Städpatrull ska rädda Wikipedia från AI-förfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Ett webexempel på eländet.. på tal om ai-bajsstorm. (sökte efter ett ord för avståndet till varje ny keycap).

https://thetechy.life/how-to-measure-laptop-keyboard-size/ <- (läs INTE varning!)

Om vi nu inte ska klicka på länken….. kan du då berätta vad som finns där…?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Jag tror att vi kommer inse något jag tänkt länge, att ”bubblor” som all världens hemskheter skylldes på under 00-talet är en feature och inte en bugg. Twitter/X är ett perfekt exempel på precis hur sunkig världen är utan bubblor. Sweclockers är ett bra motexempel, en bubbla baserad på ett intresse.

Bubblor kan kureras och modereras effektivt, och är generellt sett inte tillräckligt stora för att locka till sig påverkansoperationer från diverse aktörer.

Håller med fullständigt.

Dock är det lite av ett tveeggat svärd. Twitter/X har även blivit en nödvändighet i en värld där medierna allt mer styrs av politiska intressen och inte längre förhåller sig till pressetiska regler.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Håller med fullständigt.

Dock är det lite av ett tveeggat svärd. Twitter/X har även blivit en nödvändighet i en värld där medierna allt mer styrs av politiska intressen och inte längre förhåller sig till pressetiska regler.

X har väl å andra sidan exakt samma problem fast värre: det finns inga pressetiska regler för de flesta av dem som postar där… 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

X har väl å andra sidan exakt samma problem fast värre: det finns inga pressetiska regler för de flesta av dem som postar där… 🙄

Har inte påstått det heller.

För att förtydliga: I och med att medierna inte förhåller sig till pressetiska regler längre, så kan man inte lita på vad de faktiskt rapporterar. I vissa fall rapporterar de inte alls på händelser eller fakta som inte stödjer deras politiska agendor.

Jag säger inte att allt som sprids på X är sant och utan vinkling, men det är i alla fell ett utrymme där vanliga människor och oberoende aktörer kan säga sitt och har även blivit en ganska hyfsat bra informationskälla sedan faktagranskning i form av community notes infördes.

Tack och lov är detta ett mindre problem i Sverige, men USA är ett praktexempel på detta.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

I och med att medierna inte förhåller sig till pressetiska regler längre,

Du får gärna komma med välunderbyggda källor på ett så svepande påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om vi nu inte ska klicka på länken….. kan du då berätta vad som finns där…?

OJ bara ett långt och översimplifierat ai textsvar/tips.. (som missade frågan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Använd AI för att detektera AI-genererat material.

Min fru är lärare och den använder bland annat sådana verktyg för att gå igenom saker som elever har skrivit.

Men annars så får kidsen sita i en app på sina datorer i en låst miljö utan tillgång till internet i klassrummet och skriva.

Permalänk
Medlem

Trist utveckling! ...blir att helt skita i internet och gräva fram de gamla hederliga lexikonen. 🤓