Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Att spelet funkar dag 1 är inte detsamma som att det nått sin spets ännu. Jag syftar naturligtvis på titlar som får DLCs i form av expansioner då det åtminstone för mig är mer intressant när GOTY och liknande släppts. Det är som Fallout 4 utan Far Harbor, Nuka World, Automatron eller GOTY där allt detta är inkluderat. Dessa expansioner lyfter spelet tämligen bra också.

Ett spel når sitt "optimala tillstånd" när det är "färdigexpanderat" och då kan köpas som ett paket jämfört med dag 1 när första DLC inte är släppt.

Det går utmärkt att tänka bort Sony-publicerade spel av det enkla skälet att den totala spelmarknaden är så stor att dessa titlar inte är kritiska. Man är definitivt inte "spellös" utan dem, alternativt medan man väntar på PC-släppet. Nu har jag verkligen inget emot dessa spel (har skaffat en del av dem via Steam dessutom) men ser jag till hela spelmarknaden (och då inkluderar jag även riktigt gamla spel till DOS etc) ser jag inte de som totalt utslagsgivande inför val av plattform. Naturligtvis beror det på vilka genrer man gillar och hela det köret, i mitt fall är t.ex en PC i princip enda valet då jag gillar ett antal olika spelserier (t.ex Wolfenstein-serien fr.o.m W3D, simulatorer såsom Silent Hunter, stadsbyggnadsspel i form av SimCity-serien, RPG, spel baserade i rymden, t.ex Mass Effect-trilogin, Fallout-serien o.s.v).

Jag är väl inte direkt en anhängare till exklusiva spel utan ser hellre multiplattform, eventuellt med fördröjning. Många gånger får jag intrycket att det som gör Sonypublicerade spel bra är att de är exklusiva, lite som med alla Nintendofans som insisterar på att Switch är den bästa konsollen eftersom Nintendo gör helt överlägsna spel. Ofta låter det som att PS-exklusiva spel är det bästa som finns, man kan verkligen inte vara utan titlarna eller ens vänta på PC-versionen - riktigt så enkelt är det inte i verkligheten. Det finns många bra spel som även finns till PlayStation men den här "enkelriktade gatan" som leder raka vägen till PS5 ser jag inte.

Den bästa upplevelsen spelmässigt får man i native 4K 120 fps om vi tittar på dagens teknologi. "Den bästa upplevelsen med Sonypublicerat spel X under perioden dag 1 till PC-versionssläppet" lär väl vara PS5/Pro - dock är det en väldigt snäv definition och man kan då även lägga till att "den bästa upplevelsen man kan få med Sonypublicerat spel X är PC för då kan man spela med högre grafikinställningar och upplösning".

Så fort man går utanför de Sonypublicerade spel som har sin exklusivitetsperiod blir det uppenbart att det finns andra plattformar än PS.

Jag skulle alltså inte försöka lyfta upp PS5 Pro till "premiumnivå" och säga att det är en exklusiv "lyxupplevelse" för de som vill ha "det bästa oavsett kostnad". Den har en (för konsoll betraktat) "premiumprislapp" men är inte "premiumhårdvara" eller erbjuder "premiumfunktionalitet".

Problemet är ju att du inte är norm. Ditt inlägg är egentligen ett mångordigt inlägg där du på ett omständigt vis säger att du inte vill spela playstations spel day one och att det finns andra spel att spela istället. Då behöver man ju såklart inte playstation. Men alla tänker inte exakt som du. Det finns andra som vill spela dessa spel day one. Varför utgår du ifrån att alla vill ha samma sak som du?

Du är alldeles för insnöad på teknologi. Du låtsas att det är det rent tekniska som är det viktigaste. Men det är ju inte det. Det viktigaste är spelidé, gameplay, level design, och artwork. Detta tycker jag att Sony är grymma på att implementera i singelplayerspel. The last of us, Bloodborne, God of War är inte dussinspel tycker jag. The last of us part 2 har den bästa leveldesignen i spelhistoien (även om jag kanske inte gillar storyn så mkt). Jag tycker att dessa spel är bland de bästa spelen som finns överhuvudtaget. För att spela dem day one måste man vara på PS.

Men allt det här är ju subjektiv. Men den här ansatsen om att försöka leda i bevis att det inte finns någon poäng med konsoler längre tycker jag är rent strunt. Och fånigt. Alla har dock såklart rätt att tycka vad de vill, att andra spel funkar lika bra. Men det betyder ju också likafullt att jag har rätt till min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ju inte relevant för den enskilde iofs..men lite intressant ändå:

Många gnäller om att PS5 inte har gått ner i pris. "PS4 gick ju ner i pris osv" samtidigt som man lyckas vara helt omedveten om att världen idag har helt andra förutsättningar på en rad olika områden, ijmf med 10-talet. Har sagt det förr, folks förkärlek till historiska anekdoter är mest ett mått på att vissa här inte begriper att vi lever i en föränderlig värld...

