig bäst på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Den rätta vägen att gå är ju att köpa begagnade datordelar och få långt bättre prestanda än något PS5 pro, till ett lägre pris dessutom....svårt att göra det med konsol..typ två ps4 i SLI?

Man kan köpa en begagnad ps5 också och så småningom även ps5 pro.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Man har även fått ett gäng spel med ps+ under 5 år, blir svårt att räkna på det hela eftersom man inte vet vilka man får och hur man värderar dom så kan tycka att det är rimligt att inte ta med i jämförelsen eftersom det är ’frivilligt’ precis som man inte tagit med en windows-licens för PC:n där man kan välja att köra en linux dist.

Windows är gratis också...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Får man inte en eller två handkontroller till PS5? Det borde man också räkna in väl? Jag har köpt handkontroller själv för att kunna spela vissa spel smidigt på min HTPC

Många har redan kontroll sedan innan, medans man är påtvingad Dualsense till PS5.
Har du en PS3 eller Xbox one kontroller eller nyare så fungerar den till PC. Har du någon gång i ditt liv ägt en PC som inte är bärbar så har du också mus och tangentbord.

Ska du köpa Dualsense till standardpris så är den också väldigt dyr just nu och PS5 stödjer inga billigare eller äldre alternativ(i PS5 spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Vi som spelar både på PC och alla dagens konsoler, men faktiskt främst föredrar Xbox, vilken sida ska vi hålla på i det eviga tjafsandet? (OK, jag visar ut mig själv då jag inser att vi är så få att vi knappt ens kan räknas som minoritet.)

Ska jag vara aningens mer seriös går det utmärkt att ha flera tankar i huvudet samtidigt. Jag tycker absolut att PS5 Pro är på tok för dyr. Den erbjuder otroligt lite mervärde för egen del jämfört med standardversionen. Hade jag varit tvungen att välja på en PS5 Pro och en PC för liknande peng hade jag trots detta valt PS5 Pro. För mig är det ett enormt värde i den skräddarsydda användarupplevelse konsoler bjuder på. För att en PC ska vara värt besväret för egen del behöver den antingen vara rejält mycket bättre eller faktiskt märkbart sämre. Mellanmjölk gör sig bäst på konsol.

Jag håller med till minst 500%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Windows är gratis också...

Köp en mini-pc för 1-1.5k (windows ingår), en prenumeration på geforce now och en handkontroll så vips har du en "speldator med ett RTX 4080". Som bonus har den fler användningsområden....

Edit:
Eller Xbox Cloud Gaming så ingår dessutom en rad mängd med spel.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men om man helt enkelt vill spela Playstations egna spel? Är det långsökt att tänka sig att PS5 Pro är konsolens svar på 4090? Alltså en produkt som är för dem som vill ha bästa upplevelsen oavsett vad.

Hela den här diskussionen förs som om vi kan bortse från Astro Bot, God of War, The last of us, Spider man, Demons souls, Bloodborne etc. Men det kan vi ju inte.

Ska jag värdera mitt eget val är det en mycket viktig sak. Även jag kan tänka ”man skulle kanske byta till pc”. Men hur blir det då med the last of us part 3? Nästa God of War? Bloodborne 2?

Då kommer vi in på diskussioner om t.ex detta med day 1. Jag ser samtliga day 1-spel som betaversioner och betraktar i princip GOTY Edition med alla DLCer som den första "skarpa" versionen. Jag kommer faktiskt inte på ett enda spel lanserat de senaste 10-15 åren där jag skulle säga att den upplevelse man fick när det lanserades var lika trevlig som när spelet ifråga funnits ute ett tag och dels uppdaterats, dels fått DLC och inte minst moddats.

PS5 Pro är knappast ett 4090 i konsollvärlden eftersom den inte innehåller cutting edge-hårdvara. Visst har Sony en del exklusiva spel men för egen del ser jag spelvärlden som en helhet och då finns det så oerhört många bra spel ute att jag då hellre väntar på PC-släppet av The Last of Us än köper en överprissatt konsoll där jag får köpa till den optiska enheten bara för att få spela spelet "direkt". Backloggen av bra spel är alldeles för lång.

