Köpt TP link x50 3-pack krånglar mycket

Permalänk
Medlem

Köpt TP link x50 3-pack krånglar mycket

Hej.

Har fiber från telia 150/150.
Då jag aldrig använt deras router på 15 år, och det har fungerat utmärkt med asus etc.
Nu har jag kört netgear orbi mech i flera år, vilket fungerat bra.
För 3 dagar sen bytte jag till tp link AX3000 Deco x50 med 3 satelliter.
Wifi 6 funkar utmärkt, men det trådade till 5 datorer + tv funkar inte.
Telia kan inte hjälpa till då jag inte använder deras router.
Satt i 30 minuter med support på engelska från TP link, och efter massa felsökning kom vi fram till att jag måste ändra min IPv4 DNS server till 8.8.8.8 och den sekundära till 8.8.4.4.
För att det ska funka på alla datorer. Varför det??
Har aldrig haft problem förut när jag bytt router.
Och min samsung Qled från 2022 godtar bara en rad av dns server.
Så nu måste jag köra wifi där. Och min Nas är borta också i IP krånglet.
Kanske byta tillbaka, vill dock helst inte det, då denna är mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Hur ser din konfiguration ut?

Att man kan sätta flera DNS-servrar är enbart för redundans. Det behövs bara en. Du ska dock inte behöva ändra DNS. Fungerar det när du gör det?

Får de trådade enheterna IP-adresser i rätt subnät, dvs. samma subnät som enheterna ansluta via WiFi?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du kopplat upp kablaget, Decon har ju bara 3 ethernetportar så du måste ju ha anslutit klienterna till olika noder och har du trådlöst mellan router och noder eller har du utelämnat att du har switchar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fiberlan från telia, rj45 in i nya decco.
Och därifrån till gigabit switch till ca 10 enheter.
Ja, jag får bara internet på datorerna, när jag bytt till 8888/8844.
Har dynamsikt ip från telia.
Men är inte helt kunnig på va du menar med att "trådade ip i rätt sub nät?"
Vad är subnät? Är väldigt sugen på att hitta min nas igen som låg på 192.168.1.16.
Som jag hade låst på den ip.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo1:

Fiberlan från telia, rj45 in i nya decco.
Och därifrån till gigabit switch till ca 10 enheter.
Ja, jag får bara internet på datorerna, när jag bytt till 8888/8844.
Har dynamsikt ip från telia.
Men är inte helt kunnig på va du menar med att "trådade ip i rätt sub nät?"
Vad är subnät? Är väldigt sugen på att hitta min nas igen som låg på 192.168.1.16.
Som jag hade låst på den ip.

Menar du att du blandar statisk och adressering via dhcp i lanet eller vad menar du med att du låst ip ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att jag hade låst ip för min nas för flera år sen.
Men den påverkar nog ingenting nu, då jag inte nu vet ip till den.
Jag blandar ingenting, vad jag vet. Har dynamiskt, och är ganska okunnig i det hela.
La in bild på hur jag kopplat.

Permalänk
Medlem

Svart rj45 in i deco från fiber mediaomvandlare telia 150mbit, vit rj45 till switch från deco.
Switch går ut till alla datorer/enheter i hushållet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo1:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Det jag menade var att jag hade låst ip för min nas för flera år sen.
Men den påverkar nog ingenting nu, då jag inte nu vet ip till den.
Jag blandar ingenting, vad jag vet. Har dynamiskt, och är ganska okunnig i det hela.
La in bild på hur jag kopplat.

Bilderna visar inte några detaljer om hur det är kopplat så de tillför ingen fakta.
Man ska inte använda statiska adresser inom dhcpserverns arbetsområde för det kan skapa problem och nån form av problem med adresser kan du nog ha om det inte funkar om du ber dhcp ange vilken dns som ska användas, allt borde kunna adresseras via dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så min fråga är väl egentligen, varför är denna annorlunda än andra rotrar jag köpt.
Har haft flera asus och senast netgear orbi mesh.
Aldrig behövt ställa in något innan.
Och läste att denna skulle bara vara plugonplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Fiberlan från telia, rj45 in i nya decco.
Och därifrån till gigabit switch till ca 10 enheter.
Ja, jag får bara internet på datorerna, när jag bytt till 8888/8844.
Har dynamsikt ip från telia.
Men är inte helt kunnig på va du menar med att "trådade ip i rätt sub nät?"
Vad är subnät? Är väldigt sugen på att hitta min nas igen som låg på 192.168.1.16.
Som jag hade låst på den ip.

Subnät är en avgränsad del av det totala Internet. Det vanligaste är att man bara har ett subnät hemma för trådat och WiFi, de brukar då heta 192.168.0.* (äldre?) eller 192.168.1.* beroende på routerfabrikat (kanske främst ålder). Om du ser olika nät bland dina klienter så innebär det att de ligger på olika subnät och då måste en router (eller dator med minst två nätverksportar) agera mötesplats mellan dessa olika nät. Om du använder VLAN så kan du separera olika nät på samma kabel.

