Ethernet uppkopplingen disconnectar, flera datorer en switch.

Permalänk

Ethernet uppkopplingen disconnectar, flera datorer en switch.

Hej! Jag har ett problem, mina två barn fick varsin dator i julklapp. Jag har satt dom i samma rum som min dator. Nu disconnectar både deras nya och min gamla från internet med några minuters mellanrum mellan avbrotten.

Setupen ser ut som så att routern står i ett annat rum från en av portarna på den går en 25m cat6 kabel in i datorrummet där går den in i en switch som förgrenas till mina två datorer och deras, dvs 4 datorer.

Vad bör jag göra? är det för många datorer på den cat6 kabeln så jag bör dra en 30m kabel till och köpa ytterligare en switch?
Eller är det för många grejer kopplade i routern(just nu 4datorer, 1 smart tv, en Xbox Series via tråd och via Wifi: 2chromecasts och 2 telefoner.

Tacksam för eventuell hjälp!

Permalänk

Internet disconnectar med några minuters mellanrum. flera datorer på 1 switch

Hej! Jag har ett problem, mina två barn fick varsin dator i julklapp. Jag har satt dom i samma rum som min dator. Nu disconnectar både deras nya och min gamla från internet med några minuters mellanrum mellan avbrotten.

Setupen ser ut som så att routern står i ett annat rum från en av portarna på den går en 25m cat6 kabel in i datorrummet där går den in i en switch som förgrenas till mina två datorer och deras, dvs 4 datorer.

Vad bör jag göra? är det för många datorer på den cat6 kabeln så jag bör dra en 30m kabel till och köpa ytterligare en switch?
Eller är det för många grejer kopplade i routern(just nu 4datorer, 1 smart tv, en Xbox Series via tråd och via Wifi: 2chromecasts och 2 telefoner.

Tacksam för eventuell hjälp!

Permalänk
Medlem

Dom få gånger jag haft problem som dessa har det berott på antingen en trasig switch eller en dålig kabel.

Din set up i teorin är det inget fel på.

Jag skulle försökt genom
1) byt port på 25m kabeln, både i switch och router
2) byt ut 25m kabeln
3) byt ut switchen
4) kvarstår problemet nu så är det förmodligen nåtgotnstrul med routern

Permalänk
Medlem

Koppla bort en dator i taget och se om det blir bättre tills du hittar den dator som ställer till det.

Kolla så du inte har en fast IP adress inställd på en dator.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Aight, ska prova eran felsökning när jag fått kidsen och somna. Men då är 4 datorer på en kabel i vanliga fall inga problem.

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom vi inte tillåter korspostning (§ 3.3 av våra forumregler) har TS två trådar sammanfogats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Eftersom vi inte tillåter korspostning (§ 3.3 av våra forumregler) har TS två trådar sammanfogats.

- MOD

Whoops sry, måste blivit ngt fel, var bara menat som en postning

Permalänk

Tror allt funkar nu, hade en gammal switch på lager så bytte ut mot den och nu verkar allt funka. Blir ett hårdare test imorgon när jag och barnen kör 2 timmar quake.