Iphone 12 beter sig extremt irriterande ang. internet

Permalänk

Iphone 12 beter sig extremt irriterande ang. internet

Med ojämna mellanrum, brukar gå några månader mellan varje gång, så upphör alla funktioner som kräver anslutning till internet på min Iphone 12 att fungera, om den inte är ansluten till WiFi. Under de här perioderna går det inte heller att ta emot eller skicka sms, men det går att ringa och bli uppringd. Dock anger telefonen att det finns täckning och aktivt 5G. Detta håller vanligtvis i sig några veckor innan den helt utan förvarning börjar fungera som vanligt.

Saker jag har provat:
*Starta om telefonen och mobildata
*Koppla ifrån och återansluta till nätverket
*Nollställa nätverket

Vad mer kan jag prova, eller ändra på för att bli av med det här problemet permanent?

Permalänk
Medlem

Låter som att din operatör har kapacitetsproblem. Bor utomlands och här händer det ofta att jag tappar internet trots att jag har full täckning, men samtal fungerar då de går via en separat anslutning. För mig brukar det lösa sig med flygläge på och av. Beter sig andra telefoner med samma operatör likadant? Om det visar sig bara vara din telefon som krånglar, så hade jag gjort en DFU-flashning via iTunes. Se till att ta backup före. Googla iPhone 12 DFU Mode för att hitta guide.

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | Sapphire 7800XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Min utländska operatör brukar ha det problemet att det står ett frågetecken? Uppe vid signal 📶 indikatorn. Troligtvis operatören som har kapacitetsproblem ja... :/

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Syph1x:

Låter som att din operatör har kapacitetsproblem. Bor utomlands och här händer det ofta att jag tappar internet trots att jag har full täckning, men samtal fungerar då de går via en separat anslutning. För mig brukar det lösa sig med flygläge på och av. Beter sig andra telefoner med samma operatör likadant? Om det visar sig bara vara din telefon som krånglar, så hade jag gjort en DFU-flashning via iTunes. Se till att ta backup före. Googla iPhone 12 DFU Mode för att hitta guide.

Skrivet av Radovic:

Min utländska operatör brukar ha det problemet att det står ett frågetecken? Uppe vid signal 📶 indikatorn. Troligtvis operatören som har kapacitetsproblem ja... :/

Tyvärr fungerade det inte med flight mode, och operatören är Telia så borde väl inte vara kapacitetsproblem? Har haft samma abonnemang genom flera lurar och aldrig haft det här problemet tidigare.

Permalänk
Medlem

Surfmängd slut?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@JimSclavunos: Du kan förklara problemet för din operatör och fråga om ett nytt simkort hade hjälpt, då brukar man skicka ut ett nytt simkort gratis.

En annan sak är att nollställa nätverksinställningarna och se om det hjälper

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om du har Telia kan du väl beställa eSim och testa det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimSclavunos:

Tyvärr fungerade det inte med flight mode, och operatören är Telia så borde väl inte vara kapacitetsproblem? Har haft samma abonnemang genom flera lurar och aldrig haft det här problemet tidigare.

Bara för att du har Telia så betyder det inte att Telia inte har kapacitetsproblem. Jag var på ett ställe i somras där jag knappt fick någon mbit/s med Telia med deras 4G nät (har ej tillgång till 5G med mitt Halebop kontantkort) medans jag fick över 100 mbit/s med mitt Tele2 SIM på samma ställe.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimSclavunos:

Pröva med en annan operatör, för att se om felet kvarstår...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Tyvärr ingen möjlighet att testa med någon annan operatör, men har iaf beställt ett nytt sim (det jag använder nu är rätt härjat efter många års flyttande mellan telefoner) från Telia, återkommer med uppdatering!

Permalänk

Uppdatering: Nytt sim gjorde ingen skillnad. Telia "nollställde" abonnemanget (vad nu det innebär?) vilket tog några dagar inkl. felsökning, och jag nollställde nätverksinställningarna igen, efter det har allt funkat!

Permalänk
Medlem

När de Noll Ställer abonnemanget så (virtuellt) "Avslutar de abonnemanget och Aktiverar (AA = Anonyma abonnemang) de abonnemanget för att se att alla parametrar stämmer och att SIM kortet är nöjd och glad när det kopplar upp sig mot Operatören och dess master.

Visa signatur