Veckans fråga: Vilken mobiltillverkare föredrar du?

Permalänk
Medlem

Asus zenfone, bästa mobil jag ägt.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls märkestrogen när det kommer till smartphones. Alla jag haft har vart från olika tillverkare i princip. Sony Ericsson, HTC, LG, Huawei, Samsung....

Men den som jag var mest nöjd med när den fortfarande var bra så var det LG G2. Skönaste formfaktorn jag haft. Bäst livslängd har vart den Samsung S21 som jag har nu, över 3,5år och den funkar fortfarande kanon i både prestanda och batteri, så det tycker jag ju om så klart.

Frun däremot är såld på Samsung.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Kört xiaomis poco-telefoner i flera år. Bra prestanda till ett förmånligt pris

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag har haft telefoner från Motorola, Philips, Ericsson, Nokia, SonyEricsson samt Apple. Jag har varit trogen gentemot Apple sedan 3GS kom.

Permalänk
Medlem

Hoppade hela den smartphone grejen for good. Kör Nokia. Man vänjer sig. Läser mer och sover bättre. Är inte telefoner lite tjejigt egentligen??

Permalänk
Medlem

Jag har numer Sony Experia 1V. Jag var inte övertygad om att välja den då min tidigare Experia 1II hade en del buggar men då det var en bra deal på telefon med noise cancelling hörlurar så jag slog till och ångrar inte en sekund då den har fungerat mycket bra.
Vad jag gillar med den är:
3,5mm jack (ja, jag använder det ofta).
Fin skärm som är "full/hel" utan sensor notches eller hål för kamera.
SD minnes kort.

Som extra plus är det kul att grejja med kameran som är mycket bra för den som kan fotografera (jag är inte där ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Hur funkar det med BankID på en Pine? Inte alls antar jag?

Tyvärr saknar både PinePhone och PinePhone Pro inbyggd hårdvara för NFC, men eftersom det finns kontakter för extern hårdvara till baksidan och efterfrågan för NFC så finns det en baksida till telefonen som lägger till stöd för NFC.

Nästa problem då är att få in stöd för NFC och kamera i Waydroid, som är en virtuell Android-miljö. På telefoner med Android-kernel kan man redan köra en brygga som låter Waydroid prata med sensor-API:er för Android i kerneln, men kerneln till PinePhone har inte de API:erna eftersom det är en ren kernel utan Android-patchar.

Men om man fixar den biten går det i teorin att köra Mobilt BankID på en PinePhone. 3GB RAM är i klenaste laget om man ska köra Waydroid med Google Play Services (behövs för att skanna saker med kameran), men det går med zRAM och en swappartition på (offer)minneskort. 4GB RAM, som PinePhone Pro har, räcker för att köra Waydroid kontinuerligt i bakgrunden, testade dock aldrig med Google Play Services en längre tid.

Så stödet är inte så långt bort egentligen, det behöver bara läggas utvecklingstid på Waydroid.

Just nu kör jag postmarketOS på en OnePlus 6 istället för att Snapdragon 845 har rätt bra stöd i Linux och är mycket kraftigare än både min PinePhone och PinePhone Pro, men jag saknar verkligen DP altmode för att köra extern skärm. Nästa tur blir att få igång postmarketOS på Samsung Galaxy S9, hyffsad konstruktionskvalité och DP altmode.

Mobilt BankID kör jag på en separat billig telefon med LineageOS. Allt som inte behövs för Mobilt BankID på den är avstängt eller borttaget, allt från kalendern till miniräknaren.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Hoppade hela den smartphone grejen for good. Kör Nokia. Man vänjer sig. Läser mer och sover bättre. Är inte telefoner lite tjejigt egentligen??

Du saknar inte mobilt bankid?

Permalänk
Medlem

Grundkrav Android. Därefter är det mest 'inte'-kriterier, snarare än märkeslojalitet.
* Ingen bloat (=inte Samsung)
* Ingen kurvad skärm
* Inget med 'AI'

Har kört med Motorola några generationer nu p.g.a. relativt ren Android. Nu senast placerade de dock en mobil med kurvad skärm ungefär exakt i det segment, där det normalt brukar finnas en vettig lur... Så nu hoppas jag min nuvarande lur inte säckar innan nästa generation hinner komma.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag föredrar iPhone eller Google pixel helt klart. Just pixel för att andra Android telefoner har typ alltid buggat för mig för att de har sin egna version av Android OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borhen:

Jag föredrar iPhone eller Google pixel helt klart. Just pixel för att andra Android telefoner har typ alltid buggat för mig för att de har sin egna version av Android OS.

