Permalänk

Finns det KVM som stödjer 175 Hz?

Jag har en Mac som jag använder för arbete och en PC för gaming. I alla år har jag fått sitta och böja mig bakom skärmen flera gånger om dagen för att koppla om den mellan datorerna. För att göra en lång historia kort: jag fick höra talas om KVM-switchar och har nu spenderat en halv dag på att leta efter en, men det verkar inte finnas någon som stödjer min skärm MSI Optix MEG381CQR Plus (3840x1600, 175Hz)

Fråga 1: Har jag förstått detta rätt att det finns inga KVM-switchar för så pass "avancerad" gaming?

Fråga 2: Om jag har förstått rätt, vad kan jag göra? Finns det något sätt att slippa detta eviga omkopplande?

Tack på förhand för hjälpen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan alltid försöka köra ena datorn med HDMI som då ska gå till 85 Hz eller så. Det är vid sådana här tillfällen man önskade dubbla displayport.

3840x1600 utnyttjar full HBR3-bandbredd så du behöver en KVM-switch som specificerar HBR3, något i stil med 8K/30 eller att den bedyrar Displayport 1.4 som brukar vara beskrivningen för HBR3-bandbredd. Du ska normalt inte behöva fundera över den specifika upplösningen på din skärm. Om det fungerar rätt ska en KVM aldrig in i själva bildinnehållet utan bara ändra om flödet.

Om KVM-switchen specar max 4K/60 kommer den hålla sig till HBR2 och den vägen når man också endast till ≈80 eller kanske ≈90 Hz. Dessa kan du sortera bort. Talar beskrivningen om Displayport 1.4 är det ett bra tecken. Om den talar om HBR3 är det ett ännu bättre tecken. Sedan måste man ändå pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinSnowScream:

Jag har en Mac som jag använder för arbete och en PC för gaming. I alla år har jag fått sitta och böja mig bakom skärmen flera gånger om dagen för att koppla om den mellan datorerna. För att göra en lång historia kort: jag fick höra talas om KVM-switchar och har nu spenderat en halv dag på att leta efter en, men det verkar inte finnas någon som stödjer min skärm MSI Optix MEG381CQR Plus (3840x1600, 175Hz)

Fråga 1: Har jag förstått detta rätt att det finns inga KVM-switchar för så pass "avancerad" gaming?

Fråga 2: Om jag har förstått rätt, vad kan jag göra? Finns det något sätt att slippa detta eviga omkopplande?

Tack på förhand för hjälpen.

Jag tror att den här KVM-switchen borde klara jobbet
https://www.dustin.se/product/5020013881/4-portars-displaypor...
(Tillverkarens sida: https://www.startech.com/sv-se/serverhantering/d86a2-4-port-8... )

Specifikationen för switchen är inte helt tydlig, så lite osäkert.
Dyr som tusan är den, men det finns nog inga billiga KVM-switchar som kan hantera sådan upplösning.

Permalänk
Medlem

Skulle göra en kik på level1techs. Han har arbetat för att få fram en väldigt bra kvm vad jag hört
https://www.store.level1techs.com/products/p/14-kvm-switch-si...
Det är dp1.4 varianten, har hdmi varianter också men gissar du behöver hbr3 för att komma närheten av 175hz. Inte testat själv men hade jag behövt själv så hade jag nog tittat här först. Har för mig den bygger på Startech men han har gjort mycket jobb för att få den att funka bättre med t.ex. gsync och många specialfall. Finns även i 4 datorer varianter och dubbla skärmar varianter om man vill spendera mer pengar.

Edit: Rexton är ODM supplier för både L1T och startech.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.