Om du loggar in på din router så bör det finnas en sammanställning över inkopplade klienter och deras IP-nummer. Kolla dessa och vilken DNS som routern har fått tag i (Den ska ju ansluta med DHCP mot din leverantörs nätverk.). Om du från klienterna kan pinga 192.168.1.1 (routern) så går du vidare med "ping IP-adressen till routerns DNS" för att säkerställa att vi har kontakt. Sedan kan du prova "ping www.sweclockers.com" - du får då reda på två saker: Om vi kan vi omvandla namnet till en IP-adress och om vi kan få svar från den IP-adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilderna visar inte några detaljer om hur det är kopplat så de tillför ingen fakta.
Man ska inte använda statiska adresser inom dhcpserverns arbetsområde för det kan skapa problem och nån form av problem med adresser kan du nog ha om det inte funkar om du ber dhcp ange vilken dns som ska användas, allt borde kunna adresseras via dhcp.

Men meningen 5 min efter borde väl ge all fakta du behövde?
Resten är grekiska för mig.
Gjorde någon inställning i nasen för några år sen, att den inte kunde byta ip från 16.
Då den valde själv att byta, att hela mitt nätverk då blev statiskt känn ju tveksamt.
Annars är allt dynamiskt. Och fungerat felfritt till man bytte till tp link häromdagen.
Blir väl retur om det går.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att förstå hur du har kopplat och ställt in inställningar på din router. Symptomen du har skulle lika gärna kunna vara att du har ingen lokal DHCP server utan får addreser dynamiskt ifrån din ISP.

Föreslår att gör någon enkel skiss (typ paint) på hur det är kopplat (vart går nätverkskablarna, vilken enhet agerar router, vart sitter dina switchar, vart kommer nätverket in ifrån ISP).

I felsökningssyfte kan det även vara bra att kolla vilken gateway du får samt om den leder till deco enheten:
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2392/

Sedan har även TP link en drös med guider hur man ska koppla:

https://www.tp-link.com/us/support/download/deco-x50/#video

stavfel
Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo1:

Men meningen 5 min efter borde väl ge all fakta du behövde?
Resten är grekiska för mig.
Gjorde någon inställning i nasen för några år sen, att den inte kunde byta ip från 16.
Då den valde själv att byta, att hela mitt nätverk då blev statiskt känn ju tveksamt.
Annars är allt dynamiskt. Och fungerat felfritt till man bytte till tp link häromdagen.
Blir väl retur om det går.

Det är aldrig rekomendabelt att blanda statisk adressering med dynamisk inom dhcpserverns arbetsområde. om du tex bytt nätadress i lanet så kommer det inte att fungera, det kan också uppstå adresskollisioner.
Jag tror inte att decoprylarna är felaktiga utan bara att du konfigurerat eller kopplat nått fel för du bör som sagt inte använda statiska adresser om du inte vet hur du ska göra det på ett problemfritt sätt.
Att bara börja med "routerdecon och kanske din switch för att få igång det kablade nätet är det du borde börja med.
Ev kan man börja utan switchen och bara se till att få igång/koppla in en dator/klient för att sedan bygga på med flera klienter när den första funkar ok.

På bilden du postat är det förresten nått mer utöver switchen som du inte talat om vad det är, det sitter en svart burk med 3 nätverksbablar bredvid den, vad är det för apparat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mechersmiths länk ovan ger antagligen svaret på frågeställningen om NAS:en.

Citat:

TP-Link Deco's default IP address is http://192.168.68.1

Det normala på ett subnät som börjar på 192.168 är att man måste ha de tre första oktetterna samma på alla enheter som ska nå varandra. Det motsvarar en nätmask på 255.255.255.0, eller annorlunda uttryckt /24. Alla som tilldelas IP automatiskt kommer troligen, om citatet stämmer, ha 192.168.68 som första tre oktetterna, men det har inte NAS:en.

Följ hela mechersmiths uppmaning och bekräfta att det är problemet.

Den bästa lösningen för NAS:en är antagligen att säga åt DHCP-servern i routern att alltid dela ut ett visst IP till den MAC-adress som NAS:en har och låta NAS:en använda DHCP i stället för att hårdkoda IP:t. Om det går i Decon. Alternativt ge NAS:en en fast IP utanför det område där routern delar ut IP-adresser (ofta ska sista oktetten vara under 100, men det beror på implementation och konfigurering), i samma subnät som allt annat.

Vad gäller DNS, så har nästan alla konsumentroutrar en mekanism som plockar upp ISP:ns DNS genom routerns DHCP-klient och skickar vidare denna till enheter som gör DHCP-förfrågan mot routern genom routerns DHCP-server. Detta fungerar antagligen inte som det ska på din nya router, kanske har routern inte hunnit gå igenom proceduren innan enheterna på insidan gör sin DHCP-förfrågan, eller något i den stilen. Att hårdkoda den DNS som routern delar ut till enheter på insidan kan då lösa problemet. Att faktiskt bekräfta den hypotesen kräver antagligen att man sniffar trafiken på routern, vilket antagligen inte är görbart på den typen av nerdummad konsumentskit.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kolla så dina X50 enheter har senaste firmware. Jag fick uppdatera mina M9 enheter med egen kabel och använde min laptop för det. Ganska jobbigt men det gick inte att uppdatera annars för den firmware som fanns i enheterna var för gammal och appen sa att det var uppdaterat men så var inte fallet.

Är du säker på att du kör X50 enheterna som AP och inte som router, dessutom kan det bli knas om du har två DHCP servrar i samma nät som rullar. Det är viktigt att man kör APs och enheter bakom routern som just vanliga enheter. De flesta hemanvändare har bara en router i sitt nät, samt en DHCP server, DNS osv.