Permalänk
Medlem

Jobb/4K-gamingrigg - Max 58K

Hej Sweclockers!

Nu är det dags för mig att köpa en ny dator, och jag behöver er hjälp för att komma vidare. Jag kommer att använda datorn till mycket spelande, exempelvis Helldivers, Warhammer 40k, Black Myth: Wukong, Overwatch, och andra liknande spel. Jag jobbar även som utvecklare, så datorn kommer vara igång 24/7.

Max budget 58 000 kr, men det är helt okej om ni lyckas få ner priset lite också.

Jag har satt ihop ett bygge som ser hyfsat ut (tror jag), men jag behöver er hjälp för att förbättra och kontrollera det.
Släng gärna in saker som jag har missat - t.ex mer fläktar, kablar för att matcha temat och annat skönt

Krav:

  • Vit tema – så tipsa gärna om allt som behövs för att hålla det enhetligt, inklusive kablar och andra detaljer.

  • Lian Li O11 Dynamic Evo (eller något liknande och eventuellt bättre).

  • Inet bygger datorn åt mig, gärna med Windows installerat.

  • Klarar 4K-gaming.

  • Alla komponenter ska finnas tillgängliga på Inet. Jag hade svårt att hitta ett bra alternativ till GPU, så hjälp där uppskattas!

  • Jag har bara lagt in en M.2-disk, men jag tar gärna tips på en extra M.2 eller SSD som extra hårddisk.

Tankar/Frågor:

  • Jag tänkte köpa datorn när Black Friday är här. Tror ni att Ryzen 9000X3D kommer vara tillgänglig då, och borde jag välja det?

  • Någon som kan tänka sig att göra ett bygge med både RTX 4090 och RTX 4080 Super?

  • Är det värt att vänta på 5000-serien?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Några snabba:
1. För det första, det är enklast att hålla sig inom ett ekosystem för fläktar och rgb. Du har nu en AIO från NZXT och fläktar från Corsair. Det gör att du behöver köra två separata program, med olika fläktkurvor och inställningar för RGB etc, vilket kommer vara omständigt, och det finns ingen anledning. Det enklaste är nog att köra också AIO från Corsair, då ovanstående kundkorg har både minnen och fläktar därifrån. Jag tycker personligen att Corsairs programvara för denna styrning är bra.
2. Undersök om du vill ha 140mm-fläktar. Det är snyggare (subjektivt) med samma mått på alla fläktar, och detta chassi är tänkt att användas för att stacka 120mm-fläktar. Gillar du 140mm-måttet, vilket jag helt kan förstå, kan du överväga ett annat chassi och köpa 420mm-AIO. Detta är bara mina 50c.
3. Jag hade undersökt om det fanns ett agg i ett mer pålitligt märke, om du ändå ska pröjsa så mkt.
4. Jag hade personligen inte bränt in 26k i innevarande generations flaggskepp, innan 5000-serien kommer, men det står ju dig fritt. Ett alternativ, om du orkar, är att hitta något temporärt lolkort till ditt bygge och lägga undan motsvarande peng för att köpa ur 5000-serien. Det ger din dator längre hållbarhet.
5. I denna prisklass hade jag absolut ordnat bättre kylpasta, Arctic silver är otroligt bra.
6. Chassit tycker jag är ett av de svårare nötterna att knäcka, det som ligger i din kundkorg tycker jag (subjektivt) känns rätt 2018. EVO är en liten refresh av deras O11 (om än EVO kom rätt nyligen, så är det en liten förändring från vanliga O11). Om du gillar det, kör. Annars hade jag kollat dess fräschare iterationer, de finns också av O11, typ vision, etc. o11 evo är annars ett utmärkt chassi och detta är en smaksak förmodar jag. Havn 420 är helt nytt och byggt för 140mm-fläktar runtom om det intresserar dig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Måste du köpa just nu? För de här pengarna så kan du förmodligen få 9950X3D och RTX 5090 i början på nästa år och båda kommer troligtvis att vara stora förbättringar. 9950X3D ska tydligen vara mer än bara en arkitekturell bump och någon form av 3D cache förbättring för dual core cluster cachehanteringen (man kanske inte ska hoppas på staplad cache som binder ihop de båda klustren, men kanske extra cache på båda istället för ett som idag på 7950X3D)? Visst, det kommer alltid något nytt man kan vänta på, men just i ditt fall så har produkterna varit ute på marknaden ett bra tag och ska precis ersättas med nästa generation.

