Permalänk
Medlem

Bahnhof IP-telefoni, vilket träsk.

Så länge man håller sig till enbart Bredband verkar de reda ut problemen.
Men med IP-telefoni har de ständiga problem.
Startade tjänsten 2022, efter lång period med fel och uppdatering (deras backend) funkade allt 1 år.
Fick dessutom köpa en ny Router då den gamla inte kunde hantera 2 telefoner, trots två uttag...Den nya av ett annat fabrikat: Zyxel.

Nu gick Routern sönder pga åska. bokade en ny som kom några dagar senare men den hade inte IP-telefonuttag, fick skicka tillbaka den. Slut på deras lager hette det, fanns bara utan IP-telefoniuttag. Restad i flera månader, (bra logistik där Bahnhof)

Köpte sedan en exakt lika begagnad men den kan jag inte få inkopplad då det måste ske en överlåtelse från gamla kunden enl. deras helpdesk. Får inte tag på gamla kunden nu i semestertider, han är ju så klart rätt ointresserad för övrigt att lägga tid på detta.
De säger att Router är kopplad till en tjänst, alltså måste tjänsten (Routern) flyttas med ett avtal där gamla kunden avsäger sig detta, snacka om att krångla till det.
Avtalet som de hänvisar till (på deras Mina sidor), beskriver inget av detta utan är ett vanligt överlåtelseavtal för tjänster (email, bredband) (gamla kunden kommer garanterat vara extremt misstänksam om jag ens får han till detta)

Morsan är utan fast telefoni nu i en månad och ännu ingen lösning i sikte.
Tack för den obefintliga tårtan Bahnhof!

Permalänk
Medlem

Fast telefoni är ju elände nu förtiden, dyrt och krångligt.
Om man bara är ute efter att behålla sitt fasta nummer så går det hos flera operatörer att vidare koppla det permanent till mobilen. Det blir en månads avgift men den brukar vara är lägre än IP-telefoni.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Mor min har kört med IP-telefoni via Quicknet vill jag minnas, det har hetat olika namn under resans gång men hon har kvar samma gamla Linksys SIP-box som hon fick när tjänsten kördes igång och utan bekymmer. En annan fördel är att hon har kunnat bytt internet-leverantör för att få ner priset på bredbandet, utan att telefoni-abonnemanget har krånglat och utan att hon har blivit av med telefonnumret i misslyckad portering och allt f*skap som man kan råka ut för.

Så jag skulle nog råda till att koppla bort IP-telefoni:n från bredbandsleverantören och köra med en fristående tjänst. Vi snackar typ 50kr/månad som blir en ringpott, inga faktureringsavgifter så länge man kör autogiro eller e-fakturering. En SIP-box för koppling till analog-telefon går på 600kr hos dem, och då kan du köra valfri router framför den som då kopplas samman med routern med den medföljande nätverkskabeln.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Mor min har kört med IP-telefoni via Quicknet vill jag minnas, det har hetat olika namn under resans gång men hon har kvar samma gamla Linksys SIP-box som hon fick när tjänsten kördes igång och utan bekymmer. En annan fördel är att hon har kunnat bytt internet-leverantör för att få ner priset på bredbandet, utan att telefoni-abonnemanget har krånglat och utan att hon har blivit av med telefonnumret i misslyckad portering och allt f*skap som man kan råka ut för.

Så jag skulle nog råda till att koppla bort IP-telefoni:n från bredbandsleverantören och köra med en fristående tjänst. Vi snackar typ 50kr/månad som blir en ringpott, inga faktureringsavgifter så länge man kör autogiro eller e-fakturering. En SIP-box för koppling till analog-telefon går på 600kr hos dem, och då kan du köra valfri router framför den som då kopplas samman med routern med den medföljande nätverkskabeln.

Jättebra tips!
Skall kolla närmare på detta, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Mor min har kört med IP-telefoni via Quicknet vill jag minnas, det har hetat olika namn under resans gång men hon har kvar samma gamla Linksys SIP-box som hon fick när tjänsten kördes igång och utan bekymmer. En annan fördel är att hon har kunnat bytt internet-leverantör för att få ner priset på bredbandet, utan att telefoni-abonnemanget har krånglat och utan att hon har blivit av med telefonnumret i misslyckad portering och allt f*skap som man kan råka ut för.

Så jag skulle nog råda till att koppla bort IP-telefoni:n från bredbandsleverantören och köra med en fristående tjänst. Vi snackar typ 50kr/månad som blir en ringpott, inga faktureringsavgifter så länge man kör autogiro eller e-fakturering. En SIP-box för koppling till analog-telefon går på 600kr hos dem, och då kan du köra valfri router framför den som då kopplas samman med routern med den medföljande nätverkskabeln.

Hej!

Vill bara meddela att jag fått igång denna tjänst nu, hur enkelt som helst. bara plugga in sladdarna, enda minuset var att deras SIP-box enbart har ett telefonuttag, kan säkert lösas på en slinga men de brukar bara känsliga för långa telefonkablar.
Tack igen för tipset!