För FY 2023 (dvs året fram tom mars -24) pekar Sony på negativ inverkan på vinsten pga förluster på hårdvara. Det är nästan absurt, man pekar på minskad hårdvaruförsälning som positiv inverkan på vinsten!

Men förlusten på hårdvaran förklaras främst bero på "promotions" och om jag minns rätt så såldes PS5 rätt ofta under riktpris förra hösten (bl.a. runt övergången till Slim).

Gissningsvis är PS5 Poor till riktpris en plus/minus 0 affär (man höjde nyligen priset på Poor i Japan, som brottas med svag valuta). Gissningsvis är även Pro minst plus/minus 0 och det skulle inte förvåna om tilltaget att köra 2TB och salta prislappen med $/€100 är ett sätt att plocka ut en liten vinst! De har iaf än sålänge för FY2024 inte flaggat för förluster på hårdvara.

Sonys Game division plockar under hela 20-talet ut en, med Game mått mätt, god vinst. Pengarna ligger ju inte i hårdvaran trots allt. Men det gnälls på vinstmarginalen, dvs de omsätter en jäkla massa men ägarna vill se än mer vinst. Pros saftiga prislapp, och avsaknad av billigare Poor, kan säkert spåras hit.

Som kuriosa så är det Music divisionen som plockar ut mest vinst för FY2023 och enl prognos för FY2024. Det överraskade mig...finns fortfarande mkt att hämta ut på musik alltså. Och de gör det med klart mindre omsättning än Game, så där klagar nog ingen på vinstmarginalen iaf.

De här "andra förutsättningarna" - talar vi nu om rättfärdigandet av att (dator)utvecklingen som gick framåt 1975 (Altair 8800) tills ungefär 2015 nu går bakåt?

Vad som leder till lägre kvalitet och högre prislappar är inga naturlagar eller "olyckliga omständigheter" utan handlar om faktorer som i huvudsak är politiska parat med ekonomiska doktriner (mer än så säger jag inte för att inte bryta mot forumreglerna). Oavsett vilket är det problematiskt eftersom det leder till att produkter och tjänster är degraderade och har högre prislappar. Två negativa ting i kombination.

Problemet med konsoller är att den traditionella modellen varit "korssubventionering", d.v.s hårdvaran säljs med förlust vilket sedan kompenseras med spelförsäljningen. I.o.m övergången till digital speldistribution på konsoller skulle denna modell inte vara ett problem eftersom alla intäkter från spelförsäljningen tillfaller Sony (i detta fall) samtidigt som begagnatmarknaden är utraderad.

Vad det handlar om är att det finns en ekonomisk doktrin som dels går ut på att "öka vinsten hela tiden", dels att verksamheten skall delas in i separata delar som har höga vinstkrav på sig. Korssubventionering (subventionering av A ökar intäkterna för B genom att bredda marknaden) är inte korrekt enligt doktrinen som ju säger att varje del (konsollen i detta fall respektive spelen) skall gå med vinst.

Naturligtvis leder detta till att priset på hårdvaran höjs för att få bort subventioneringen. Samtidigt unbundlar man saker (i detta fall optisk läsare samt ställ) för att krydda anrättningen med fler fina intäkter från de som köper till detta (man kanske kan kalla det "begagnatmarknadskompensation" - skivläsarens pris kompenserar delvis för förlorade intäkter från begagnade spel vs sådana som köps direkt av Sony via deras butik).

I vilket fall som helst är "nedvecklingen" (lägre kvalitet till högre pris) och den generella "kultursterilitet" som råder ingenting som bör bortförklaras. Att försöka motivera det hela med "omvärldsfaktorer" och annat (i princip att dra offerkoftan över bolag och andra inblandade) är olämpligt.

Den historiska domen över västerländska (detta inkluderar produkter och tjänster producerade i Asien riktade mot västvärlden) produkter och tjänster kommer inte att vara direkt nådig den dagen framtida generationer besöker muséet och tittar på "state of the art" 2024. Man kan ju ställa upp ett stamträd över de olika PS-modellerna och se att den sista PlayStation-generationen som var vettig var PS4/PS4 Pro.

Att PS5 inte riktigt är samma fullträff är olyckligt och inget som bör försvaras eller ens "förklaras" (förklaringarna är misstänkt lika bortförklaringar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du är inte medveten om hur nischat det där är? Vanliga människor arbetar, hämtar barnen på dagis, spelar tennis, går på fotboll eller tidsekvivalenta saker. Man måste nog vara ganska ur tid om man inte har noterat att genomsnittsmänniskan inte längre använder dator/pc. Telefoner och paddor har helt och hållet tagit över. Det är länge sedan det stod en compaq-burk i var och varannat hem.

