Permalänk
Medlem

Hur fraktar man dator i en bil?

Hej!
Hoppas detta var rätt tråd
Jag har fått säsongsjobb uppe i Kläppen och vill gärna ta med mig min dator. Jag har bil men jag vet inte hur jag ska frakta upp datorn utan att riskera att den går sönder. Jag har ett rätt stort och tungt grafikkort (RX 6950 XT) och jag är väldigt rädd att det går sönder eller att någon annan komponent kommer till skada. Min kompis sa att det nog skulle funka att lägga datorn på höger sida så att GPUn står uppåt. Jag har också läst på internet att det är bra att plocka ur grafikkortet och lägga det separat men jag är väldigt dålig på datorer så jag är lite rädd för att göra det (jag gör det såklart om det är det bästa sättet). Om man ska plocka ut grafikkortet, är det bara att sätta tillbaka det igen eller måste man gå in i BIOS eller vad det nu heter igen. Jag är som sagt inte så teknisk av mig så jag har ingen aning om hur man ska göra. Hoppas någon har nån bra lösning!
Tack på förhand!
Hälsningar Elias:)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Grafikkortet borde sitta med två tumskruvar, och sen en lite flärp nere vid slotten som håller fast det.

Säkrast är nog att skruva ur grafikkortet, och sen köra datorn ståendes i baksätet med bilbälte.

Annars såklart liggandes, men då blir det lurigare med bilbälte, då blir det bara midjebälte på datorn. Ståendes så får den ju riktigt trepunktsbälte.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RBRbrah:

Hej!
Jag har fått säsongsjobb uppe i Kläppen och vill gärna ta med mig min dator. Jag har bil men jag vet inte hur jag ska frakta upp datorn utan att riskera att den går sönder. Jag har ett rätt stort och tungt grafikkort (RX 6950 XT) och jag är väldigt rädd att det går sönder eller att någon annan komponent kommer till skada. Min kompis sa att det nog skulle funka att lägga datorn på höger sida så att GPUn står uppåt. Jag har också läst på internet att det är bra att plocka ur grafikkortet och lägga det separat men jag är väldigt dålig på datorer så jag är lite rädd för att göra det (jag gör det såklart om det är det bästa sättet). Om man ska plocka ut grafikkortet, är det bara att sätta tillbaka det igen eller måste man gå in i BIOS eller vad det nu heter igen. Jag är som sagt inte så teknisk av mig så jag har ingen aning om hur man ska göra. Hoppas någon har nån bra lösning!
Tack på förhand!

Skrivet av Printscreen:

Grafikkortet borde sitta med två tumskruvar, och sen en lite flärp nere vid slotten som håller fast det.

Säkrast är nog att skruva ur grafikkortet, och sen köra datorn ståendes i baksätet med bilbälte.

Annars såklart liggandes, men då blir det lurigare med bilbälte, då blir det bara midjebälte på datorn. Ståendes så får den ju riktigt trepunktsbälte.

Är det en lyftkylare på datorn så ska datorn ligga med moderkortet nedåt så att inte hela kylarens vikt står och svajar på moderkortet. Det gör att även grafikkortet ligger ner i sin PCIe-port.

Att plocka ut grafikkort men ändå låta stor luftkylare hänga tror jag ger falsk trygghet. Däremot funkar det nog utmärkt så länge man inte försöker slå några rekord på hårda vägar med många hål och gupp oavsett hur dator står i bil eller om grafikkort är monterad.

Jag hade lagt datorn med moderkortet nedåt och låtit grafikkortet suttit kvar. Troligen i bakluckan. Har du härdad glaspanel på datorn så är det nog sunt att lägga någon byggfilt eller dylikt under och över, och slutligen kilat fast datorn så den inte flyger runt i bakluckan.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Hej!
Tack på förhand!

Nu har jag bara transporterat min dator kortare sträcka (ca 1-1.5km) men jag har lagt den ner i baksätet bara. Har då en Noctua U12S och ett MSI GTX 1060 grafikkort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är det en lyftkylare på datorn så ska datorn ligga med moderkortet nedåt så att inte hela kylarens vikt står och svajar på moderkortet. Det gör att även grafikkortet ligger ner i sin PCIe-port.

