Kanske byta grafikkort...

Permalänk

Kanske byta grafikkort...

Sitter idag på ett Nvida GTX 1060 6Gb, jag spelar inga spel förotum någon gång ibland , det kort jag har idag klarar det flesta spelen på höga inställningar osv. Jag änvänder GPU mest för cracking av hashar och bruteforcing när det behövs. Jag har kikat lite på gtx 1080 och verkar kunna hitta det begagnat för runt 1500:- Det är runt 1500-2000 kr jag vill ligga på. Kortet får gärna ha stöd för SLI så jag kan stoppa in ett till senare eventuellt.. Vad för andra kort i den pirsklassen kan ni rekomendera? Jag kan knappt något alls om grafikkort efterso,jag inte är någon gamer som sagt. Jag kör Linux, och linux + Nvida har ju historiskt sätt inte varit så bra vänner tyvär, men idag dagens läge är det ju bättre med det.

Permalänk
Medlem

Gtx 1080 kan även hittas billigare. Gtx 1080ti är ju där. Alternativ är Rx 5700xt (brukar också finnas runt 1500), 6600xt, 6650xt, rtx 2070, 2070super, 2080, 3060.
5700xt är bäst pris/prestanda för spel generellt skulle jag säga, dock är nyare kort bättre för nyare spel, samt kan högre vram som 1080ti eller 3060 har vara till hjälp.

Sli skulle jag inte rekommendera att tänka på, i princip inte värt för något, sälj och uppgradera istället när det behövs. Utdött för nya spel & applikationer ändå, har varit i flera år.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Gtx 1080 kan även hittas billigare. Gtx 1080ti är ju där. Alternativ är Rx 5700xt (brukar också finnas runt 1500), 6600xt, 6650xt, rtx 2070, 2070super, 2080, 3060.
5700xt är bäst pris/prestanda för spel generellt skulle jag säga, dock är nyare kort bättre för nyare spel, samt kan högre vram som 1080ti eller 3060 har vara till hjälp.

Sli skulle jag inte rekommendera att tänka på, i princip inte värt för något, sälj och uppgradera istället när det behövs. Utdött för nya spel & applikationer ändå, har varit i flera år.

Om du läser igen så ser du att det är inte för spel det jag använder gpu till är att cracka hashar och bruteforce där av SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Om du läser igen så ser du att det är inte för spel det jag använder gpu till är att cracka hashar och bruteforce där av SLI.

Vi har pratat lite på andra platformar, så nu stalkar jag dig även här

För tillägga, SLI (Scalable Link Interface) är egentligen gjort för dela workload,
och kan vara fördelaktigt i spel och 3D-rendering. Dock knappt några spel som stöder
det. Så oftast inte värt.

Med Hashcat vill du inte använda det alls, det är väldigt mycket sämre performance, eftersom den måste synchronizera mellan korten genom SLI.

Hashcat har inget problem dela ut workloads och keyspace ändå mellan flera GPU. Så finns ingen anledning
använda SLI som jag ser det, med Hashcat. Det går generellt långsammare

Kör dessa två kort med Hashcat utan SLI och det är en beast för password cracking.

* Device #1: NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER, 10444/11897 MB, 56MCU
* Device #2: NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, 10738/11165 MB, 28MCU

Permalänk
Skrivet av nighter:

Vi har pratat lite på andra platformar, så nu stalkar jag dig även här

För tillägga, SLI (Scalable Link Interface) är egentligen gjort för dela workload,
och kan vara fördelaktigt i spel och 3D-rendering. Dock knappt några spel som stöder
det. Så oftast inte värt.

Med Hashcat vill du inte använda det alls, det är väldigt mycket sämre performance, eftersom den måste synchronizera mellan korten genom SLI.

Hashcat har inget problem dela ut workloads och keyspace ändå mellan flera GPU. Så finns ingen anledning
använda SLI som jag ser det, med Hashcat. Det går generellt långsammare

Kör dessa två kort med Hashcat utan SLI och det är en beast för password cracking.

* Device #1: NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER, 10444/11897 MB, 56MCU
* Device #2: NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, 10738/11165 MB, 28MCU

Haha, du är över allt du
Tack, som vanligt får du svara på mena fråga, den ena efter den andra.