Nishat och nishat, jag är helt övertygad att det finns minst 1 pc i snitt per hushåll i Sverige. Jag känner noll (0) personer som inte äger och använder en PC av något slag.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Att PS5 inte riktigt är samma fullträff är olyckligt och inget som bör försvaras eller ens "förklaras" (förklaringarna är misstänkt lika bortförklaringar).

Fin historia.

Vilket sorts mätvärde använder du för att dra denna slutsats (uttryckt som fakta, märkligt nog)?

Själv uppskattade jag nog PS1 mest, det famns en upptäckar-känsla så där i 3Ds barndom. Även om det mesta åldrats riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Man sparar en hel del på spelen sen också, är ju typ alltid billigare på Steam och andra plattformar än PS-store. Sen kan man ju göra massa annat med en PC än att spela. Jag har haft både ps3,4 och nu 5 och enda anledningen för mig var deras exklusiva titlar, nu verkar dem ju skita i att göra dem exklusiva, då kan jag lika gärna skita i att köpa fler konsoler

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För de som inte riktigt förstått att grejjjen med Pro är PSSR:
https://youtu.be/fJZ6ndDACG8?si=V2SUgikxW19brx0Q

Man kan iaf säga att DF gör ett väldigt mkt bättre jobb än Sony med att påvisa skillnaden mellan Poor och Pro. Även om det är förklarligt, det är inte Sonys egna titlar som är i stort behov av "fix".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Mini-pc 1-1.5k (windows ingår och är färdigbyggd), en handkontroll och en prenumeration på Geforce Now och/eller Xbox cloud gaming och priset hamnar en bra bit under.....

Okej!

Var hittar man den Mini PC'n?
Som då har liknande prestanda...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Nishat och nishat, jag är helt övertygad att det finns minst 1 pc i snitt per hushåll i Sverige. Jag känner noll (0) personer som inte äger och använder en PC av något slag.

Tur du är alla 10 miljoner i svergie , precis som säga jag vet inte någon som är mörkrädd och då kan inte någon annan vara det heller.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Okej!

Var hittar man den Mini PC'n?
Som då har liknande prestanda...

Välj valfri för det priset på Amazon, finns ett flertal. Och tricket är, du får en gaming-dator med ett 4080 om du kör en prenumeration på Geforce Now eller Ett Xbox Series S om du väljer Xbox Cloud Gaming. Själva datorn behöver därför inte vara mer kraftfull för att nå upp till "samma/liknande/bättre prestanda" när det kommer till att spela.

Och det påvisar ganska solklart hur "korkat" det är att jämföra priserna på en PC kontra en konsol, delvis för att en PC har VÄLDIGT många fler användningsområden än vad en konsol har, men vill du enbart spela så ja... grattis, du behöver idag ingen monsterdator för att uppnå samma eller bättre resultat som en konsol.

Det finns inga som helst skäl att "prestandan" på själva "burken" måste vara lika eller ens liknande när resultatet man uppnår är det. Eller har du väldigt många olika användningsområden på din konsol förutom att spela (?)

Det ENDA som talar FÖR PS är just deras exklusiva spel och hur gärna man vill spela dem, och då är det upp till var och en att besluta om det är värt det eller inte. Men som jag nämnt tidigare, man kan klaga över det hutlösa priset och ändå bita i det sura äpplet för att begäret/viljan/intresset är så pass starkt gällande dessa spel... och det är absolut inga fel i det.

MEN att försöka försvara priserna med att "men... men... men... en pc är ju mycket dyrare!" är bara befängt. Man behöver inte "justify the price" mer än att man hemskt gärna vill spela dessa exklusiva spel... and thats it.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För de som inte riktigt förstått att grejjjen med Pro är PSSR:
https://youtu.be/fJZ6ndDACG8?si=V2SUgikxW19brx0Q

Man kan iaf säga att DF gör ett väldigt mkt bättre jobb än Sony med att påvisa skillnaden mellan Poor och Pro. Även om det är förklarligt, det är inte Sonys egna titlar som är i stort behov av "fix".

Det där är den berömda spiken i kistan för dem som tror att 1) Pro är en meningslös uppgradering 2) För pc-gamer som är malliga över DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

2) För pc-gamer som är malliga över DLSS.

Det kan man väl iofs va (även om det får räknas som ett konstigt beteende ), DLSS verkar bättre (men PSSR kommer nog förfinas i framtiden; och alla minns väl hur kass DLSS var i början?)

