Permalänk
Medlem

Dlink router och AP´s

Tjena.

Jag har införskaffat mig en D-link R32 AX3200 WiFi 6-router (router https://www.clasohlson.com/se/D-link-R32-AX3200-WiFi-6-router... samt 2 st extenders som man kan installera i AP mode. Tidigare hade jag egna ssid på router, ap1 och ap2 men läste att man ska ha samma ssid och samma lösenord för att få en sömnlöst system. ändrat och konfigurerat ihop allt men nu funkar det inte alls. Router, ap1 och ap2 har samma ssid och lösen samt inställt på separata kanaler på både 2,4 samt 5 ghz men men det gör inget annat än strular.
Önskemålet är ju att ha alla 3 som accesspunkter så alla enheter väljer den som har bäst mottagning utan några konstigheter. Routern i sig har stöd för wifi 6 vilket inte aps har men det borde väll inte vara problemet?

Håller på att bli galen här hemma...
MvH
KarlJahn

Permalänk
Medlem

Din länk funkar inte. Denna kanske funkar bättre: https://www.clasohlson.com/se/D-link-R32-AX3200-WiFi-6-router/p/39-1688
Och vad är det för extenders?
Mixa märken brukar vara en utmärkt källa till problem annars.

Edit: för felsökning så behöver du beskriva vad du förväntar dig ska hända, och vad som istället händer. "Funkar inte" är ingen bra felbeskrivning.
Felmeddelanden, brist på meddelanden. Lampor som blinkar, är släckta, är tända.
Är din utrustning tänkt att fungera som du har tänkt dig? Att man kan göra på ditt beskrivna sätt, betyder inte att man kan göra det på DINA prylar.

tillägg
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Förtydliga gärna för oss vad du menar med dina "extenders" där, du nämner att dessa inte stödjer wifi 6, är de av äldre modell? Generellt sett så är det ingen bra idé att använda sig utav dessa så kallade "extenders" eftersom de nästan alltid är undermåligt designade och en dålig idé från start. Vad du egentligen vill ha är ett mesh-system där router och accesspunkter är medveten av varandra och till viss mån kan optimera kontakten mellan routern och dess inbyggda accesspunkt, samt periferi-accesspunkterna aka mesh-accesspunkterna.

I fallet med din D-Link R32 AX3200 så är det deras "E15 Wi-Fi" mesh-accesspunkter som officiellt stöds, så det är två sådana du bör komplettera din router med.
https://www.dlink.com/se/sv/products/e15-ax1500-mesh-range-ex...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Sorry, jag glömde lägga in länk på aps, https://www.dlink.com/se/sv/products/dap-1610-ac1200-wifi-ran... . det är dessa 2. tidigare när jag använde telenors router så funkade båda som tänkt men jag hade då separata ssid´s.

Permalänk
Medlem

Ah, det är alltså frågan om 4-addr point-to-point accesspunkter som inte stödjer 802.11s IEEE mesh. Min egna erfarenheter är att man inte bör sätta samma stationsnamn/SSID som det nät du länkar upp mot, om du nu inte kabelansluter dessa och kör dem som renodlade fristående accesspunkter och inte i extender-läge. Men då lägger du ansvaret på korrekt roaming på klienterna, vilket inte alltid fungerar klockrent. De flesta modernare mesh-accesspunkter brukar även kunna hantera 802.11r för snabbare och smidigare roaming mellan accesspunkter, så mitt råd är nog snarare att sälja bort dessa och komplettera med deras supporterade mesh-accesspunkter så du får ett mer integrerat system.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Dom är fysiskt anslutna till routern och satt i extender läge men det kanske är som du säger. Vad jag kan se i rullgardinen så har dom inte 802.11r.
Dom som du länkade såg jag också stödde wifi 6 vilket det inte står något om på dom jag har...

Permalänk
Medlem

Rättare sagt, i appen som man använder för att installera AP´n så väljer man om den ska vara trådbunden eller fungera som en extender. Där valde jag trådbunden som då även heter AP mode. sen när man loggar in på AP´ns gränssnitt så kan man välja mellan under extender mod wifi eller ethernet. där har jag valt ethernet. vilket jag trott är hur man väljer att ansluta den mot routern?

Permalänk
Medlem

Uppdatering i ämnet.
Jag köpte in 2 st E15. så i mitt hus har jag nu router Dlink R32 AX3200 samt 1 st E15 som är kabelasnluten samt en som sitter i garaget som också är kabelansluten. Hur ställar jag in detta system för bästa resultat. som det är nu så har jag satt samma ssid och samma lösenord på allt, kryssat i en ruta i routerns inställningar som hette något med mesh systen, då hamnade alla signalerna på samma kanal? vad är bäst, köra på mesh eller stänga av mesh och bara ha e15 kabelanslutna, samma ssid/lösenoch olika kanaler? som det är nu så fungerar det ganska dåligt iform av hastighet, mottagningen försvinner ibland trots att jag är precis bredvid router eller AP.
jag hittar inte riktigt någon guide till det här systemet.