Är det bättre att bevara källformatet eller inte i Elgatos inställningar?

Permalänk
Medlem

Är det bättre att bevara källformatet eller inte i Elgatos inställningar?

Jag använder Elgato Video Capture. I inställningarna finns ett alternativ "Bevara källformat". Som standard är det avmarkerat. Om jag väljer att bevara källformatet kommer Elgato att försöka matcha den ursprungliga upplösningen och bildhastigheten för videon.

Jag ser egentligen ingen skillnad i bildkvalitet. Skillnaden är att Bevara källformatet är 720x576 och om Bevara källformatet är avmarkerat är det 640x480.

Enligt din erfarenhet rekommenderas det att bevara källformat?

Permalänk
Medlem

Alltid bättre att bevara bildhastighet, och oftast upplösning också.
Det finns åtminstone inga goda skäl att gå NER i upplösning. Jag har någon USB-capture-grej (inte Elgato, någon billig grej jag fick på köpet nånstans), den är lite väl automagisk men det går åtminstone att välja videoformat och mpeg4 blev bättre än mpeg2. Kunde dock bara välja max 720x576, men det fick räcka för VHS.

Som jag ser det är Video Captures viktigaste jobb att få över så oförändrat till datorn som möjligt.

Dessa filer sparar man sedan som original, och arbetar med kopior för att anpassa upplösning, bildhastighet, etc. I "framtiden" (nu, egentligen) kommer man att kunna trolla fram (subjektivt) bättre kvalitet med AI, och då kan det vara bra att ha så oförändrat original som möjligt att använda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tack, Pirum. Intressant.

Då ska jag använda alternativet "Bevara källformat".

Jag funderade på en sak. Jag har redan överfört 30 band via Elgato utan "Bevara källformat". Upplösningen är därför något mindre än ifall jag hade använt "Bevara källformat". Tycker du jag borde föra över de 30 banden igen, eller kanske det inte har så stor betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Tack, Pirum. Intressant.

Då ska jag använda alternativet "Bevara källformat".

Jag funderade på en sak. Jag har redan överfört 30 band via Elgato utan "Bevara källformat". Upplösningen är därför något mindre än ifall jag hade använt "Bevara källformat". Tycker du jag borde föra över de 30 banden igen, eller kanske det inte har så stor betydelse?

Svårt att säga, men om källan är exempelvis VHS är 640x480 sannolikt tillräckligt. Prova en gång med bevara källformat och se om det blir någon nämnvärd skillnad. Prova gärna att spela upp på en tv, de flesta moderna klarar ju film från usb (även om det inte är säkert de klarar alla videoformat)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Svårt att säga, men om källan är exempelvis VHS är 640x480 sannolikt tillräckligt. Prova en gång med bevara källformat och se om det blir någon nämnvärd skillnad. Prova gärna att spela upp på en tv, de flesta moderna klarar ju film från usb (även om det inte är säkert de klarar alla videoformat)

Källan är MiniDV.

Permalänk
Medlem

Ok, det är ju avsevärt bättre än VHS. Men använder du ett USB-anslutet capture card för stt spela in video+ljud från kameran, förstår jag rätt?

Vanligen, om jag minns rätt, ansluter man dessa kameror till dator via Firewire-kabel och får då en perfekt överföring, som dock tar ganska mycket plats på datorn. De flesta moderna datorer har inte Firewire men det brukar gå att köpa till och sedan får man leta rätt på lite äldre program. Förhoppningsvis svarar någon som gjort detta i närtid, jag gjorde det senast 2009.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Korrekt, jag använder USB-anslutet capture card för stt spela in video+ljud. Jag är medveten om att firewire vore bättre men vill inte skaffa den extrautrustningen. Jag är nöjd med kvaliteten på Elgato video capture. Så länge jag lyckas rädda mina gamla band är allt frid och fröjd.

Permalänk
Medlem

Jag jämförde precis resultatet av "Bevara källformat" på resp av. Resultatet, framför allt färgerna ser bättre ut med "Bevara källformat" förbockad.