Men mer relevant är att det påvisar att det inte är så kompetent att peka ut ett grafikkort utan ML-uppskalning när man ska försöka sig på att speca en "Pro likvärdig PC"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Sant fast andra sidan av det myntet så kan man göra mycket mer med en PC. Du kan göra dina läxor/jobb/etc på en PC också. Sure man kan säkert göra en del av de på en PS5 Pro också men knappast så folk på allvar vill ersätta en PC för de sysslorna. Över tid så får man igen tiden/pengarna man spenderar på sätta ihop en PC.

Jämförelsen görs väl baserat på priset för hårdvaran?
Oavsett om du kan göra mer på en PC så motiverar inte det en högre prislapp på hårdvaran.
Reaktionerna och fokuset borde istället ligga på hur mycket lurade blir folk av att köpa en PC istället för ett Playstation i hårdvaran/prestanda och kronor räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag känner uppriktigt flera som inte har en PC, även en del ungdomar.

Sen är motivet olika mellan åldersgrupper, för äldre så är det att dom inte känner sig bekväma över tekniken, vet en del som inte ens kan hantera kontaktlistan i sin mobil.
Okej, där finns även undantag där nyfikenhet driver dom, som en äldre som samlade på virus. Enligt egna utsagor så hade han en samling med flera tusen.

Många ungdomar har andra intressen än teknik och PC, dom väljer att använda nödvändiga tjänster med mobil eller surfplatta.

Så det finns hushåll som är helt utan PC även idag.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Välj valfri för det priset på Amazon, finns ett flertal. Och tricket är, du får en gaming-dator med ett 4080 om du kör en prenumeration på Geforce Now eller Ett Xbox Series S om du väljer Xbox Cloud Gaming. Själva datorn behöver därför inte vara mer kraftfull för att nå upp till "samma/liknande/bättre prestanda" när det kommer till att spela.

Och det påvisar ganska solklart hur "korkat" det är att jämföra priserna på en PC kontra en konsol, delvis för att en PC har VÄLDIGT många fler användningsområden än vad en konsol har, men vill du enbart spela så ja... grattis, du behöver idag ingen monsterdator för att uppnå samma eller bättre resultat som en konsol.

Det finns inga som helst skäl att "prestandan" på själva "burken" måste vara lika eller ens liknande när resultatet man uppnår är det. Eller har du väldigt många olika användningsområden på din konsol förutom att spela (?)

Det ENDA som talar FÖR PS är just deras exklusiva spel och hur gärna man vill spela dem, och då är det upp till var och en att besluta om det är värt det eller inte. Men som jag nämnt tidigare, man kan klaga över det hutlösa priset och ändå bita i det sura äpplet för att begäret/viljan/intresset är så pass starkt gällande dessa spel... och det är absolut inga fel i det.

MEN att försöka försvara priserna med att "men... men... men... en pc är ju mycket dyrare!" är bara befängt. Man behöver inte "justify the price" mer än att man hemskt gärna vill spela dessa exklusiva spel... and thats it.

Då kan du garantera att det kommer att fungera som väntat med som ex. denna?

Vet i tusan om jag inte beställer den

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Jämförelsen görs väl baserat på priset för hårdvaran?
Oavsett om du kan göra mer på en PC så motiverar inte det en högre prislapp på hårdvaran.
Reaktionerna och fokuset borde istället ligga på hur mycket lurade blir folk av att köpa en PC istället för ett Playstation i hårdvaran/prestanda och kronor räknat.

Varför bara isf titta på inköpspriset? Varför inte titta på vad den totala ägandekostnaden blir över 3-5år?

Man har ju ingen kostnad för onlinespel på pc och inte heller någon konsolskatt. Du kan i princip få AAA spel gratis på PC relativt ofta via Epic och i många fall med 90% rea på butikerna på PC sidan.

Sedan hur osannolikt det må låta men skulle Sony gå KK eller bli hackade så kommer inget online fungera längre öht. PC har ingen sådan enskild aktörsrisk/beroende.

Egentligen är all denna jämförelse rätt löjligt. Jag har både PC och en PS5. Men jag kommer inte köpa en PS5 PRO, därför mitt use case är inte att jag vill spela PS spelen med maximal eye candy, utan jag vill bara kunna spela exklusiva jRPGs där, resten spelar jag på PC. 😊

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fin historia.

Vilket sorts mätvärde använder du för att dra denna slutsats (uttryckt som fakta, märkligt nog)?

Själv uppskattade jag nog PS1 mest, det famns en upptäckar-känsla så där i 3Ds barndom. Även om det mesta åldrats riktigt dåligt.

