Vilken storlek på skärm ser man 4K?

Permalänk
Medlem

Vilken storlek på skärm ser man 4K?

Sitter nu på två datorskärmar. En 32 tum och en 31.5 tum.
Den på 32 tum är 2560x1440 och den på 31.5 tum är i 4K.

Testade på youtube med samma video på båda skärmar men upplever att det ser likadant ut.
Tankade hem en film i 4K. Ser likadant ut.

Äger även en 42 tums skärm och där ser man tydligt skillnaden på 4K och 2560x1440.

Så är egentligen 32/31.5 tum bättre för 2560x1440?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att 32" är lite för stort för 2560x1440. Det blir lite för låg PPI.

Den stora skillnaden för dig mellan dina skärmar borde ju ses i gränssnitt, text och sådant. Det blir mindre pixligt från samma avstånd på 4K-skärmen. Filmer och videor visar nog minst skillnad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Beror på avstånd. Själv har jag nog bara ca 50 cm från min 27-tummare och skillnaden mellan 1440p och 4K är enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tycker att 32" är lite för stort för 2560x1440. Det blir lite för låg PPI.

Den stora skillnaden för dig mellan dina skärmar borde ju ses i gränssnitt, text och sådant. Det blir mindre pixligt från samma avstånd på 4K-skärmen. Filmer och videor visar nog minst skillnad.

Ja, du har rätt i att det syns skillnad på texten, var tvungen att ta fram mitt macro objektiv och fota av i 2x Macro.
Med ögonen syns det tydligare på väldigt liten text men på en större text noterar man inte jättemycket.
VA vs OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Beror på avstånd. Själv har jag nog bara ca 50 cm från min 27-tummare och skillnaden mellan 1440p och 4K är enorm.

Ja, nu sitter jag en meter ifrån skärmarna. Har en stativarm och kan ha den 10cm från näsan om jag vill, men drar nog bara fram den om jag ska spela.