Iphone 12 ansluter till wifi-nätverk (telenor) men får inte tillgång till internet

Permalänk

Iphone 12 ansluter till wifi-nätverk (telenor) men får inte tillgång till internet

Hej! Nu är jag ännu mer gråhårig än jag brukar vara.
Vi har sedan många år bredband och tv från telenor. Har nyligen fått deras nya tvhubb och ville därför testa att även köra deras "nya" router. Dock lite snåla så istället för att betala dem en tusenlapp och dessutom en månadsavgift, köpte vi en begagnad router i4882-70. Kopplade in allt igår och det verkar fungera utan problem. Tvhubb, gammal chomecast, två androider, en laptop, en stationär, en wifi extender och en skrivare.
Allt utom min iphone 12. Den ansluter till wifi nätverket som den ska men får inget internet där.
Jag anar att det är någon inställning som jag borde kunna göra. Har självklart startat om hela rasket massor av gånger.
Frågar er för jag lär inte få någon support från Telenor när det inte är min "riktiga" router jag använder...Trots att rutern ursprungligen är från dem så vågar jag inte chansa?
Jag vet hur jag går in i routern och ändrar inställningar men vet inte vad jag ska titta efter.
Hoppas att någon vet var jag ska börja.

Permalänk
Medlem

Kolla klockan i routern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Kolla klockan i routern.

Den har jag kollat nu, den är korrekt!

Permalänk
Medlem

Är den fabriksåterställd efter köpet?

Permalänk

Japp! Kanske ska prova det igen trots allt.

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans du kan uppdatera firmware?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Finns det någonstans du kan uppdatera firmware?

Jag kan inte se något sådant.

Permalänk
Skrivet av Tjabocool:

Japp! Kanske ska prova det igen trots allt.

Hjälpte inte tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjabocool:

Jag kan inte se något sådant.

Kan du se något versionsnummer? Med lite tur kan någon med en likadan då verifiera om du har senaste utgåvan

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kan du se något versionsnummer? Med lite tur kan någon med en likadan då verifiera om du har senaste utgåvan

Firmware version: i4882-1.1.1
Det känns inte som att 1.1.1 skulle vara den senaste så det är kanske där allt faller. Gissar att Telenor uppdaterar automatiskt om man har köpt den genom dem men inte annars.
Surt sa räven, får kanske återgå till deras gamla som de vägrar byta ut utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjabocool:

Firmware version: i4882-1.1.1
Det känns inte som att 1.1.1 skulle vara den senaste så det är kanske där allt faller. Gissar att Telenor uppdaterar automatiskt om man har köpt den genom dem men inte annars.
Surt sa räven, får kanske återgå till deras gamla som de vägrar byta ut utan kostnad.

Här har vi en forum-medlem med den firmwaren för 1år sedan. #20178623

Men du får privata 192.168-ipadresser via routern?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Tjabocool: Här kommer en superdum fråga:
Har ni konfigurerat den nya routern som den gamla, dvs samma ssid, lösen osv?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Här har vi en forum-medlem med den firmwaren för 1år sedan. #20178623

Men du får privata 192.168-ipadresser via routern?

Ska jag vara ärlig...ingen aning
Men jag gjorde ytterligare en fabriksåterställning och efter den verkar även min mobil hitta ut på internet.
Skumt men håller tummarna för att allt är på plats nu.
Tack för hjälp såhär långt!

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Tjabocool: Här kommer en superdum fråga:
Har ni konfigurerat den nya routern som den gamla, dvs samma ssid, lösen osv?

Absolut ingen dum fråga, vi körde på det ssid och lösen som står på klistermärket på routern vi köpte. Ska jag vara ärlig så trodde jag inte att det skulle fungera men ringde före köpet till Telenor och de sa att det bara var att köra på. Det skulle funka!
Och peppar, peppar efter ytterligare en fabriksomställning tycks det funka nu.
Håll i hatten och hållna tummar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjabocool:

Absolut ingen dum fråga, vi körde på det ssid och lösen som står på klistermärket på routern vi köpte. Ska jag vara ärlig så trodde jag inte att det skulle fungera men ringde före köpet till Telenor och de sa att det bara var att köra på. Det skulle funka!
Och peppar, peppar efter ytterligare en fabriksomställning tycks det funka nu.
Håll i hatten och hållna tummar!

Skulle de fortsatt ej funka, testa denna på telefonen
https://support.apple.com/guide/iphone/reset-iphone-settings-...

Enda nackdelen är att ALLA sparade WiFis försvinner, och nog BT enheter men thats it.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjabocool:

Ska jag vara ärlig...ingen aning
Men jag gjorde ytterligare en fabriksåterställning och efter den verkar även min mobil hitta ut på internet.
Skumt men håller tummarna för att allt är på plats nu.
Tack för hjälp såhär långt!

Om du kör ipconfig eller trycker fram mer information om nätverket på telefonen när du är ansluten så ser du IP-adressen

Permalänk
Medlem

I telefonen:

Settings -> Wi-Fi och tryck på lilla ℹ️-symbolen för den anslutning du är på.

Scrolla ned och kolla vad du där det står IPV4 ADDRESS.

Verkar det trilla in några IP-adresser där?
Tänkte jag kan vara bra att kolla.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Se till att 2.4GHz är på kanal 1-11