PS5 och PS5 Pro är inte dåliga konsoller (om vi enbart tittar på hårdvara och jämför med PS4/PS4 Pro) men de lider i onödan av rådande ideologier. Jag syftar då på Pro-modellen och det faktum att den kostar $699 exklusive den optiska enheten och stället. Man kan också ha en del synpunkter på att Slim-modellen i DE-version inte ligger på $399 vilket hade varit motiverat utifrån mer kostnadseffektiv tillverkning jämfört med originalet.

Således kan man säga att PS5 rent tekniskt varit ett bra steg framåt jämfört med PS4 men prishöjningarna (oavsett vilka förklaringsmodeller som används) har inte resulterat i ett lika självklart köp som företrädaren var.

Jag vågar t.o.m påstå att en PS4-variant (uppdaterad tillverkningsmässigt för att göra den billigare och enklare i dessa led) som instegsalternativ för t.ex $199-249 gjort det lättare att sedan se en $399-449 PS5 Slim DE och $699-PS5 Pro (inklusive ställ och optisk enhet) som helt OK prissatta.

Permalänk
Medlem

Det många inte tar med i beräkningen är att spelen till PC är markant mycket billigare, speciellt om man köper på någon av alla dessa gråmarknader som finns. Ta till exempel Space Marine 2 som släpptes för ungefär en vecka sedan. Trots den korta tiden på marknaden har prisskillnaden reda blivit tydlig. 829 kr på PS5 medan PC-versionen kostar 490 kr, vilket ger en besparing på 339 kr. Denna skillnad kommer att öka över tid eftersom PS5-priserna tenderar att stagnera.

Sonys intäktsmodell bygger på att hålla spelpriserna så höga som möjligt för att maximera intäkterna, även under tid. Därför som priserna på deras reor fortfarande är betydligt mycket högre jämfört med PC, även om undantag förekommer. På PC är reorna ofta 90% eller högre på sidor som Steam, medans gråmarknader alltid håller dessa låga priser eftersom spelnycklarna inte alltid införskaffas på legitima sätt. Jag bryr mig inte om detta eftersom jag bara ser till priset.

Varje torsdag kl 17 (året runt) ger Epic Games bort två PC-spel (104 st/år) och om man handlar på Amazon och betalar 59 kr/mån för Prime som ger gratis frakt, streaming av film och serier, så ingår även en massa gratis spel varje månad som fortsätter vara dina även om du skulle avsluta medlemskapet.

Att spela online kostar på konsol, medans det är gratis på PC.

Med omkring 1000 spel i mitt bibliotek har jag sparat över 400,000 kr på att spela på PC jämfört med att köpa spelen på konsol. Denna besparing är placerade på ett ISK och förväntas bidra med över 1,100,000 kr till min pension. Så att välja PC gör mig till miljonär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Problemet är ju att du inte är norm. Ditt inlägg är egentligen ett mångordigt inlägg där du på ett omständigt vis säger att du inte vill spela playstations spel day one och att det finns andra spel att spela istället. Då behöver man ju såklart inte playstation. Men alla tänker inte exakt som du. Det finns andra som vill spela dessa spel day one. Varför utgår du ifrån att alla vill ha samma sak som du?

Du är alldeles för insnöad på teknologi. Du låtsas att det är det rent tekniska som är det viktigaste. Men det är ju inte det. Det viktigaste är spelidé, gameplay, level design, och artwork. Detta tycker jag att Sony är grymma på att implementera i singelplayerspel. The last of us, Bloodborne, God of War är inte dussinspel tycker jag. The last of us part 2 har den bästa leveldesignen i spelhistoien (även om jag kanske inte gillar storyn så mkt). Jag tycker att dessa spel är bland de bästa spelen som finns överhuvudtaget. För att spela dem day one måste man vara på PS.

Men allt det här är ju subjektiv. Men den här ansatsen om att försöka leda i bevis att det inte finns någon poäng med konsoler längre tycker jag är rent strunt. Och fånigt. Alla har dock såklart rätt att tycka vad de vill, att andra spel funkar lika bra. Men det betyder ju också likafullt att jag har rätt till min åsikt.

Observera att jag inte har några invändningar mot dessa spel. Jag har ett antal av dem i samlingen själv dessutom. Sonys studios har generellt levererat mycket bra titlar.

Däremot finns det helt enkelt alldeles för många bra spel på marknaden idag för att det skall vara lika självklart att PS5 Pro (som tråden handlar om vs PC) skall vara det självklara alternativet. Inte ens dag 1 är självklart det optimala, även med Sonypublicerade titlar föredrar jag att skaffa en utgåva som har alla DLCer. Det handlar inte om huruvida spelet fungerar dag 1 eller ej, det handlar om att spel av dagens modell får innehåll efter släppet vilket gör att den bästa upplevelsen blir när man även får med expansionerna.