Att plocka ut grafikkort men ändå låta stor luftkylare hänga tror jag ger falsk trygghet. Däremot funkar det nog utmärkt så länge man inte försöker slå några rekord på hårda vägar med många hål och gupp oavsett hur dator står i bil eller om grafikkort är monterad.

Jag hade lagt datorn med moderkortet nedåt och låtit grafikkortet suttit kvar. Troligen i bakluckan. Har du härdad glaspanel på datorn så är det nog sunt att lägga någon byggfilt eller dylikt under och över, och slutligen kilat fast datorn så den inte flyger runt i bakluckan.

Jag har den lilla AMD originalkylaren för CPUn så det är bara grafikkortet som är stort och tungt som jag tror skulle kunna gå sönder. Jag tror att jag har kvar kartongen till mitt chassi som jag skulle kunna lägga datorn i. Tror ni det blir bra att jag lämnar GPUn i, lägger datorn med moderkortet nedåt och lägger filtar under och runt och försöker pinna fast den i baksätet så att den inte kan röra sig alls? Jag har hört att vissa filtar kan skapa statisk elektricitet som skulle kunna skada datorn. Är det något man behöver ha i baktanke eller behöver man inte tänka på det när man lägger den i kartongen för chassit. För vetskap så är det väldigt dåliga vägar mot slutet av resan upp till Kläppen men det kanske inte är något problem om jag kör försiktigt och försöker undvika de största hålen i vägen?
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Bakåtlutat säte med bälte runtom samt stöd för grafikkortet körde jag i senaste flytten. Förvisso bara 4 mil, men som ngn nämnde innan, sålänge du tar det lugnt över farthinder osv så känns det ju lugnt även längre sträckor. Motorvägar är ju generellt inte särskilt skumpiga.

Permalänk

Ståendes med bilbäte, kan skriva ut ett grafikkorts stöd åt dig om du vill om du är rädd om pcie porten/sagging i guppen.

Visa signatur

🎮 → Core i7 14700k • Nvidia RTX 4080 • 64GB DDR5 6000mhz • MSI B760 TOMAHAWK WIFI
🖥️ → Skärm: Odyssey G9 49"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Razer shark v2
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rkfreestyler:

Ståendes med bilbäte, kan skriva ut ett grafikkorts stöd åt dig om du vill om du är rädd om pcie porten/sagging i guppen.

Oj himlar vad snällt av dig! Tack så jättemycket! Hur mycket skulle det kosta och hur ska jag få stödet? Post?
Hälsningar Elias

Permalänk
Medlem

Lägg datorn ner i baksätet och backa passagerarsätet där fram, så att datorn kläms.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Liggandes med moderkorts sidan neråt, finns inga andra sätt tycker jag iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kört ca 3000 KM totalt med datorn, brukar ha den ståendes/liggandes. Ska den ligga så är det alltid GPU/Kylare riktad uppåt så inte grejerna "hänger". Men skulle även då tro chansen att något gör sönder är minimalt

Permalänk

Det viktiga är att lägga tjockskärmen med glaset neråt för den blir väldigt tippig om den står på foten!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Liggandes i bagageutrymmet längst in mot sätena. Stående är att be om problem vid eventuella potthål.

Permalänk
Medlem

I baksätet? liggandes.
Bagaget? liggandes på en tjock filt.

Liggandes är dvs med baksidan ned så kylare och grafikkort lutar mot moderkortet.
Får man problem efter detta har man kört vårdslöst eller monterat fel. #Dreamhack/LAN många gånger

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Liggande, som många redan sagt.

Men man kan ju undra hur alla färdigbyggda burkar överlever frakten när de skeppas med postnord/schenker/DHL/osv.....
Jag kan garantera att nästintill ingen som arbetar inom transportkedjan respekterar några "AKTAS", "ÖMTÅLIGT", eller "DENNA SIDA UPP" klistermärken i skrikande orange.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem

Liggande med moderkortet nedåt är vettigaste sättet.

Rekomenderar att lägga den i bagaget, en lös eller halvlös dator i baksätet kan bli livsfarligt vid en krock eller kraftig inbromsning/undanmanöver.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Plocka ur grafikkortet
Transportera i liggande position
Skydda chassit, säkra det så det inte rör på sig
Undvik att utsätta datorn för extrema temperaturer, håll datorn i ett område som inte blir för varmt eller kallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Såhär har jag fraktat min burk flera ggr, funkar kanon!

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Skruva isär datorn i dens beståndsdelar. Lägga tillbaka dem i originalförpackningen och frakta dem så, sedan montera ihop datorn på plats.

Nej det finns många faktorer som påverkar. Att montera lös grejer kan också skapa fel (esd och annat). Så frågan är hur långt man ska frakta, kort sträcka så kanske det säkraste är att köra försiktigt.
Lång strejka så en rejäl cpu kylare som NH-D15, montera ner den. Grafikkort montera ner om man har något extremt.

Permalänk
Medlem

När jag hämtade kortet på posten......

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Hur fraktar folk sina datorer till tex Dreamhack?

Permalänk
Medlem

Har alltid fraktat med moderkortet ner mot sätet och PC'ns baksida mot ryggen.
Lås med säkerhetsbältet.

Edit:
Ner mot sätet då det till viss del dämpar krafter om man skulle köra ner i ett potthål.
Att jag sen riktar GPU kortet i bilens längsriktning och med baksidan mot ryggen har med det faktum att största kraften som kan uppstå är inbromsning eller vid krock, den kraften tas då mest upp av chassit då kortet är skruvat i dess bakkant, samt till viss del av moderkortet och då i PCIe x16 kontaktens längdriktning = det håll som både kontakt och GPU kortets pcb har störst styrka.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

liggandes på baksidan fastkilat med toppen mot ---> så grafikkortet inte riskerar att knäckas i bakluckan på en bagagerumsmatta i gummi så den inte glider runt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRbrah:

Hej!
Tack på förhand!

Hade nog också gjort som din polare föreslår om det inte fanns tid eller kändes nervöst att göra det riktigt. Datorn orienterad så kortet blir stående i PCIe-sloten, med bracketen bakåt i bilens färdriktning så inte kraftiga inbromsningar (eller för all del accelerationer om du har en kul bil) påverkar kortet i sidled. Självklart ser du också till att surra datorn ordentligt så den inte kan fara omkring.

Notera dock att detta inte kommer skydda mot att CPU- och GPU-kylare ruskas om och kylpastegränssnitten skadas.

Annars, kör försiktigt, och tänk på att det kan vara såväl gropar som snökokor på vägarna när du börjar komma norröver under skidsäsongen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Uhm, 'den' själv i baksätet på en uber..
fick det bli sist jag fick monteringshjälp av en väldigt god swec-bekant.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Liggandes är att föredra och helst ska man plocka ut grafikkortet för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har frakta min dator säkert 50 gånger de senaste åren (lan iaf 6-7 ggr/år) och kör alltid datorn liggandes i bagaget med en filt under.

Har haft riktigt feta kylare (nh_d14) och grafikkort (rtx 3090). Helt utan problem. 🙂

Permalänk
Medlem

Äldre hdd's med armar är känsliga. Bil var ju lyx transport vid lan. Jag la min dator och släpade runt det på bussen.

Brukar ta med min till brorsbarnen när vi ska lana och brukar bara spännafast den sående i baksätet eller ställer den på golvet mellan bak säte och ryggstöd. Mitt grafikkort är dessutom ett tungt 3080. Och en gigantisk noctua nh d15.
Inget har hänt på rätt många resor på ca 20 mil tur och retur.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Några tips som inte nämnts: Om du inte skruvar ut grafikkortet så skall det stå i färdriktningen utifall du tvingas bromsa hårt. Likaså om du har en stor luftkylare, försök stadga upp det med något hårt som passar precis så att det blir stumt i färdriktningen. (Sen får vi hoppas att du inte lägger bilen på taket!) Och lägg inte datorn i skuffen där den glider runt som på en isrink..

Innan du tar datorn i drift bör du kolla alla strömkablar och skruvar, en lång bilresa kan få de mest hårddragna saker att vibrera loss.

Permalänk
Medlem

Lägger den i handsfacket, funkar bra.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers