Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Astro bot lär få en boost av PS5 Pro. Med exempel vill jag bara illustrera att vi inte kan bortse från spelen på plattformen. Man kan byta till pc. Men då kan man ju inte spela PS:s spel day one. Och det är ju det som är hela poängen med konsol. Därför tycker jag att många av er som kommenterar här missar poängen.

Det har blivit så, men förut så var det inte specifikt Day1 som var det mest lockande med konsoler. Spelen är också rätt dyra vid release.

Day1 vs en bättre PC version(med hjälp av prestanda eller moddar) blir ju en bra jämförelse för tidsexklusiva spel i så fall.

Har inte hunnit spela Astro än, men det är väl en av få spel som säkert inte går lika bra på PC, då tänker jag att PC har vl inte fullt stöd för Dualsense? Om nu Astro bot är som Astros play room fast större alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

PS5 får inte alltid bra optimerade inställningar, vilket alltså leder till att det kan vara värt att pilla själv.
Det dyker lite då och då upp titlar hos Digital foundry som har problem. Några exempel är FF16 och Dragons Dogma 2.

Absolut, men jag känner att jag ofta fastnar på PC:n med att pilla för mycket. Det ständiga pillandet stör spelupplevelsen.
Jag känner en enkelhet/fördel med att det man får är det man får på konsolen.

Så man får väl helt enkelt se det som att PC vs Konsol ger två olika upplevelser, och argumenten för den ena sidan kommer nog inte alltid bita på den andra.

Skrivet av Fearnox:

Har inte hunnit spela Astro än, men det är väl en av få spel som säkert inte går lika bra på PC, då tänker jag att PC har vl inte fullt stöd för Dualsense? Om nu Astro bot är som Astros play room fast större alltså.

Absolut, om så är fallet. Just användandet av kontrollen är en stor del av spelet. Jag är förvånad över att det 4 år in i konsolens cykel har varit då dåligt nyttjande av kontrollen, men gissar på att det beror på att många titlar är multiplattform, och då väljer väl utvecklaren att inte lägga tid på Dualsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Gillar hur Sweclockers av alla sidor konsekvent ignorerar pris för OS såväl i artiklar som forum.

PS5 var en pappersrelease i drygt två år och höjdes ordentligt i pris långt innan man var förbi perioden där man bokstavligt talat fick vinna i lotterikö för att få äran att lägga tusentals kronor på Sonys skräp.

OS kostar väl 200:- på valfri cdkey tjänst om du måste köra Windows ....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det har blivit så, men förut så var det inte specifikt Day1 som var det mest lockande med konsoler. Spelen är också rätt dyra vid release.

Day1 vs en bättre PC version(med hjälp av prestanda eller moddar) blir ju en bra jämförelse för tidsexklusiva spel i så fall.

Har inte hunnit spela Astro än, men det är väl en av få spel som säkert inte går lika bra på PC, då tänker jag att PC har vl inte fullt stöd för Dualsense? Om nu Astro bot är som Astros play room fast större alltså.

Day one och exklusiva spel har alltid varit poängen med konsoler. Håller inte med.

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig så kostar ju även skärmen en del och då lägger mest troligt folk dubbla summan på tv jämfört med datorskärm.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Day one och exklusiva spel har alltid varit poängen med konsoler. Håller inte med.

Konsolerna har väl nästan inga exklusiva spel längre?
Det är väldigt vanligt att spelare inte köper spel vid release, så skulle nog säga att det är mer ovanligt än vanligt det du beskriver.
Man är ganska hardcore om man köper flera spel för vid release för fullpris varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Priset på en PC matchar ju, så vad är det för ståhej om att Pro är så dyr?

Med en PC så kan en göra 1000 andra saker också. Klart mer prisvärt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

De flesta behöver ändå även en dator, så då blir det snarare så att man lägger på några tusenlappar på priset av datorn som man ändå behöver köpa så får man prestanda likvärdig eller bättre än PS5 Pro.

Bortsett från grafikkortet skulle jag säga att det t.o.m. är svårt att lyckas bygga ihop en dator som presterar sämre än PS5 Pro, då den bygger på en 6 år gammal midrange-processor.

De flesta skaffar en laptop eller surfplatta med tangentbord för att skriva CV. Resten kan göras på mobilen.
Ser antagligen inte ut så för gemene forummedlem här däremot 😅.

