Städpatrull ska rädda Wikipedia från AI-förfall

Permalänk
Melding Plague

Städpatrull ska rädda Wikipedia från AI-förfall

Ökade mängder felaktig information hotar Wikipedias framtid. Nu tar en grupp frivilliga fajten mot de fritt fantiserande AI-modellerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom får stänga in flödet och granska det före innan det släps ut

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Varför inte göra en Ai lösning som går igenom Wikipedia och rensar från faktafel?

Problemet jag främst har sett med Ai är att det blir bara mer och mer fejkreklam om kommande filmer, detta problem har alltid funnits. Men det har krävt att någon har lagt ner mycket tid på att kunna lura folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte göra en Ai lösning som går igenom Wikipedia och rensar från faktafel?

Eftersom den kommer att rensa bort saker som är korrekt men har fått för sig att det är felaktigt?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte göra en Ai lösning som går igenom Wikipedia och rensar från faktafel?

Tack för skrattet! 😂

Permalänk
Medlem

Använd AI för att detektera AI-genererat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tack för skrattet! 😂

Du skrattar men jag tror att det är en utmärkt lösning. Till o med nåt den är erkänt bra på. Att analysera och jämföra textmängder. Så be den jämföra artiklarna med länkade källor. Stämmer det? Saknar något en källhänvisning?

Sen kanske de behöver manuellt arbete för att poängsätta trovärdheten på källor. CNN är troligen mer pålitligt än news-news-notfake.xi

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Snart så är det NE i bokform som gäller igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har vi äntligen nått hela varvet runt att mina lärare för 20 år sedan hade rätt att Wikipedia inte är en trovärdig källa? Tråkigt att vi skulle komma hit, tack Jensen Läderjacka

Permalänk
Sötast
Skrivet av medbor:

Har vi äntligen nått hela varvet runt att mina lärare för 20 år sedan hade rätt att Wikipedia inte är en trovärdig källa? Tråkigt att vi skulle komma hit, tack Jensen Läderjacka

Trovärdig har den inte varit sedan de politiska online-krigen började....

Massor av betalda människor som vinklar artiklar efter sina egna politiska preferenser.... sadness...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte göra en Ai lösning som går igenom Wikipedia och rensar från faktafel?

En som går igenom hela Wikipedia och flaggar all misstänkt AI-diarré (och även kollar källhänvisningar) skulle kunna hjälpa städpatrullen, helt klart.

Men att låta den rensa faktafel på eget bevåg ... aj, oj, nej tack.

Sen skulle de även behöva en AI-diarrédetektor som tittar på allt nytt som läggs in, och när det verkar misstänkt hamnar det i karantän.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kopia på kopiaeffekten är härlig ändå.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En som går igenom hela Wikipedia och flaggar all misstänkt AI-diarré (och även kollar källhänvisningar) skulle kunna hjälpa städpatrullen, helt klart.

Men att låta den rensa faktafel på eget bevåg ... aj, oj, nej tack.

Sen skulle de även behöva en AI-diarrédetektor som tittar på allt nytt som läggs in, och när det verkar misstänkt hamnar det i karantän.

"Faktafel" eller "fakta jag inte gillar". Det senare är väldigt tydlig på politik-relaterade delar av wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"Faktafel" eller "fakta jag inte gillar". Det senare är väldigt tydlig på politik-relaterade delar av wikipedia.

Typ samma så fort det gäller något tyskt från båda världskrigen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har vi äntligen nått hela varvet runt att mina lärare för 20 år sedan hade rätt att Wikipedia inte är en trovärdig källa? Tråkigt att vi skulle komma hit, tack Jensen Läderjacka

Det har det aldrig varit heller.

Permalänk
Medlem

Google går knappt använda längre, leder bara till massa AI genererad strunt. Wikipedia och andra liknande sidor blir förstörda av massa AI genererad smörja. Nyheter hittas på och folks röster förvrids. Skolungdomar får hela arbeten producerade och film och musikskapare genererar media på löpande band. Frågan kvarstår dock, vem vill ha allt skit som produceras? För vem skapas det?

Permalänk
Skrivet av sealc:

Google går knappt använda längre, leder bara till massa AI genererad strunt. Wikipedia och andra liknande sidor blir förstörda av massa AI genererad smörja. Nyheter hittas på och folks röster förvrids. Skolungdomar får hela arbeten producerade och film och musikskapare genererar media på löpande band. Frågan kvarstår dock, vem vill ha allt skit som produceras? För vem skapas det?

Bra fråga. I en dystopisk framtid inte allt för långt borta har människor flytt till mars sedan AI tog över allt på internet och skapar nya fakta kontinuerligt baserat på tidigare genererad information. Denna process tog över internet och blev som en ostoppbar infektion inom jordens digitala infrastruktur. Alla typer av elektronisk utrustning blev obrukbar då alla digitala interaktioner med andra människor kapades av AI skapad av människans egenintresse, men visade sig haverera den marknadsekonomi den skapades att gynna..

Förlåt, vad var frågan nu igen?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Du skrattar men jag tror att det är en utmärkt lösning. Till o med nåt den är erkänt bra på. Att analysera och jämföra textmängder. Så be den jämföra artiklarna med länkade källor. Stämmer det? Saknar något en källhänvisning?

Sen kanske de behöver manuellt arbete för att poängsätta trovärdheten på källor. CNN är troligen mer pålitligt än news-news-notfake.xi

Jo, som någon annan nämnde kan jag absolut tänka mig att använda en LLM som ett av verktygen för att tagga misstänkt LLM-slask för vidare åtgärd av människor. Men jag tror definitivt inte vi skulle få bra resultat om vi satte en LLM på att själv åtgärda problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, som någon annan nämnde kan jag absolut tänka mig att använda en LLM som ett av verktygen för att tagga misstänkt LLM-slask för vidare åtgärd av människor. Men jag tror definitivt inte vi skulle få bra resultat om vi satte en LLM på att själv åtgärda problemet.

