Permalänk
Medlem

Varför babblar alla om nån jävla kredit?
Apohjärtat använder klarna som betalsystem, bara för det betyder det inte att alla knarkar ner sig i kreditfällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att identifiera sig ska gå snabbt men att godkänna något ska ta lite längre tid. Enkelt löst.

Va? Finns det ett egenvärde i att det tar lång tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Varför babblar alla om nån jävla kredit?
Apohjärtat använder klarna som betalsystem, bara för det betyder det inte att alla knarkar ner sig i kreditfällan.

Eftersom jag nämnde kredit känner jag att jag kanske ska försvara det. Nu handlar jag inte på apohjärtat så ofta men andra ställen som har klarna så behöver man inte bankid för att välja klarna om man betalar med kort direkt, dock kräver ju min bank det sen eller bankdosa. Så jag antog att du valde "Få först. Betala sen" som klarna kallar det, det är ju en form av kredit, all faktura är det. Om så nu inte är fallet så ber jag om ursäkt att jag antog att du handla på kredit. Jag ville bara jämför att en butik som ska ställa ut en faktura på dig kommer också kräva id.

Permalänk
Medlem

Lite överdrivet är det med BankID.

Till exempel när man ska ringa någon kundtjänst 🛒 för att Bara Fråga En fråga så räcker det med att man uppger sitt personnummer.

Förr gick man in på någon sida 📄 för att veta värdet på, El, försäkringar, hus, lägenhetsvärde. Till skillnad från idag så var de dig "registrera ett konto/legitimera dig med BankID innan vi släpper informationen till dig"...

Sånt är barnsligt. Snart vill de att man ska legitimera sig med BankID när man köper en glass vid kiosken för att försäkra sig om att dina pengar 💵 kom från dig.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Försöker logga in nu på 1177 och det fungerar såklart inte. Och det är ju enda sättet för mig logga in.. vilket skit

Inloggningen avbröts

Inloggningen avbröts, eller tog för lång tid

Av säkerhetsskäl finns det en tidsbegränsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Försöker logga in nu på 1177 och det fungerar såklart inte. Och det är ju enda sättet för mig logga in.. vilket skit

Inloggningen avbröts

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/73ARGK/driftstorning-pav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inloggningen avbröts

Funkar inte pga att en Ddos sker, deras servrar ligger nere

Permalänk
Medlem

Ja, vill någon illvillig främmande makt erövra sverige så räcker det rätt långt med att sänka bankid. Inte mycket vi kan göra utan. Rätt sjukt egenligen.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Jaw_B:

Ja, vill någon illvillig främmande makt erövra sverige så räcker det rätt långt med att sänka bankid. Inte mycket vi kan göra utan. Rätt sjukt egenligen.

Det och göra samma sak med elnäten. Vad jag förstått är det inte helt omöjligt. Vi har i kommunen (Huddinge, Sthlm) fått strömavbrott två gånger på kort tid där vi var utan ström i 1,2h. Så stort att även telemasterna blev överbelastade och inte gick att använda.

Säger då det. Hoppas många har förnödenheter hemma.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Svensk säkerhetsteknik och redundans i sina samhällsviktiga system är skrattretande, u lands kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Svensk säkerhetsteknik och redundans i sina samhällsviktiga system är skrattretande, u lands kvalitet.

Väldigt svårt att skydda nåt som ska vara tillgängligt för alla mot en DDOS-attack.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det och göra samma sak med elnäten. Vad jag förstått är det inte helt omöjligt. Vi har i kommunen (Huddinge, Sthlm) fått strömavbrott två gånger på kort tid där vi var utan ström i 1,2h. Så stort att även telemasterna blev överbelastade och inte gick att använda.

Säger då det. Hoppas många har förnödenheter hemma.

Ja jo.. men att släcka elnätet i hela sverige känns som ett större (och mer påtagligt) ingripande i vårt land, än att ddos:a EN ENDA TJÄNST för att i princip påverka varenda medborgare, och väldigt påtagligt. Man kommer inte åt pengar, kan inte betala räkningar, kan inte handla (för vem har kontanter idag... det skall vi ju inte ha i detta land). Läkarkontakt, 1177 och allt vad det heter blir också klart svårare.

Hur väl hade sverige fungerat 1 månad utan bankid? Vad har vi för beredskap där?

Vill man gå ett steg längre så sänker man väl vår internet infrastruktur. Utan det kommer extremt mycket sluta fungera. Även det går sannolikt väldigt väl att göra på distans. Men då hade ju landet stannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Väldigt svårt att skydda nåt som ska vara tillgängligt för alla mot en DDOS-attack.

Det är det naturligtvis. Men man måste kompletterande system och lösningar parallellt, så att det inte blir någon nämnvärd påverkan om ett enskilt system går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja jo.. men att släcka elnätet i hela sverige känns som ett större (och mer påtagligt) ingripande i vårt land, än att ddos:a EN ENDA TJÄNST för att i princip påverka varenda medborgare, och väldigt påtagligt. Man kommer inte åt pengar, kan inte betala räkningar, kan inte handla (för vem har kontanter idag... det skall vi ju inte ha i detta land). Läkarkontakt, 1177 och allt vad det heter blir också klart svårare.

