Permalänk
Medlem

Barnabonnemang?

Hej! Satt och kollade på lite olika abonnemang både till sambon samt ett till lillgrabben som kanske behöver ha lite egen surf nu istället för vi ska agera hot-spot när vi är utanför wifi.

Jag ser ju att barnabonnemang är ganska mycket billigare än de vanliga, men hur funkar det kring reglerna ang det. Man som vårdnadshavare måste ju teckna abonnemanget, för att det sedan ska användas av barnet..

Meeen? Skulle man som vuxen kunna använda ett? Finns det någon lag eller regler på vem som får använda det och har dem ens koll på vem som använder det? Eller är det bara högst omoraliskt och snålt att göra så för att tjäna X antal hundra per år?

Mvh

Permalänk
Medlem

Så länge det inte står något i användaravtalet om att abonnemanget bara får användas barn är det väl bara att köra?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Svagt omoraliskt. Operatören kommer ändå att gå plus på att få dig som kund, högst sannolikt.

Jag tycker att en bra lösning är att man måste ha ett "vuxenabb" innan man får teckna billiga barnabb, men om operatörerna inte enforcar något sådant har de nog räknat som ovan, en kund är en kund och det tjänar de på.

Man kan även kolla om man via facket (LO har deal hos fello) eller andra saker man är med i kan få rabatt här och var. Tror Fello tar 135kr för ett vuxenabb med ca 15GB data om man är med i något LO-förbund (vilket väldigt många är, fast kanske inte just på Sweclockers)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Hej! Satt och kollade på lite olika abonnemang både till sambon samt ett till lillgrabben som kanske behöver ha lite egen surf nu istället för vi ska agera hot-spot när vi är utanför wifi.

Jag ser ju att barnabonnemang är ganska mycket billigare än de vanliga, men hur funkar det kring reglerna ang det. Man som vårdnadshavare måste ju teckna abonnemanget, för att det sedan ska användas av barnet..

Meeen? Skulle man som vuxen kunna använda ett? Finns det någon lag eller regler på vem som får använda det och har dem ens koll på vem som använder det? Eller är det bara högst omoraliskt och snålt att göra så för att tjäna X antal hundra per år?

Mvh

Det beror nog på operatör till operatör om de kollar. Nu är detta långt i framtiden, men jag kommer inte ihåg hur operatörerna gör när barnet blir 18 år, det kanske också är operatör till operatör hur de gör.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig