Permalänk

Hjälp med dator

Hej, Jag tänkte fråga om där är något jag behöver akut uppgradera i denna datorn? Och sen att jag vill gärna göra den mer stilig med ett annat case och annat moderkort. Om någon skulle va villig och kanske rekommendera vad för moderkort jag bör skaffa.
Det är en prebuilt dator som heter "Acer Nitro N50 i5/16/1024/3060TI stationär dator gaming"Datorn

Permalänk
Medlem

Varför vill du uppgradera? Är det något som inte fungerar i din befintliga rigg?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Varför vill du uppgradera?

För vill gärna att den ska se lite snyggare ut, försöker fixa till setupet, men moderkortet ser ut som det vad från tidiga 2005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogstrollet000:

För vill gärna att den ska se lite snyggare ut, försöker fixa till setupet, men moderkortet ser ut som det vad från tidiga 2005

Gör det något däremot? Chassit har trots allt inget fönster.

Ska du däremot byta chassi så kommer du behöva byta moderkort med då det inte är standardformat på kortet.

Sen lyder såklart frågan: Har du byggt dator tidigare? Bara så du vet vad du ger dig in på för något som trots allt inte kommer ge dig någon prestandauppgradering.

Det kanske är mer värt att sälja datorn som det är för att sedan lägga mellanskillnad till att uppgradera till något du tycker är snyggare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Gör det något däremot? Chassit har trots allt inget fönster.

Ska du däremot byta chassi så kommer du behöva byta moderkort med då det inte är standardformat på kortet.

Sen lyder såklart frågan: Har du byggt dator tidigare? Bara så du vet vad du ger dig in på för något som trots allt inte kommer ge dig någon prestandauppgradering.

Det kanske är mer värt att sälja datorn som det är för att sedan lägga mellanskillnad till att uppgradera till något du tycker är snyggare.

Jag har byggt datorer innan men det var för runt 8 år sen så har blivit lite förvirrad vad nytt som är bra.

Jag tänkte byta chassi för ska sätta upp den på skrivbordet och vill ha en modern style. Så då är det att byta moderkort men vet inte vilken som är bra.

Jag har smått tänkt på att sälja den, men har nog inte så mycket tid att bygga en hel dator, mer att byta delar.

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket du kan göra tyvärr.

Moderkortet har en ickestandard storlek, och alla anslutningar är också ickestandard så du kan inte enkelt byta chassi.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer innan men det var för runt 8 år sen så har blivit lite förvirrad vad nytt som är bra.

Jag tänkte byta chassi för ska sätta upp den på skrivbordet och vill ha en modern style. Så då är det att byta moderkort men vet inte vilken som är bra.

Jag har smått tänkt på att sälja den, men har nog inte så mycket tid att bygga en hel dator, mer att byta delar.

Förstår. Jag skulle nog nästan rekommendera att bygga det från grunden. Nätagget som följer med din dator verkar bara ligga runt 500 watt och är inte av någon högre kvalitet samt att det inte är modulärt. Att plocka isär gamla datorn för att flytta allt till nya skulle mer eller mindre vara som att bygga en dator på nytt.

Sälj den och bygg ett Ryzen-system istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Förstår. Jag skulle nog nästan rekommendera att bygga det från grunden. Nätagget som följer med din dator verkar bara ligga runt 500 watt och är inte av någon högre kvalitet samt att det inte är modulärt. Att plocka isär gamla datorn för att flytta allt till nya skulle mer eller mindre vara som att bygga en dator på nytt.

Sälj den och bygg ett Ryzen-system istället.

Har ingen aning om Ryzen-system så där får jag nog hitta hjälp på andra forum.

Permalänk
Medlem

Nejdå. Självklart kan du få hjälp här.

Vad har du för budget för en eventuellt ny dator kontra uppgradering?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Du kan göra en tråd i köprådsdelen på det här forumet så kommer du få bra hjälp. https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...

Viktiga detaljer till trådstarten är, användningsområde, budget och huruvida du vill bygga själv eller låta t.ex. inet bygga ihop den åt dig.

Permalänk
Medlem

Här finns det 30 köpråd per sida och de flesta nämner nog ryzen-datorer i någon form och i skiftande prisklasser.
https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...