Sedan kan det ju vara bra om spelen faktiskt släpps först innan man automatiskt utgår ifrån att det kommer bli jättebra. Alltså att man skaffar specifik hårdvara bara för att man tror att spelet X kommer bli supersuccé vid lansering och vara mycket lyckat bara för att tidigare delar i serien var det.

Om jag verkligen helt desperat vill spela Sonypublicerade spel omedelbart hade jag skaffat standard-PS5 i det läget och sedan avvaktat PC-versionerna för när de väl släpps blir det i vilket fall som helst en mer maxad upplevelse.

Själv prioriterar jag spel med omfattande moddstöd då dessa titlar erbjuder långt mer underhållning. Trots allt talar vi passionerade spelare som lägger till innehåll och skapar expansioner. Dock tar det alltid ett tag innan denna scen kommer igång men när den gör det blir det riktigt trevligt. Jag spelar alltså hellre ett spel med mycket moddar som släpptes 2015 över ett "moddfritt" konsollspel 2024 som precis släppts och inte ens fått sin första DLC ännu.

Permalänk
Medlem

Märklig artikel!? Ngn som tidigare uttalat sig som Sony Fanboy kör nu ngn slags Playstation propaganda på ett datorforum?!? Nä hur man än vrider på det så kommer jag aldrig lägga en spänn på konsoller till dessa larviga priser. Dessutom så kör jag videoredigering, musikskapande plus spel och en massa annat... testa det på en PS5:a.... Sånt här elände kanske är intressantare på FZ?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Då kommer vi in på diskussioner om t.ex detta med day 1. Jag ser samtliga day 1-spel som betaversioner och betraktar i princip GOTY Edition med alla DLCer som den första "skarpa" versionen. Jag kommer faktiskt inte på ett enda spel lanserat de senaste 10-15 åren där jag skulle säga att den upplevelse man fick när det lanserades var lika trevlig som när spelet ifråga funnits ute ett tag och dels uppdaterats, dels fått DLC och inte minst moddats.

PS5 Pro är knappast ett 4090 i konsollvärlden eftersom den inte innehåller cutting edge-hårdvara. Visst har Sony en del exklusiva spel men för egen del ser jag spelvärlden som en helhet och då finns det så oerhört många bra spel ute att jag då hellre väntar på PC-släppet av The Last of Us än köper en överprissatt konsoll där jag får köpa till den optiska enheten bara för att få spela spelet "direkt". Backloggen av bra spel är alldeles för lång.

Sedan kan det ju vara bra om spelen faktiskt släpps först innan man automatiskt utgår ifrån att det kommer bli jättebra. Alltså att man skaffar specifik hårdvara bara för att man tror att spelet X kommer bli supersuccé vid lansering och vara mycket lyckat bara för att tidigare delar i serien var det.

Om jag verkligen helt desperat vill spela Sonypublicerade spel omedelbart hade jag skaffat standard-PS5 i det läget och sedan avvaktat PC-versionerna för när de väl släpps blir det i vilket fall som helst en mer maxad upplevelse.

Själv prioriterar jag spel med omfattande moddstöd då dessa titlar erbjuder långt mer underhållning. Trots allt talar vi passionerade spelare som lägger till innehåll och skapar expansioner. Dock tar det alltid ett tag innan denna scen kommer igång men när den gör det blir det riktigt trevligt. Jag spelar alltså hellre ett spel med mycket moddar som släpptes 2015 över ett "moddfritt" konsollspel 2024 som precis släppts och inte ens fått sin första DLC ännu.

Nu får vi nog lugna ner oss lite granna. Playstations egna spel funkar ofta BRA day one. Nu senast Astro bot: https://youtu.be/1qhV6Tv1FkM?si=zCknPW3tMk2moNr2

Jag har inte heller jämfört 4090 med PS5 Pro. Det skulle jag aldrig göra. Jag skrev att det var PS:s motsvarighet till 4090. Alltså en produkt för dem som vill ha bästa upplevelsen avsett vad det kostar.

Moddar är såklart en stor fördel med pc. Men det var inte det mitt inlägg handlade om. Jag ville bara notera att vi inte kan tänka bort spelen som är exklusiva för playstation. Vill man spela dessa spel day one finns det inget alternativ till playstation.