Spelutvecklingsdator - on a budget

Permalänk
Medlem

Spelutvecklingsdator - on a budget

Hejsan! Tänkte bygga en dator för spelutveckling och grafikproduktion. Ska främst jobba med Blender, Unreal, Unity och Photoshop mm. Min tanke är att ha något som är hyfsat framtidssäkert/uppgraderingsbart men är inte superinsatt på hur jag ska tänka när jag väljer komponenter.

Min gamla dator är en 10 år gammal burk med i7 4790, 16 GB RAM och ett gäng SSD diskar så jag hoppas på en rejäl prestandabump.

Har plockat ut lite grejer på Inet. Tänkte att till en början flytta över mitt gamla GTX 1080 till det nya bygget.

Så här ser önskelistan ut för tillfället:

  • ioxia Exceria PLUS G3 NVMe SSD 1TB - 1799 kr

  • DeepCool Macube 110 Black - 1599 kr

  • Intel Core i5 12600K 3.7 GHz 20MB - 2349 kr

  • ASRock B760M-HDV/M.2 - 1290 kr

  • Arctic Cooling paste MX-4 4g - 69 kr

  • Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Int… - 1 190 kr

  • DeepCool PL650D 650W ATX 3.0 - 1749 kr

  • be quiet! Pure Rock Slim 2 - 1329 kr

Totalt 7 374 kr

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en CPU med minst 8 performance cores, och ifall du ska använda Blender för att rendera saker så är nog 8 GB video minne för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Skulle rekommendera en CPU med minst 8 performance cores, och ifall du ska använda Blender för att rendera saker så är nog 8 GB video minne för lite.

Ja, fler cores hade ju varit fint men det kostar ju. Tänker det går att uppgradera upp till 14900 i framtiden om det är så. Grafikkortet är också en budgetfråga. Kommer inte att göra jättemycket renderingar i cycles, mest texturrendering, modellering och skulptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobot:

Ja, fler cores hade ju varit fint men det kostar ju. Tänker det går att uppgradera upp till 14900 i framtiden om det är så. Grafikkortet är också en budgetfråga. Kommer inte att göra jättemycket renderingar i cycles, mest texturrendering, modellering och skulptering.

Allt beror ju på vad exakt du tänker göra och vilka förväntningar du har, "spelutveckling" är ganska vagt, systemet funkar nog ganska bra för "enklare" spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Allt beror ju på vad exakt du tänker göra och vilka förväntningar du har, "spelutveckling" är ganska vagt, systemet funkar nog ganska bra för "enklare" spelutveckling.

Beskrev ju iofs vad jag ska göra men om du menar AAA, raytracing osv så nej. Ska sägas att jag jobbat i Unreal 4 mot XBOX Series X på min gamla utan större problem. Har främst märkt av prestandaproblem i Blender när jag skulpterar, staplar modifiers och använder mer avancerade procedurella material i cycles.