Att spelet funkar dag 1 är inte detsamma som att det nått sin spets ännu. Jag syftar naturligtvis på titlar som får DLCs i form av expansioner då det åtminstone för mig är mer intressant när GOTY och liknande släppts. Det är som Fallout 4 utan Far Harbor, Nuka World, Automatron eller GOTY där allt detta är inkluderat. Dessa expansioner lyfter spelet tämligen bra också.
Ett spel når sitt "optimala tillstånd" när det är "färdigexpanderat" och då kan köpas som ett paket jämfört med dag 1 när första DLC inte är släppt.
Det går utmärkt att tänka bort Sony-publicerade spel av det enkla skälet att den totala spelmarknaden är så stor att dessa titlar inte är kritiska. Man är definitivt inte "spellös" utan dem, alternativt medan man väntar på PC-släppet. Nu har jag verkligen inget emot dessa spel (har skaffat en del av dem via Steam dessutom) men ser jag till hela spelmarknaden (och då inkluderar jag även riktigt gamla spel till DOS etc) ser jag inte de som totalt utslagsgivande inför val av plattform. Naturligtvis beror det på vilka genrer man gillar och hela det köret, i mitt fall är t.ex en PC i princip enda valet då jag gillar ett antal olika spelserier (t.ex Wolfenstein-serien fr.o.m W3D, simulatorer såsom Silent Hunter, stadsbyggnadsspel i form av SimCity-serien, RPG, spel baserade i rymden, t.ex Mass Effect-trilogin, Fallout-serien o.s.v).
Jag är väl inte direkt en anhängare till exklusiva spel utan ser hellre multiplattform, eventuellt med fördröjning. Många gånger får jag intrycket att det som gör Sonypublicerade spel bra är att de är exklusiva, lite som med alla Nintendofans som insisterar på att Switch är den bästa konsollen eftersom Nintendo gör helt överlägsna spel. Ofta låter det som att PS-exklusiva spel är det bästa som finns, man kan verkligen inte vara utan titlarna eller ens vänta på PC-versionen - riktigt så enkelt är det inte i verkligheten. Det finns många bra spel som även finns till PlayStation men den här "enkelriktade gatan" som leder raka vägen till PS5 ser jag inte.
Den bästa upplevelsen spelmässigt får man i native 4K 120 fps om vi tittar på dagens teknologi. "Den bästa upplevelsen med Sonypublicerat spel X under perioden dag 1 till PC-versionssläppet" lär väl vara PS5/Pro - dock är det en väldigt snäv definition och man kan då även lägga till att "den bästa upplevelsen man kan få med Sonypublicerat spel X är PC för då kan man spela med högre grafikinställningar och upplösning".
Så fort man går utanför de Sonypublicerade spel som har sin exklusivitetsperiod blir det uppenbart att det finns andra plattformar än PS.
Jag skulle alltså inte försöka lyfta upp PS5 Pro till "premiumnivå" och säga att det är en exklusiv "lyxupplevelse" för de som vill ha "det bästa oavsett kostnad". Den har en (för konsoll betraktat) "premiumprislapp" men är inte "premiumhårdvara" eller erbjuder "premiumfunktionalitet".
Problemet är ju att du inte är norm. Ditt inlägg är egentligen ett mångordigt inlägg där du på ett omständigt vis säger att du inte vill spela playstations spel day one och att det finns andra spel att spela istället. Då behöver man ju såklart inte playstation. Men alla tänker inte exakt som du. Det finns andra som vill spela dessa spel day one. Varför utgår du ifrån att alla vill ha samma sak som du?
Du är alldeles för insnöad på teknologi. Du låtsas att det är det rent tekniska som är det viktigaste. Men det är ju inte det. Det viktigaste är spelidé, gameplay, level design, och artwork. Detta tycker jag att Sony är grymma på att implementera i singelplayerspel. The last of us, Bloodborne, God of War är inte dussinspel tycker jag. The last of us part 2 har den bästa leveldesignen i spelhistoien (även om jag kanske inte gillar storyn så mkt). Jag tycker att dessa spel är bland de bästa spelen som finns överhuvudtaget. För att spela dem day one måste man vara på PS.
Men allt det här är ju subjektiv. Men den här ansatsen om att försöka leda i bevis att det inte finns någon poäng med konsoler längre tycker jag är rent strunt. Och fånigt. Alla har dock såklart rätt att tycka vad de vill, att andra spel funkar lika bra. Men det betyder ju också likafullt att jag har rätt till min åsikt.