Om PS5 Pro kostat $699 inklusive ställ och optisk enhet, PS5 Slim DE kostat $399 och det eventuellt funnits en prisbillig PS4-version (förenklad design) för $199-249 som "inträdesbiljett" till PlayStation-världen hade jag varit mycket positivt inställd. Däremot är beteendet från Sony, alltså att man plötsligt betalar mer än för tidigare PS5 "tjock" med skivläsare OCH ändå måste betala extra för denna ($699 blir nu $799 plus ytterligare extra för stället) problematiskt.

Konsoller har definitivt en roll att fylla, att de existerar är bra. Däremot är jag skeptisk mot produkter som erbjuder mer begränsad hårdvara (ingen optisk enhet hos PS5 Pro, den får köpas till) parat med prishöjningar. Alltså mindre för mer.

Om det skall finnas "premiumkonsoller" (helt enkelt highend-versioner) gäller det definitivt att dessa också säljs i kompletta paket vilket då förutom optisk enhet och ställ även kan inkludera ett spel och en extra handkontroll, eventuellt ytterligare bundling såsom "VR Edition" där man får en "rabatt" om man köper det kompletta paketet istället för delarna var sig.

Det går ju också att helt enkelt säga att vill man spela de specifika spelen dag 1 funkar en standard-PS5 utmärkt bra, sedan inväntar man PC-versionen och får då spelet med alla expansioner och kan spela med maxat ögongodis.

Jag har av och till funderat på en PS5 (standardmodellen). Däremot skulle jag inte skaffa en Pro såvida inte Sony fixar prissättningen och kommer med ett paket som inkluderar de tidigare nämnda tillbehören.

Glöm inte att "PS5 Tjock" med skivläsare lanserades för $499 med $399 för DE. Detta var helt rimligt. $699, alltså $200 MER för Pro än tidigare modell men som i praktiken är $300 mer när den optiska enheten läggs till (samt ytterligare extra för stället) är alldeles för mycket postmodern ekonomisk doktrin och allt för lite av förbättring som gör själva konsollen attraktiv när man väger in övriga alternativ.

Att försvara Sony är olämpligt då det sedan leder till att PS6 DE (lär väl bara finnas det alternativet) plötsligt kostar $699 för basmodellen om inte $749 och senare kommer det en Pro som då ligger på $999 när det visade sig att PS5 Pro tydligen uppskattades. De kan ju som ersättning för den optiska enheten börja sälja SSD-expansionskort för PS6 då basmodellen har 2TB inkluderat men spelen är större, man får köpa till ett 2TB-kort för $199.;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCMR:

Det många inte tar med i beräkningen är att spelen till PC är markant mycket billigare, speciellt om man köper på någon av alla dessa gråmarknader som finns. Ta till exempel Space Marine 2 som släpptes för ungefär en vecka sedan. Trots den korta tiden på marknaden har prisskillnaden reda blivit tydlig. 829 kr på PS5 medan PC-versionen kostar 490 kr, vilket ger en besparing på 339 kr. Denna skillnad kommer att öka över tid eftersom PS5-priserna tenderar att stagnera.

Sonys intäktsmodell bygger på att hålla spelpriserna så höga som möjligt för att maximera intäkterna, även under tid. Därför som priserna på deras reor fortfarande är betydligt mycket högre jämfört med PC, även om undantag förekommer. På PC är reorna ofta 90% eller högre på sidor som Steam, medans gråmarknader alltid håller dessa låga priser eftersom spelnycklarna inte alltid införskaffas på legitima sätt. Jag bryr mig inte om detta eftersom jag bara ser till priset.

Varje torsdag kl 17 (året runt) ger Epic Games bort två PC-spel (104 st/år) och om man handlar på Amazon och betalar 59 kr/mån för Prime som ger gratis frakt, streaming av film och serier, så ingår även en massa gratis spel varje månad som fortsätter vara dina även om du skulle avsluta medlemskapet.

Att spela online kostar på konsol, medans det är gratis på PC.

Med omkring 1000 spel i mitt bibliotek har jag sparat över 400,000 kr på att spela på PC jämfört med att köpa spelen på konsol. Denna besparing är placerade på ett ISK och förväntas bidra med över 1,100,000 kr till min pension. Så att välja PC gör mig till miljonär.

Det där med billigare spel är ju bara en jäkla massa struntprat. Jag kan köpa Space marine 2 på skiva för 699 sek på inet, spela det, och sedan sälja det på tradera för 400 sek: https://www.tradera.com/item/1000007/644809364/warhammer-40-0...

Det blir 200 sek billigare än ditt räkneexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det där med billigare spel är ju bara en jäkla massa struntprat. Jag kan köpa Space marine 2 på skiva för 699 sek på inet, spela det, och sedan sälja det på tradera för 400 sek: https://www.tradera.com/item/1000007/644809364/warhammer-40-0...

Det blir 200 sek billigare än ditt räkneexempel.

Jag behöver inte sälja mina spel för att ha råd att köpa nya. Jag köper mina på den gråa marknaden för 25-50 kr 3-6 mån efter release. Hur många AAA-titlar kan du egentligen få tag på, digitalt eller på skiva, för samma pris till PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCMR:

Jag behöver inte sälja mina spel för att ha råd att köpa nya. Jag köper mina på den gråa marknaden för 25-50 kr 3-6 mån efter release. Hur många AAA-titlar kan du egentligen få tag på, digitalt eller på skiva, för samma pris till PS5?

I princip kan man få mycket gratis eftersom spelen finns på bibliotek.

Det är möjligt att få ALLT billigare på PS om man verkligen vill och har skivläsare. I princip skulle man kunna låna allt på bibliotek.

Om jag hellre lånar spel på biblotek än att smeta ner mig med oetisk handel av stulna spelnycklar? Du behöver inte fråga mig om det. Tror du att någon säljer en spelnyckel för ett nytt spel för 30 sek frivilligt? Skulle du göra det?

Permalänk
Medlem

Ja räkneexemplet saknar mus, tgb, handkontroll med laddsladd, mikrofon.
Själv klarar jag mig på DELLs billigaste sladdade TGB men behöver även ett trådlöst thb med inbyggd musplatta.

Medföljder ett simpelt headset, handkontroll med kort laddsladd till PS5.

Något att tänka på med PC är allt krångel man riskerar få. Bytte grafikkort och avinstallerade och installerade nya drivrutiner till nvidia och uppdaterade flertalet kvarligganfe windows updates på PCn jag sällan använder (kör en gammal Mac annars som aldrig får några uppdateringar) och har nu fått svart skärm på PCn som jag måste klura ut nu på min semester.
Men när PC fungerar så är det najs!
PS5 har dock tidigare haft löjligt många uppdateringar till själva handkontrollen, även om de går rätt smidigt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då kan du garantera att det kommer att fungera som väntat med som ex. denna?

Vet i tusan om jag inte beställer den

Jag ska ge dig än ett bättre alternativ; tanka hem och installera Geforce Now och/eller Xbox Cloud Gaming på din tv så slipper du allt vad mini-pc heter ens. Min åldrande Samsung (Q90T) har tillgång till båda dessa, enbart att plugga in valfri kontroller och/eller mus + keyboard direkt i tv'n och spela.

Det säger lite om vad det krävs för hårdvara för att "driva dessa appar"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Varför bara isf titta på inköpspriset? Varför inte titta på vad den totala ägandekostnaden blir över 3-5år?

Man har ju ingen kostnad för onlinespel på pc och inte heller någon konsolskatt. Du kan i princip få AAA spel gratis på PC relativt ofta via Epic och i många fall med 90% rea på butikerna på PC sidan.

Sedan hur osannolikt det må låta men skulle Sony gå KK eller bli hackade så kommer inget online fungera längre öht. PC har ingen sådan enskild aktörsrisk/beroende.

Egentligen är all denna jämförelse rätt löjligt. Jag har både PC och en PS5. Men jag kommer inte köpa en PS5 PRO, därför mitt use case är inte att jag vill spela PS spelen med maximal eye candy, utan jag vill bara kunna spela exklusiva jRPGs där, resten spelar jag på PC. 😊

Du kan få spel billigt till konsol också? Det är väl en skillnad på att dom ska ha nå XBOX pass eller Playstation pass subscription, men det har ju å andra sidan World of Warcraft också? Och den kostnaden för det spelet är väl ungefärligt med vad ett subscription till PlayStation eller XBOX kostar? Jag vet inte hur det ser ut för dom övriga speltitlarna men dom har väl nå season pass? Så att det är någon form av köp/subscription för att kunna spela säsonger online?
Till windows finns Game pass? Nu är det inte påtvingande (än åtminstone) men det finns.
Nu har dom inte gjort den jämförelsen över tid utan bara mellan hårdvara och visst jag tycker att dom kan ha tagit med en uträkning över en 5-10års period också. Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem

Tycker konsolerna behöver vara några tusen kr billigare än PC för att det ska vara intressant. Anser att PC och konsol i princip är substitutet i dagsläget när det gäller gaming. Så var det inte för några år sen. Det beror så klart lite på vad man spelar men skulle hellre köpa en PC för ca 7000 kr och en Switch än en PS5 pro då jag tycker att många mmo, 4x och rts spelas bäst på PC. Att ha PC inkopplad till TV:n och spela med trådlöst tangentbord och inbyggd mus fungerar bra även om det inte är helt optimalt. Dessutom kan PC användas till mycket annat. Konsoler behöver ha ett lågt pris och vara mindre än PS5 eller XsX för att det ska vara intressant för mig.

