Inkoppling nya Corsair LL RGB fläktar

Permalänk
Medlem

Inkoppling nya Corsair LL RGB fläktar

Tjena,

Jag köpte på mig 2st nya chassifläktar Corsair LL RGB, där det alltså är 2 kablar till varje fläkt(en för RGB och en för fläkt) men nu till frågan då mina gamla fläktar var kopplade på moderkortet och sakna Rgb, ska jag koppla mina nya fläktar till moderkortet eller corsair commander xt huben som jag har för mina CPU fläktar ?

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort har uttag för att fläktarna ska lysa i rgb så måste dom kopplas in där eller till hubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Om ditt moderkort har uttag för att fläktarna ska lysa i rgb så måste dom kopplas in där eller till hubben.

Jag koppla fläktarna till moderkortet och Rgb till huben. Det verkar funka.

Permalänk
Medlem

@matte08 beror på hur många fläktar du har och vad ditt moderkort kan leverera. Jag skaffade Corsair RGB fläktar och hade först tänkt att använda en Corsair iCUE Commander Core XT. Då kopplar man in fläktarnas ström + RGB kabel in i enheten och sedan är enheten kopplad till en intern USB kontakt på moderkortet

Det visade sig att den lösningen inte var ett bra val i mitt fall. Efter en kontroll i manualen såg jag att moderkortets 4-pins kontakter för fläktarna levererade 1 amper totalt vilket gjorde att jag kunde använda en splitter jag redan hade. Då kunde jag köra två fläktar direkt mot moderkortets kontakt, kravet är att man har två identiska fläktar för att det ska bli rätt RPM styrning eftersom endast en fläkts RPM värde skickas tillbaka till moderkortet. Annars snurrar fläktarna med olika varvtal, fungerar men skulle nog se lite konstigt ut. I mitt fall var det 3st 120mm och 2st 140mm men moderkortet har bara 3st 4-pinnars kontakter för chassi fläktar. Fördelen är att moderkortets bios kan styra farten på fläktarna jämfört med att man annars måste förlita sig på iCUE programvaran i windows.

RGB kabeln kopplade jag in i Corsair RGB Fan Hub. Har man flera fläktar måste man koppla i nummerordningen annars hittar inte programvaran rätt antal inkopplade fläktar. Har man t.ex. bara två RGB fläktar och kan koppla dessa till två kontakter direkt på moderkortet för ström är det enkelt, bara koppla in i Corsair RGB Fan Hub i rätt nummerordning så är det klart.