Har du tur så står det något om paket på kvittot, och inte 2 enskilda varor. Då skulle jag säga att det är solklart vad som gäller. Dvs båda produkter byts ut.
Står det ingenting så är det mer upp till butikens goodwill. Du ersätts ju ändå med en ny likvärdig vara med samma funktioner. Rent estetiska detaljer tror iaf jag blir svårt att få igenom som en godkänd reklamation av båda produkterna. Det avgörs ju av ARN om du går vidare, Elgiganten kommer att följa deras beslut.
Försök vara så medgörlig som du kan. Tex att du kan tänka dig att behålla kylen (om du har någon använding för 2st dvs) och få till ett riktigt bra pris på matchande kyl till din nya frys som du blir ersatt med. Nu vet jag ju dock inte vilka prisnivåer vi pratar om på dina grejer men några 1000 lappar skulle jag kunna tänka mig att betala för att fortsätta ha matchande kyl/frys.
Men för att visa välvilja att komma till en lösning skulle jag tex erbjuda att betala så mycket pengar (symbolisk summa) som din 1år gamla kyl kan tänkas säljas för i butiken (eftersom att du vill att dom byter ut även den till dig, och butiken kommer således behöva antingen skrota den eller sälja den på nytt). Båda alternativen innebär en stor ekonomisk smäll för butiken, då värdet kommer vara näst intill 0 då ingen vill köpa en ANVÄND kyl för någonstans ens nära nypris (ingen i butiken kommer vilja städa ur den heller).
Självklart bäst om dom byter ut båda till dig utan någon merkostnad. Men då ska nog personalen ha en riktigt bra dag eller att dina prylar inte är så dyra. I frågasätt även varför det inte går att laga frysen. Leta gärna upp reservdelar själv och visa att det finns tillgängligt. Då blir det svårt för butiken att säga nej.