Permalänk
Medlem

Byt ut 7800XT mot 4070 så slipper man godtyckligt, som artikeln rätt misslyckat gör, "borträkna" egenskaper från Pro i sin "likvärdiga" PC.

Vips så garanterar man "minst likvärdigt" (och mer därtill!) på alla [praktiskt möjliga] punkter, för i dagsläget endast 800 kr mer.

Vill man göra en "nära Pro PC" och spara nån slant så tror jag snarare 4060Ti (helst 16GB varianten, om man vill "släcka" de i dagsläget iofs ganska få fall då bara 8GB får problem, TLOU som typexempel) är en bättre matchning.

Huvud use-caset är trots allt att mata en 4K tv med upp till 60 fps (upp till 120 fps i "snälla" titlar) - i så snygg bildkvalitet som möjligt.

DLSS är ett starkt kort då (rasterprestandan räcker för krävande titlar inte till för native oavsett). Och just därför är inte heller PSSR nått som man godtyckligt kan "borträkna".

Genom att välja nvidia så tar man dessutom bättre höjd för "bättre RT" punkten som inte heller helt godtyckligt borde borträknas...

Permalänk

Enda fördelen med konsoler är användarvänligheten. Du köper konsolen, kopplar in ström- samt HDMI-kabeln, skapar ett konto och börjar spela. Konsolexklusiva spel var tidigare en fördel men eftersom spelen numera oftast också släpps till PC så är det längre inte så. Allt annat är nackdelar så som högre spelpriser, låst ekosystem, kostnad för att spela online, går ej att uppgradera, går ej att modda spel, går ej att använda emulatorer (går i vissa fall men då måste konsolen hackas med allt vad det innebär) samt betydligt mycket sämre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

Enda fördelen med konsoler är användarvänligheten. Du köper konsolen, kopplar in ström- samt HDMI-kabeln, skapar ett konto och börjar spela. Konsolexklusiva spel var tidigare en fördel men eftersom spelen numera oftast också släpps till PC så är det längre inte så. Allt annat är nackdelar så som högre spelpriser, låst ekosystem, kostnad för att spela online, går ej att uppgradera, går ej att modda spel, går ej att använda emulatorer (går i vissa fall men då måste konsolen hackas med allt vad det innebär) samt betydligt mycket sämre prestanda.

Livslögner…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Tur du är alla 10 miljoner i svergie , precis som säga jag vet inte någon som är mörkrädd och då kan inte någon annan vara det heller.

Skrivet av Bengt-Arne:

Jag känner uppriktigt flera som inte har en PC, även en del ungdomar.

Sen är motivet olika mellan åldersgrupper, för äldre så är det att dom inte känner sig bekväma över tekniken, vet en del som inte ens kan hantera kontaktlistan i sin mobil.
Okej, där finns även undantag där nyfikenhet driver dom, som en äldre som samlade på virus. Enligt egna utsagor så hade han en samling med flera tusen.

Många ungdomar har andra intressen än teknik och PC, dom väljer att använda nödvändiga tjänster med mobil eller surfplatta.

Så det finns hushåll som är helt utan PC även idag.

Jag sa inte att alla hade en PC hemma utan jag sa att det i snitt finns minst en PC per hushåll.
Bland personer från 16 år och uppåt så har 2663300 tillgång till en stationär PC och 5455200 har tillgång till en Laptop.
Det innebär att det finns minst 8118500 persondatorer i våra 4931974 hushåll. Troligtvis fler då vissa kan ha flera laptops och/eller flera stationära.

Allt enligt SCB.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Ser att fördelarna pc vs konsol diskuteras och eventuell framtid för de båda. Personlig erfarenhet genom min son och hans umgängeskrets under de senaste 10 åren är att när kidsen blir lite äldre vill de hellre ha en pc pga större möjligheter, fler spel, roligare och lite "vuxnare". Framförallt den sociala aspekten med olika applikationer som t.ex Discord där de hänger tillsammans och kollar på filmer, klipp på YT och givetvis spelar verkar väga tungt. Dessutom är det ju enkelt att göra läxor och annat på pc vilket gör att Chrome laptopen kan lämnas i skolan. I min sons fall har även saker som Blender och filmredigering vägt tungt. När de träffas irl sätter de sig däremot vid konsolen om det ska spelas tillsammans.

Trevlig helg