Desktop har antagligen börjat segla över i gubbträsket hehe. Ja och för en skara yngre gamers såklart.

Men det är klart att det handlar om personliga preferenser för ens behov här. I know. Det finns inget absolut rätt eller fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Konsolerna har väl nästan inga exklusiva spel längre?
Det är väldigt vanligt att spelare inte köper spel vid release, så skulle nog säga att det är mer ovanligt än vanligt det du beskriver.
Man är ganska hardcore om man köper flera spel för vid release för fullpris varje år.

Min enda poäng var att visa att konsoler fortfarande är relevant. Det är relevant för dem som vill spela dessa spel. Svårare än så är det inte.

Vill jag spela GTA 6, the last of us part 3, nästa God of War kan jag inte byta till pc. Och ju längre vi kommer i generationen desto större nytta med en PS5 Pro (skulle jag tro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Med en PC så kan en göra 1000 andra saker också. Klart mer prisvärt.

Du är inte medveten om hur nischat det där är? Vanliga människor arbetar, hämtar barnen på dagis, spelar tennis, går på fotboll eller tidsekvivalenta saker. Man måste nog vara ganska ur tid om man inte har noterat att genomsnittsmänniskan inte längre använder dator/pc. Telefoner och paddor har helt och hållet tagit över. Det är länge sedan det stod en compaq-burk i var och varannat hem.

Permalänk
Medlem

Sverige har inte sanktioner mot Deepcool?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Gick från PC till konsoler eftersom jag tröttnade helt på att behöva uppgradera hela tiden , med konsoler så tycker ja det mesta flyter på bra.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ska man jämföra är väl det mest rättvisa att jämföra färdigbyggt med PS5 Pro. Det här är bästa alternativet. Med tangentbord + mus blir det 14,5k. Jag tycker det är ett bra alternativ. Skulle jag vilja komma så nära PS5 Pro som möjligt hade jag köpt nedanstående alternativ.

https://www.komplett.se/product/1249496/gaming/gamingdator/ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har aldrig funnits något egentligt behov av en PC i hemmet annat än ett påhittat sådant.

Har man en smartphone av senare modell idag så är behovet av en vanlig PC obefintligt.

Är det enda ni gör om dagarna att läsa sweclockers och scrolla tiktok? Bara för att du inte har ett behov betyder det inte att ingen har ett behov.

Skrivet av Swedishchef_90:

Operativsystem är gratis.... Enbart om man vill ha möjlighet till bakgrundsbyte och slippa "activate Windows" behövs en license ....

Du kan slippa det också helt gratis, genom att använda nåt annat än windows.

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Varför Ps5 Pro inte har Zen 5, men jag skulle tro att det ligger mer i att de vill att spelen ska utvecklas för den svagaste hårdvaran som spelet görs för, vilket i nuvarande läge är Xbox S, spelar nog inte mycket roll om Ps5 Pro hade starkare processor om de inte kör riktigt hårt med lightning/shadows osv.

Antar därav det var bara för att spara pengar.

I vissa lägen har ju series s en snabbare cpu än ps5. Series s körs i 3,4ghz med smt eller 3,6 med det avstängt . Ps5 kör sin i upp till 3,5Ghz.
Men att de skulle ta hänsyn till xboxen tvivlar jag på eftersom Nintendos konsol sålt mycket fler exemplar och är mycket klenare.
Det hade ju dessutom varit något de kunnat använda för ett 90-120fps läge i flera spel, troligtvis är det att de vill hålla sig hyfsat lika vanliga ps5 och snålhet som gör att de stannar på zen2

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

En rätt viktig faktor är väl ändå att en PC, om man nu prompt måste göra en jämförelse, har ett MYCKET större användningsområde... dvs man får bra mycket mer för pengarna.

Fast denna fördel försvinner snabbt om man vill sitta i tv-soffan med datorn ansluten till tv:n. Enda fördelen för en pc i en sådan situation är väl det större stödet för olika videotjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ska man jämföra är väl det mest rättvisa att jämföra färdigbyggt med PS5 Pro. Det här är bästa alternativet. Med tangentbord + mus blir det 14,5k. Jag tycker det är ett bra alternativ. Skulle jag vilja komma så nära PS5 Pro som möjligt hade jag köpt nedanstående alternativ.

https://www.komplett.se/product/1249496/gaming/gamingdator/ga...