Oavsett så bör du skaffa ett RAM kit med 2 stickor och inte 4, både för kompabilitet, och för att kunna utöka minnet vid behov senare. 6000mhz är sweetspot på 7000-serien men det ryktas att man kan köra 8000+ på 9000-serien framöver. Tex:
https://www.inet.se/produkt/5306444/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Edit: 9800X3D kommer vara tillgänglig till Black Friday men om du kompilerar stora projekt som jag gör så vill du förmodligen ha 16 kärnor och inte 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Några snabba:
1. För det första, det är enklast att hålla sig inom ett ekosystem för fläktar och rgb. Du har nu en AIO från NZXT och fläktar från Corsair. Det gör att du behöver köra två separata program, med olika fläktkurvor och inställningar för RGB etc, vilket kommer vara omständigt, och det finns ingen anledning. Det enklaste är nog att köra också AIO från Corsair, då ovanstående kundkorg har både minnen och fläktar därifrån. Jag tycker personligen att Corsairs programvara för denna styrning är bra.
2. Undersök om du vill ha 140mm-fläktar. Det är snyggare (subjektivt) med samma mått på alla fläktar, och detta chassi är tänkt att användas för att stacka 120mm-fläktar. Gillar du 140mm-måttet, vilket jag helt kan förstå, kan du överväga ett annat chassi och köpa 420mm-AIO. Detta är bara mina 50c.
3. Jag hade undersökt om det fanns ett agg i ett mer pålitligt märke, om du ändå ska pröjsa så mkt.
4. Jag hade personligen inte bränt in 26k i innevarande generations flaggskepp, innan 5000-serien kommer, men det står ju dig fritt. Ett alternativ, om du orkar, är att hitta något temporärt lolkort till ditt bygge och lägga undan motsvarande peng för att köpa ur 5000-serien. Det ger din dator längre hållbarhet.
5. I denna prisklass hade jag absolut ordnat bättre kylpasta, Arctic silver är otroligt bra.
6. Chassit tycker jag är ett av de svårare nötterna att knäcka, det som ligger i din kundkorg tycker jag (subjektivt) känns rätt 2018. EVO är en liten refresh av deras O11 (om än EVO kom rätt nyligen, så är det en liten förändring från vanliga O11). Om du gillar det, kör. Annars hade jag kollat dess fräschare iterationer, de finns också av O11, typ vision, etc. o11 evo är annars ett utmärkt chassi och detta är en smaksak förmodar jag. Havn 420 är helt nytt och byggt för 140mm-fläktar runtom om det intresserar dig.

Lycka till!

Skrivet av SweDragon:

Måste du köpa just nu? För de här pengarna så kan du förmodligen få 9950X3D och RTX 5090 i början på nästa år och båda kommer troligtvis att vara stora förbättringar. 9950X3D ska tydligen vara mer än bara en arkitekturell bump och någon form av 3D cache förbättring för dual core cluster cachehanteringen (man kanske inte ska hoppas på staplad cache som binder ihop de båda klustren, men kanske extra cache på båda istället för ett som idag på 7950X3D)? Visst, det kommer alltid något nytt man kan vänta på, men just i ditt fall så har produkterna varit ute på marknaden ett bra tag och ska precis ersättas med nästa generation.

Oavsett så bör du skaffa ett RAM kit med 2 stickor och inte 4, både för kompabilitet, och för att kunna utöka minnet vid behov senare. 6000mhz är sweetspot på 7000-serien men det ryktas att man kan köra 8000+ på 9000-serien framöver. Tex:
https://www.inet.se/produkt/5306444/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Edit: 9800X3D kommer vara tillgänglig till Black Friday men om du kompilerar stora projekt som jag gör så vill du förmodligen ha 16 kärnor och inte 8.

Tack till er båda.

Gjorde följande ändringar baserat på era förslag.

  • Ändrade fläktar och AIO till Corsair

  • Ändra Agg till Corsair, hoppas denna är mer pålitlig

  • Ändrade till Havn 420, den gillade jag!

  • Ändrade RAM till att vara 2x32 samt 6000Mhz

  • Kommer köpa till Arctic silver

Sen så tror jag att det blir att jag köper allt när Black Friday är här, men då blir det 9800X3D 16kärnor samt att jag ändrar RAM till att vara 8000Mhz (får dubelkolla det då). Men jag kanske avaktar med Grafikkortet tills 5000 serien är ute, då kanske jag köper en 5090, alternativt en 5080. Jag kommer använda min existerande EVGA 2080 Super tills 5000 serien är ute.

Notera att Grafikkortet är kvar i bygget, men kommer följda det jag nämner ovan. Något annat som jag har missat eller kan bli bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Incore:

Tack till er båda.

Gjorde följande ändringar baserat på era förslag.

  • Ändrade fläktar och AIO till Corsair

  • Ändra Agg till Corsair, hoppas denna är mer pålitlig

  • Ändrade till Havn 420, den gillade jag!

  • Ändrade RAM till att vara 2x32 samt 6000Mhz

  • Kommer köpa till Arctic silver

Sen så tror jag att det blir att jag köper allt när Black Friday är här, men då blir det 9800X3D 16kärnor samt att jag ändrar RAM till att vara 8000Mhz (får dubelkolla det då). Men jag kanske avaktar med Grafikkortet tills 5000 serien är ute, då kanske jag köper en 5090, alternativt en 5080. Jag kommer använda min existerande EVGA 2080 Super tills 5000 serien är ute.

https://komponentkoll.se/bild/smhwl.png
Notera att Grafikkortet är kvar i bygget, men kommer följda det jag nämner ovan. Något annat som jag har missat eller kan bli bättre?

Tyvärr så tror jag inte att du kommer att kunna köpa en 9000-serie X3D processor med 16 kärnor till BF. Ryktena säger att AMD ska göra en större förändring med 12 och 16 kärnors X3D och kommer först efter årsskiftet. 8-kärniga 9800x3d är bekräftad till 7 november men inget officiellt om de större.

Permalänk
Medlem

Någon anledning till varför du väljer windows home?

Permalänk

Verkar som inets datorbygge inte funkar riktigt som de ska:
- Den påstår att RAM-minnet Corsair Vengeance RGB 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 inte matchar moderkortets standardhastighet. Men du ändrar en inställning i BIOS och så funkar 6000 MHz
- Den säger att 850w är för lågt, men du har ca 100W extra.(kolla på länken nedan)
så jag länkar pcpartpicker ist
https://pcpartpicker.com/list/9MQzn6
Alla delar finns på inet. Behöver du verkligen 64 Gb? Du behöver säkerligen inte 1200W iaf.
https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1mq1ci/1/g...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fesoj:

Några snabba:
1. För det första, det är enklast att hålla sig inom ett ekosystem för fläktar och rgb. Du har nu en AIO från NZXT och fläktar från Corsair. Det gör att du behöver köra två separata program, med olika fläktkurvor och inställningar för RGB etc, vilket kommer vara omständigt, och det finns ingen anledning. Det enklaste är nog att köra också AIO från Corsair, då ovanstående kundkorg har både minnen och fläktar därifrån. Jag tycker personligen att Corsairs programvara för denna styrning är bra.
Lycka till!

SignalRGB eller OpenRGB?

iCue är skit och använder CPU när den inte behöver, buggigt skit är det också. Får tangentbordets RGB att flippa, ibland funkar inte belysningen alls och datorn måste startas om. Min femma dock.