Finns gott om buggar i pixeltelefoner med. Tro mig! 😅

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Finns gott om buggar i pixeltelefoner med. Tro mig! 😅

Ok, jag tror dig!😁

Permalänk
Medlem

Rockat Xiaomi ett tag och de funkar bra, ännu bättre med deras nya "HyperOS".

Annars är det motorola eller Google som gäller för "vanilla" android feel. inte glad för de andra skinsen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är väl bara att köpa en telefon som är relativt enkel att låsa upp bootloadern på, sedan installera valfri custom-rom? Detta har ju varit möjligt sedan i alla fall Android 4. Höll själv på väldigt mycket med det runt S2-S6-eran av telefoner; CyanogenOS och ViperOS var rätt trevliga saker, särskilt ihop med ClockworkMods och TitaniumBackups.

Som du säger kring Samsung och Knox kan det vara lite (väldigt) problematiskt nu för tiden, men finns tillverkare som gör det enklare än andra, exempelvis Motorola med Razr-telefonerna. Även OnePlus-mobilerna har jag hört ska vara relativt enkla att roota. Länge sedan jag höll på, men är rätt säker på att XDA-forumet (eller SweClockers egna forum) kan hjälpa dig framåt

Jag körde alltid custom ROM på mina enheter fram t.o.m Android 7.x. Problemet idag är framförallt Play Integrity, d.v.s att olika appar slutar fungera på artificiell väg om man låser upp bootloadern och flashar. Resultatet är då att man i princip behöver två enheter, en "omodifierad" för Play Integrity (fd SafetyNet) och en som är modifierad. I det läget föredrar jag att använda handdatorer i stil med Legion Go eller ROG Ally och sedan komplettera med en smartphone för att köra det som kräver "omodiferad enhet" (modell bankappar o.dyl).

Ett annat problem är att Google dummat ned Android kraftigt med början i 9 Pie. Jag finner deras "Material You" vara ett fruktansvärt gränsnitt. Där är väl Samsung åtminstone rätt så anständiga i så mening att det värsta går att få bort med Good Lock och Nova Launcher även om det inte blir lika bra som original-Material Design (Lollipop, Marshmallow, Nougat) och en ROM med Xposed Framework.

I princip skulle jag endast kunna vara "nöjd" med en Androidenhet idag om det fanns en systemversion i stil med Nougat (utan alla artificiella begränsningar/nedlåsningar Google prackat på systemet sedan dess) som backades upp av XDA-Developers och hade Xposed Framework. Då skulle jag kunna återfå den standard jag hade tidigare och som ingen ny enhet kommer upp till.

Permalänk
Medlem

Det känns lite löjligt att fråga folk vad de gillar för mobil. Jag har en android privat och en iphone i arbetet. Jag valde själv bägge dessa mobiler då möjligheten fanns. Så ingen fanboy av något slag. Det är bara idiotiskt och skadligt för branschen. Förstår inte riktigt denna typ av frågor. Vill man dra igång pajkastning? Tror Sweclockers publik är för gamla för de idag. Kanske för 10-15 år sedan.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du saknar inte mobilt bankid?

Buy the ticket, take the ride… Sakna är ett starkt ord. Men ja Bank-id och Swish är bra att ha för att verifiera köp etc. Men klarar mig. Gillar fördelarna utan. Har haft den där luren och scroll inom armlängds avstånd sen 3gs:en.

Känns också lägligt. Senaste nämnvärda hårdvaru-uppdatering för iPhone 16 var en mekanisk fotoknapp... Det ryktas om att nästa ska bli tunnare. Känns klart. Ai är nya mjukvaru-grejen och det är i stort sett automatisering. Ska köra Nokia, bankdosa och läsplatta ett tag

https://youtu.be/5UKeC5_U5O8?

Permalänk
Avstängd

behöver man ens fråga i sverige? kanske i indien eller kina så kan man undra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

behöver man ens fråga i sverige? kanske i indien eller kina så kan man undra

.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har en Xiaomi nu o kommer säkerligen skaffa en ny budgetmodell snart.

Hade en Motorola X Force innan där batteriet började gå sönder 2v efter garantitiden gick ut.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag föredrar den som ger bäst prestanda per krona vid tillfället då jag köper ny telefon.

Om man bortser från detta så tycker jag att FairPhone är ett grymt företag.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,