AM5 och mycket snabbare processor?
Låter verkligen inte som en bra jämförelse. Går att få bra mycket billigare med RAM, CPU och moderkort på tidigare generation som ändå slår PS5. Mus/tbord går att få för 300Kr eller kompetent kontroll med mindre fördröjning än Dualsense för 350Kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast denna fördel försvinner snabbt om man vill sitta i tv-soffan med datorn ansluten till tv:n. Enda fördelen för en pc i en sådan situation är väl det större stödet för olika videotjänster.

Okey, köp en mini-pc för 1-1.5k, en handkontroll och en prenumeration på Geforce now och/eller xbox cloud gaming så vips har du en speldator med ett rtx 4080 (geforce now) och/eller en mängd gratis spel via xbox cloud gaming. Sen har du samtidigt tillgång till de andra fördelarna om behovet skulle uppstå.

Så oavsett hur man vänder på det, konsoler är inte billiga, det är <censur> hutlösa priser. MEN med det sagt, är man verkligen så extremt sugen på dessa specifika spel från en särskild tillverkare så är det enda vägen att gå... inget fel i det om det nu är vad man faktiskt gillar och vill prioritera.

Det jag vänder mig mot är det här med att "justify the price, cause a pc is much more expensive!"... vilket exemplet ovan visar att det inte alls behöver vara om man nu enbart är ute efter att spela. Men att försvara helt löjliga priser för konsol-exklusiva spel (vilket är ett fåtal ändå) ter sig helt befängt... däremot inte sagt att några/många ändå kommer lägga ut de pengarna för att det är vad de gillar... och det finns absolut inget fel i det. Man kan klaga på över hur dyrt något är men ändå välja att fortsätta av den simpla orsaken att det är vad man själv gillar.... och det behöver ingen annan "justification".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Lägger man till medföljande spel, OS, handkontroller och byggkostnad. Då hamnar priset en bra bit över.

Sen har jag svårt att se att en stationär PC vore ett val för många av dom som köper en konsol, laptop däremot, men då hamnar priset en bra bit över för likvärdig prestanda.

I slutändan så landar valet helt på personliga preferenser, vilket inte är riktigt det samma som hos oss på Swec.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Min enda poäng var att visa att konsoler fortfarande är relevant. Det är relevant för dem som vill spela dessa spel. Svårare än så är det inte.

Vill jag spela GTA 6, the last of us part 3, nästa God of War kan jag inte byta till pc. Och ju längre vi kommer i generationen desto större nytta med en PS5 Pro (skulle jag tro).

Skrivet av EdvinR:

Ska man jämföra är väl det mest rättvisa att jämföra färdigbyggt med PS5 Pro. Det här är bästa alternativet. Med tangentbord + mus blir det 14,5k. Jag tycker det är ett bra alternativ. Skulle jag vilja komma så nära PS5 Pro som möjligt hade jag köpt nedanstående alternativ.

https://www.komplett.se/product/1249496/gaming/gamingdator/ga...

Som jag nämnt tidigare... är det endast för spel med fördelen av lite andra applikationer;
Köp en mini-pc för 1-1.15k (windows ingår dessutom), en handkontroll och en prenumeration på Geforce Now så har du en speldator med ett RTX 4080.

Att Sony valt att stå utanför det (vad jag vet än så länge) är en annan sak, men även Xbox Cloud Gaming finns som kan väljas som alternativ till ovan. Så även konsoler har samma öde som den större pc marknaden, de är även de utdöende då cloud-gaming just nu erbjuder MYCKET mer bang for the buck än både en dedikerad pc eller konsol.

Men som det ser ut just nu, precis som jag skrev i min post ovan, är man tvungen att acceptera hutlösa priser om man vill spela konsol-exklusiva spel... och inget fel i att lägga pengar på det om det nu är det intresset man har... det gör dock inte att man behöver försöka "försvara" ett högt pris för något... man kan både klaga på det samtidigt som man biter i det sura äpplet

Samt att jämföra det med en pc är både omöjligt och befängt då man antingen kan göra som ovan om det enbart är spelande man är ute efter... eller lägga ut mer pengar och använda datorn till VÄLDIGT många andra/fler användningsområden

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Lägger man till medföljande spel, OS, handkontroller och byggkostnad. Då hamnar priset en bra bit över.

