Uppgradera ljud till TV

Permalänk
Medlem

Uppgradera ljud till TV

Jag funderar på att uppgradera ljudanläggningen och försöker bli klok på vilka alternativ som finns. Idag har jag två Q acoustics 3020 tillsammans med en Tangent Ampster bt. Systemet har några år på nacken men fungerar helt ok, framförallt set till priset jag fick det för. Idag används det primärt för att spela upp ljud till TV men även då och då för att spela upp ljud från laptop/mobil.

Det som fungerar mindre bra är att behöva starta ljudet via separat fjärrkontroll och sedan styrs TV ljudet på tv kontrollen genom att använda hörlursutgången. Inte det bästa och är framförallt orsaker till att jag funderar på något nytt. Bluetooth fungerar även sådär då Tangent ganska ofta fastnar och inte kan anslutas (löses med att dra ut el sladden). Högtalarna tycker jag fungerar bra och för att spara pengar är det därför framförallt en liten förstärkare jag har kollat på men kan tänka mig andra alternativ.

Önskemål är ett smidigt system som får plats i hyllsystemet som TV står i och som enkelt kan kopplas till en TV (kommer köpa ny då nuvarande råkade ut för barnen). Gärna stöd för uppspelning från laptop/mobil.
Jag har litat lite löst på WiiM Amp vilket ligger lite utanför vad jag skulle vilja betala enbart för en förstärkare men kan tänka att vänta på en rea.

Vad finns det för bra alternativ som stödjer det jag önskar utan att ta allt för mycket plats eller kosta för mycket?

Permalänk
Rekordmedlem

Utan att veta mer om krav och vilken tv (anslutningar) så kolla på Audio pro A28 och kommentera vad som ev inte passar.
https://audiopro.com/products/a28
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Men Tangent Ampster bt har ju toslinkingång så varför använder du inte den för att ansluta tvn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.