Nej, håller med. En mänsklig kontrollpunkt är nog bra att ha annars blir det snabbt en ekokammare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ett webexempel på eländet.. på tal om ai-bajsstorm. (sökte efter ett ord för avståndet till varje ny keycap).

https://thetechy.life/how-to-measure-laptop-keyboard-size/ <- (läs INTE varning!)

Permalänk
Medlem

Det som jag finner anmärkningsvärt är att folk är så korkade att de använder en korkad LLM:s hallucinerande smörja till att börja med? Vad får en att göra det valet? Illvilja? Inkompetens? Jag begriper inte.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Google går knappt använda längre, leder bara till massa AI genererad strunt. Wikipedia och andra liknande sidor blir förstörda av massa AI genererad smörja. Nyheter hittas på och folks röster förvrids. Skolungdomar får hela arbeten producerade och film och musikskapare genererar media på löpande band. Frågan kvarstår dock, vem vill ha allt skit som produceras? För vem skapas det?

Om du kollar börsvärdet på Nvidia och andra AI-fokuserade företag så är det en enorm ekonomisk vinning i att pusha ut så mycket AI som möjligt.

Men, vilka "AI"-genererade produkter finns det som faktiskt är något folk vill betala för i någon större skala?

Det pumpas in många miljarder dollar i "AI" men vilka produkter bidrar faktiskt med något bra?
Det finns massor med otroligt användbara verktyg baserad på den teknologi som vi i allmänt tal nu kallar "AI", men det är ändå en extremt begränsad del av allt vi ser. Det användbara är så litet jämfört med allt skräp.

Men, AI-hypen måste gödas på något sätt, så då göds den av skit.

Det kommer bli en väldigt dyster krasch när nyhetens behag lagt sig, de negativa konsekvenserna blivit än värre och när mängden nyttiga och lönsamma verktyg är värt en bråkdel av de pengarna som nu pumpas in i industrin.

Permalänk
Medlem

Samma sak med youtube. Kommer snart vara oanvändbart pga ai genererad content.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har vi äntligen nått hela varvet runt att mina lärare för 20 år sedan hade rätt att Wikipedia inte är en trovärdig källa? Tråkigt att vi skulle komma hit, tack Jensen Läderjacka

Wikipedia i sig är nästan aldrig en källa. Dom har källhänvisningar nertill, och det är källorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du kollar börsvärdet på Nvidia och andra AI-fokuserade företag så är det en enorm ekonomisk vinning i att pusha ut så mycket AI som möjligt.

Men, vilka "AI"-genererade produkter finns det som faktiskt är något folk vill betala för i någon större skala?

Det pumpas in många miljarder dollar i "AI" men vilka produkter bidrar faktiskt med något bra?
Det finns massor med otroligt användbara verktyg baserad på den teknologi som vi i allmänt tal nu kallar "AI", men det är ändå en extremt begränsad del av allt vi ser. Det användbara är så litet jämfört med allt skräp.

Men, AI-hypen måste gödas på något sätt, så då göds den av skit.

Det kommer bli en väldigt dyster krasch när nyhetens behag lagt sig, de negativa konsekvenserna blivit än värre och när mängden nyttiga och lönsamma verktyg är värt en bråkdel av de pengarna som nu pumpas in i industrin.

Perfekt skrivet. Spot on. Har också nytta av exempelvis ChatGPT ibland i jobbet. Så det finns vissa snäva användningsområden. Men i övrigt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har vi äntligen nått hela varvet runt att mina lärare för 20 år sedan hade rätt att Wikipedia inte är en trovärdig källa? Tråkigt att vi skulle komma hit, tack Jensen Läderjacka

Skrivet av Allexz:

Trovärdig har den inte varit sedan de politiska online-krigen började....

Massor av betalda människor som vinklar artiklar efter sina egna politiska preferenser.... sadness...

Skrivet av rwkk:

Det har det aldrig varit heller.

Engelska wikipedia är alldeles utmärkt, som sagt är källhänvisningarna ofta markerade för att man ska kunna hitta just källorna.

Grym för medicin och matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har vi äntligen nått hela varvet runt att mina lärare för 20 år sedan hade rätt att Wikipedia inte är en trovärdig källa? Tråkigt att vi skulle komma hit, tack Jensen Läderjacka

Skrivet av m4gnify:

Wikipedia i sig är nästan aldrig en källa. Dom har källhänvisningar nertill, och det är källorna.

Wikipedia är ju en en sammanfattning av källor, och när det är bristfälligt med källor är det vanligtvis en varningsbox längst upp.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kyraal:

Wikipedia är ju en en sammanfattning av källor, och när det är bristfälligt med källor är det vanligtvis en varningsbox längst upp.

Är ju dock nog inte ens en bråkdel av läsarna som dubbelkollar faktan... Så smörjan som stundvis skrivs i artikeln kan vara problemet.

Finns bra info om skaparen av wikipedia och varför han själv inte anser att den är värd att användas längre. En shitstorm med andra ord.

Skrivet av Hegemoniux:

Grym för medicin och matematik.

Jag kan tänka mig att denna typen av ämnen är något säkrare för manipulation... Är väl mest 'scientific community' som är intresserad av den typen av artiklar och jag kanske har fel här... Men tänker att det inte är samma typ av personer som bryr sig om att skriva om världshistoria och hitta på egna versioner av vår tidslinje... Samt det är mer sannolikt att man vill läsa källorna..