Förväntad prestandaökning 9800x3d?

Permalänk
Medlem

Förväntad prestandaökning 9800x3d?

Hej

Jag funderar på att uppgradera från min nuvarande 7900X CPU till den nya 9800x3d.
Men det jag undrar över är om detta kommer ge mig någon märkbar prestandaökning i spel.
Min GPU är ett Nvidia RTX 3800 och min monitor har upplösningen 5120x1440(32:9).
Vet att CPUn främst påverkar prestandan vid lågupplöst gaming(1080p).

Sist jag uppgraderade för ca 2år sedan så bytte jag från en 4 generationer gammal Intel CPU till min nuvarande 7900X och fick då i en prestandaökning på ca 1% vid gaming. Så med andra ord näst intill obefintlig, därför vill jag undvika att göra samma misstag igen.

Så därför är min fråga, kan jag förvänta mig någon prestandaökning och i så fall ungefär hur mycket?

Permalänk
Medlem

Finns en sida som heter Sweclockers som gör tester

https://www.sweclockers.com/test/39946-amd-ryzen-7-9800x3d-va...

Permalänk
Medlem

Detta är lite problemet med tester såsom Swecs sista test på 9800X3D. Det är mera benchmarking av en CPU än en review då den saknar egentlig verklighetsförankring.
Så jag tror nog att många blir vilseledda av dessa tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Hej

Jag funderar på att uppgradera från min nuvarande 7900X CPU till den nya 9800x3d.
Men det jag undrar över är om detta kommer ge mig någon märkbar prestandaökning i spel.
Min GPU är ett Nvidia RTX 3800 och min monitor har upplösningen 5120x1440(32:9).

Sist jag uppgraderade för ca 2år sedan så bytte jag från en 4 generationer gammal Intel CPU till min nuvarande 7900X och fick då i en prestandaökning på ca 1% vid gaming. Så med andra ord näst intill obefintlig, därför vill jag undvika att göra samma misstag igen.

Så därför är min fråga, kan jag förvänta mig någon prestandaökning och i så fall ungefär hur mycket?

Om du spelar i 1440p eller högre så är det i princip att kasta pengarna i sjön. Spar pengarna och lägg på en bättre GPU istället.
Spelar du dock competitive-spel i <=1080p med låga inställningar så finns det dock lite fler FPS att hämta hem.

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara lite tråkig.
Men, vad är det för problem du vill lösa som du har med 7900X? Vad är det som går för långsamt?

Min gissning är att du inte kommer märka någon skillnad om du byter CPU. (Förutom att siffrorna ändras lite i någon benchmark.)

Permalänk
Medlem

NEJ. För fler fps behöver du en snabbare gpu. Din cpu kommer leverera fett många fps med rätt gpu i många år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du ska uppgradera din gpu och inget annat just nu.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Finns en sida som heter Sweclockers som gör tester

https://www.sweclockers.com/test/39946-amd-ryzen-7-9800x3d-va...

Den där testen visar inga som helst siffror för högre upplösningar så den har jag ingen nytta av tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Med risk för att vara lite tråkig.
Men, vad är det för problem du vill lösa som du har med 7900X? Vad är det som går för långsamt?

Min gissning är att du inte kommer märka någon skillnad om du byter CPU. (Förutom att siffrorna ändras lite i någon benchmark.)

Senarste året så har spelen blivit mer krävande(eller sämre optimerade) och min burk orkar inte riktigt trycka ut tillräckligt många pixlar för att hamna på en acceptabel FPS när man lirar i 5120x1440.
Så planen är ju att uppgradera GPUn men problemet är att Nvidia måste släppa dom först.
Så jag funderade på om man kanske kunde få några FPS till om man byter till en gaming CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Senarste året så har spelen blivit mer krävande(eller sämre optimerade) och min burk orkar inte riktigt trycka ut tillräckligt många pixlar för att hamna på en acceptabel FPS när man lirar i 5120x1440.
Så planen är ju att uppgradera GPUn men problemet är att Nvidia måste släppa dom först.
Så jag funderade på om man kanske kunde få några FPS till om man byter till en gaming CPU.

I den upplösningen och med den GPUn så säger jag nej. Det är GPU du ska satsa på här näst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk

I 4K och ett 4090 så skiljer det i stort sett inget mellan någon av X3D modellerna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer du inte ens märka skillnaden alls.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Permalänk

Som sagt, 3080 är lite i det klenaste laget för den upplösningen.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Förmodligen kommer du inte ens märka skillnaden alls.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Tack för länken den var till stor hjälp. Enligt de siffrorna så skulle det endast bli ca 1% skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Tack för länken den var till stor hjälp. Enligt de siffrorna så skulle det endast bli ca 1% skillnad.

Jag skulle vänta tills AMD och NVIDIA släpper nya grafikkort och köpa ett då. Visst är 7900 XTX och 4080 Super ganska mycket bättre men enligt mig inte tillräckligt mycket för att uppgradera än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag skulle vänta tills AMD och NVIDIA släpper nya grafikkort och köpa ett då. Visst är 7900 XTX och 4080 Super ganska mycket bättre men enligt mig inte tillräckligt mycket för att uppgradera än.

Ja det är det som varit planen hela tiden men problemet är ju som sagt att det inte blir aktuellt fören 5000-serien släpps nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Ja det är det som varit planen hela tiden men problemet är ju som sagt att det inte blir aktuellt fören 5000-serien släpps nästa år.

Båda ska väl släppa i januari? Så det handlar om ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Hej

Nej, du får nästan aldrig någon märkbar prestandaökning i spel av CPU, många här på forumet som kommer hävda motsatsen dock, trots benchmarks. Speciellt med tanke på hur ny CPU du redan har.

Jag tror att du skrivit fel GPU här, RTX 3800, menar du RTX 3080 kanske?