Sen har jag svårt att se att en stationär PC vore ett val för många av dom som köper en konsol, laptop däremot, men då hamnar priset en bra bit över för likvärdig prestanda.

I slutändan så landar valet helt på personliga preferenser, vilket inte är riktigt det samma som hos oss på Swec.

Mini-pc 1-1.5k (windows ingår och är färdigbyggd), en handkontroll och en prenumeration på Geforce Now och/eller Xbox cloud gaming och priset hamnar en bra bit under.....

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

AM5 och mycket snabbare processor?
Låter verkligen inte som en bra jämförelse. Går att få bra mycket billigare med RAM, CPU och moderkort på tidigare generation som ändå slår PS5. Mus/tbord går att få för 300Kr eller kompetent kontroll med mindre fördröjning än Dualsense för 350Kr.

På totalen tror jag det blir ungefär likvärdigt - kanske. GPUn kan eventuellt bli bättre i PS beroende på hur bra PSSR är. Sedan är det 2TB lagring i PS5 Pro. Mus-tangentbord för totalt 300 sek är inte likvärdigt med PS-kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Som jag nämnt tidigare... är det endast för spel med fördelen av lite andra applikationer;
Köp en mini-pc för 1-1.15k (windows ingår dessutom), en handkontroll och en prenumeration på Geforce Now så har du en speldator med ett RTX 4080.

Att Sony valt att stå utanför det (vad jag vet än så länge) är en annan sak, men även Xbox Cloud Gaming finns som kan väljas som alternativ till ovan. Så även konsoler har samma öde som den större pc marknaden, de är även de utdöende då cloud-gaming just nu erbjuder MYCKET mer bang for the buck än både en dedikerad pc eller konsol.

Men som det ser ut just nu, precis som jag skrev i min post ovan, är man tvungen att acceptera hutlösa priser om man vill spela konsol-exklusiva spel... och inget fel i att lägga pengar på det om det nu är det intresset man har... det gör dock inte att man behöver försöka "försvara" ett högt pris för något... man kan både klaga på det samtidigt som man biter i det sura äpplet

Samt att jämföra det med en pc är både omöjligt och befängt då man antingen kan göra som ovan om det enbart är spelande man är ute efter... eller lägga ut mer pengar och använda datorn till VÄLDIGT många andra/fler användningsområden

Jag förstår inte det där med ”hutlösa priser på spel”. Jag köpte Astro bot för 650 sek på power. Det är nästan exakt likvärdigt med ett spel på Steam day one. Och då kan jag sälja det när jag är klar om jag vill. Så det där resonemanget är inte tillämpligt på mig.

Man få drygt 400-500 sek för Astro bot på tradera; https://www.tradera.com/item/1000007/644422440/astro-bot

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår inte det där med ”hutlösa priser på spel”. Jag köpte Astro bot för 650 sek på power. Det är nästan exakt likvärdigt med ett spel på Steam day one. Och då kan jag sälja det när jag är klar om jag vill. Så det där resonemanget är inte tillämpligt på mig.

Man få drygt 400-500 sek för Astro bot på tradera; https://www.tradera.com/item/1000007/644422440/astro-bot

Det var konsolen som var "hutlöst", och jag håller annars med dig om att en levande begagnatmarknad håller priser på spel nere, men där gör de sitt bästa för att det skall försvinna och allt skall vara digitalt... gäller ju oavsett om det är pc eller konsoler. Annars skulle en skivspelare finns inkluderad och inte vara en option... men det är ett sätt för företaget att slippa kostnader för fysiska kopior och allt som rör det, samt att digitala kopior ger dem större vinst, samt fler försäljningar av samma spel om det inte existerar en begagnatmarknad.

Sedan får man ta och kliva ur "sitt eget perspektiv", då vissa försöker försvara borttagande av skivläsare som något positivt då "de flesta ändå köper digitalt". Så ja, man kan även till stor mån använda ordet hutlöst om priser på spelen, vilket dock inte är exklusivt för just PS.

Men drar man direkt jämförelse och tar den mini-pc jag benämnde samt xbox cloud gaming så är spelen gratis då de ingår in prenumerationen, så oavsett är det en billigare post i det läget.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det var konsolen som var "hutlöst", och jag håller annars med dig om att en levande begagnatmarknad håller priser på spel nere, men där gör de sitt bästa för att det skall försvinna och allt skall vara digitalt... gäller ju oavsett om det är pc eller konsoler. Annars skulle en skivspelare finns inkluderad och inte vara en option... men det är ett sätt för företaget att slippa kostnader för fysiska kopior och allt som rör det, samt att digitala kopior ger dem större vinst, samt fler försäljningar av samma spel om det inte existerar en begagnatmarknad.

Sedan får man ta och kliva ur "sitt eget perspektiv", då vissa försöker försvara borttagande av skivläsare som något positivt då "de flesta ändå köper digitalt". Så ja, man kan även till stor mån använda ordet hutlöst om priser på spelen, vilket dock inte är exklusivt för just PS.

Men drar man direkt jämförelse och tar den mini-pc jag benämnde samt xbox cloud gaming så är spelen gratis då de ingår in prenumerationen, så oavsett är det en billigare post i det läget.

Absolut. Jag var sur när skivläsaren försvann. Visst fattar jag att Sony vill komma bort från det här beteendet att köpa/sälja begagnade spel. Men jag stretar emot och kommer inte foga mig förrän det blir omöjligt att spela fysiska spel på konsol. Då kommer jag verkligen överväga att gå över till pc.

Och jag håller med om att den borde ha kostat kanske 8k med skivläsare och ställ.

Men allt detta är inte något nytt under solens skiva. Se hur dyrt allt har blivit i samhället. Att jag svär över priset på den här konsolen motsvarar väl alla svordomar över dyra GPU. Vi sitter i samma båt.

Tyvärr står jag inte ut med delay i cloud gaming.

När det gäller PS5 Pro kan man knappt nämna konsolen utan att beakta GTA 6. Att ha den bästa konsolen för GTA 6 är enormt för Sony. Det är i princip öppet mål. Konsolen kommer att sälja bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

På totalen tror jag det blir ungefär likvärdigt - kanske. GPUn kan eventuellt bli bättre i PS beroende på hur bra PSSR är. Sedan är det 2TB lagring i PS5 Pro. Mus-tangentbord för totalt 300 sek är inte likvärdigt med PS-kontroller.

2 TB är långt ifrån något man behöver ha. Missa du det med kontrollern? Du får som sagt en bra som har till och med mycket bättre responstid samt bättre spakar för 350Kr.
Billigt mus/t-bord räcker för de flesta, att begära dyrare är som att påstå att man måste ha Dual sense Edge för att spela på PS5.

Varför skulle totalen bli samma om CPU och moderkort ligger på 1000Kr mer vardera och RAM på 500Kr mer med den plattformen?

Hade du kört 5700X3D på AM4 för 200Kr mer än vad din 7500f kostar så hade du fått typ mer än dubbla prestandan emot vad PS5 Pro har på CPUn i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

2 TB är långt ifrån något man behöver ha. Missa du det med kontrollern? Du får som sagt en bra som har till och med mycket bättre responstid samt bättre spakar för 350Kr.
Billigt mus/t-bord räcker för de flesta, att begära dyrare är som att påstå att man måste ha Dual sense Edge för att spela på PS5.

Varför skulle totalen bli samma om CPU och moderkort ligger på 1000Kr mer vardera och RAM på 500Kr mer med den plattformen?

Hade du kört 5700X3D på AM4 för 200Kr mer än vad din 7500f kostar så hade du fått typ mer än dubbla prestandan emot vad PS5 Pro har på CPUn i många spel.

Med all respekt. Men att jämför en duelsense med mus/tangentbord för totalt 300 sek är inte seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu får vi nog lugna ner oss lite granna. Playstations egna spel funkar ofta BRA day one. Nu senast Astro bot: https://youtu.be/1qhV6Tv1FkM?si=zCknPW3tMk2moNr2

Jag har inte heller jämfört 4090 med PS5 Pro. Det skulle jag aldrig göra. Jag skrev att det var PS:s motsvarighet till 4090. Alltså en produkt för dem som vill ha bästa upplevelsen avsett vad det kostar.

Moddar är såklart en stor fördel med pc. Men det var inte det mitt inlägg handlade om. Jag ville bara notera att vi inte kan tänka bort spelen som är exklusiva för playstation. Vill man spela dessa spel day one finns det inget alternativ till playstation.

Att spelet funkar dag 1 är inte detsamma som att det nått sin spets ännu. Jag syftar naturligtvis på titlar som får DLCs i form av expansioner då det åtminstone för mig är mer intressant när GOTY och liknande släppts. Det är som Fallout 4 utan Far Harbor, Nuka World, Automatron eller GOTY där allt detta är inkluderat. Dessa expansioner lyfter spelet tämligen bra också.

Ett spel når sitt "optimala tillstånd" när det är "färdigexpanderat" och då kan köpas som ett paket jämfört med dag 1 när första DLC inte är släppt.

Det går utmärkt att tänka bort Sony-publicerade spel av det enkla skälet att den totala spelmarknaden är så stor att dessa titlar inte är kritiska. Man är definitivt inte "spellös" utan dem, alternativt medan man väntar på PC-släppet. Nu har jag verkligen inget emot dessa spel (har skaffat en del av dem via Steam dessutom) men ser jag till hela spelmarknaden (och då inkluderar jag även riktigt gamla spel till DOS etc) ser jag inte de som totalt utslagsgivande inför val av plattform. Naturligtvis beror det på vilka genrer man gillar och hela det köret, i mitt fall är t.ex en PC i princip enda valet då jag gillar ett antal olika spelserier (t.ex Wolfenstein-serien fr.o.m W3D, simulatorer såsom Silent Hunter, stadsbyggnadsspel i form av SimCity-serien, RPG, spel baserade i rymden, t.ex Mass Effect-trilogin, Fallout-serien o.s.v).

Jag är väl inte direkt en anhängare till exklusiva spel utan ser hellre multiplattform, eventuellt med fördröjning. Många gånger får jag intrycket att det som gör Sonypublicerade spel bra är att de är exklusiva, lite som med alla Nintendofans som insisterar på att Switch är den bästa konsollen eftersom Nintendo gör helt överlägsna spel. Ofta låter det som att PS-exklusiva spel är det bästa som finns, man kan verkligen inte vara utan titlarna eller ens vänta på PC-versionen - riktigt så enkelt är det inte i verkligheten. Det finns många bra spel som även finns till PlayStation men den här "enkelriktade gatan" som leder raka vägen till PS5 ser jag inte.

Den bästa upplevelsen spelmässigt får man i native 4K 120 fps om vi tittar på dagens teknologi. "Den bästa upplevelsen med Sonypublicerat spel X under perioden dag 1 till PC-versionssläppet" lär väl vara PS5/Pro - dock är det en väldigt snäv definition och man kan då även lägga till att "den bästa upplevelsen man kan få med Sonypublicerat spel X är PC för då kan man spela med högre grafikinställningar och upplösning".

Så fort man går utanför de Sonypublicerade spel som har sin exklusivitetsperiod blir det uppenbart att det finns andra plattformar än PS.

Jag skulle alltså inte försöka lyfta upp PS5 Pro till "premiumnivå" och säga att det är en exklusiv "lyxupplevelse" för de som vill ha "det bästa oavsett kostnad". Den har en (för konsoll betraktat) "premiumprislapp" men är inte "premiumhårdvara" eller erbjuder "premiumfunktionalitet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

iofs inte supersvårt; köp begagnat
Det är ofta en relevant del som sällan tas i beaktande vid just nysläpp, och det går ju inte att köpa en PS5 Pro begagnad vid släpp.

om du däremot kikar på begagnade system/komponenter så bör det vara relativt enkelt att utprestera PS5 Pro för dess prislapp (Ryzen 5000 + RX6900XT/RTX3080+)

Nu skrev jag dock inget argument kring frågeställningen utan endast varför jag tror att artikeln skrevs. Jag bryr mig inte nämnvärt om vad de båda kostar för jag köper varken konsoler eller datorer med målet att allt ska vara så billigt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Med all respekt. Men att jämför en duelsense med mus/tangentbord för totalt 300 sek är inte seriöst.

Det gör jag inte heller, jag jämför den med 8bitdo ultimate 2C.

Mus och tangentbord är ett helt annat sätt att spela på, oavsett prisklass.

Sedan så är det rätt troligt att du har antingen mus/t-bord eller handkontroll(PS3 eller Xbox One och framåt) sen innan och då fungerar de också på PC, men på PS5 fungerar inte ens PS4 kontroll med PS5 spel, även om de inte använder Dualsense features. Likadant med många andra tillbehör.