Hur väl hade sverige fungerat 1 månad utan bankid? Vad har vi för beredskap där?

Vill man gå ett steg längre så sänker man väl vår internet infrastruktur. Utan det kommer extremt mycket sluta fungera. Även det går sannolikt väldigt väl att göra på distans. Men då hade ju landet stannat.

Skrivet av Jaw_B:

Det är det naturligtvis. Men man måste kompletterande system och lösningar parallellt, så att det inte blir någon nämnvärd påverkan om ett enskilt system går ner.

Chilimobil (och en del andra tjänster med personnummer) har vanlig gammal hederlig inloggning med mobilnummer och lösenord.

Detta är något som de borde titta på anser jag.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem

Freja eID+ (högsta säkerhetsnivån av Freja) är ett alternativ som fungerar bra på en hel del ställen. Inte banker, som förstås bara stödjer BankID, men t ex 1177 har inloggning med Freja och det lär sprida sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Man kommer inte åt pengar, kan inte betala räkningar, kan inte handla (för vem har kontanter idag... det skall vi ju inte ha i detta land). Läkarkontakt, 1177 och allt vad det heter blir också klart svårare.

Jag håller med om att det är väldigt allvarligt och irriterar mig på nyhetsrapporteringen som jag tycker banaliserar problemet. Deras vinkel (DN, Aftonbladet) är att det inte är så farligt, för inga känsliga uppgifter har ju läckts. Som att inte redan bristen på tillförlitlig tillgänglighet för en såpass kritisk resurs är ett gigantiskt problem i sig. Listan på kritiska tjänster som kräver BankID är mycket lång och blir allt längre.

Skrivet av Jaw_B:

Men man måste kompletterande system och lösningar parallellt, så att det inte blir någon nämnvärd påverkan om ett enskilt system går ner.

Det kanske ger en lättnad genom viss redundans, men en illasinnad aktör kan lika gärna DDOSa två tjänster som en. Det som behövs är ett överdimensionerat DDOS-skydd som får kosta lika mycket som skadan som sker när tjänsten ligger nere. Om vi på allvar vill inhysta fördelarna med ett digitalt samhälle så måste vi också vara villiga att ta kostnaden för det ökade säkerhetsbehovet. Allt annat är bara dumsnålt och kostar mer i det långa loppet.

Permalänk
Medlem

Nu verkar BankID vara uppe igen men Mastercard ID Check som används som autentisering av flera kortutgivare fungerar fortfarande inte.

Riktigt störande då jag satt mitt i betalning på nätet.....

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det som behövs är ett överdimensionerat DDOS-skydd som får kosta lika mycket som skadan som sker när tjänsten ligger nere. Om vi på allvar vill inhysta fördelarna med ett digitalt samhälle så måste vi också vara villiga att ta kostnaden för det ökade säkerhetsbehovet. Allt annat är bara dumsnålt och kostar mer i det långa loppet.

Nej, det behövs inte. Visst kan man i en fantasivärld önska sig obegränsade resurser till allt, men vi har inte obegränsade resurser så därför är det inte möjligt och därmed inte önskvärt. Det är som bygga en kärnvapensäker bunker och isolera sig i för att skydda sig mot myggor. Ett myggnät duger fint, även om det ibland slinker igenom en mygga eller två. Det är oerhört slösaktigt att bygga system som är (tänkta att vara) ofelbara och ha hundra procent upptid. Att gå från 99.99 % upptid till 99.9999 % kanske ökar kostnaden med tiotusentals procent. Man måste acceptera att saker ibland inte fungerar fullt ut. Vattenledningar kan springa läck och vissa områden blir utan vatten några timmar till några dygn. Just nu är stora delar av Lofoten-området isolerat pga ett ras över den enda vägen mellan öarna och fastlandet. Men man löser det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man måste acceptera att saker ibland inte fungerar fullt ut.

Visst, men det jag skriver är att det ska vara proportionerligt, inte att det måste vara atombombsäkert. Om samhällskostnaden för att bara ha 99,990% tillgänglighet istället för 99,999% är högre än kostnaden för att gå från 99,990% till 99,999% tillgänglighet, då ska man se till att tillgängligheten är minst 99,999%.

Problemet är att kostnaden för 99,990% -> 99,999% ofta är högst konkret, medan samhällskostnaden ("hur mycket är ett liv värt?") är svårare att uppskatta och oftast bärs av andra ("inte mitt problem").

Vi känner igen mekanismen från när utvecklare släpper buggiga produkter. Det kostar pengar att hitta buggarna och finslipa produkten, det är billigare för företaget om man låter användarna hitta dem. Om man räknade med kostnaden för användarnas tid och upplevelser skulle kalkylen bli annorlunda, men den kostnaden är vanligtvis för utspädd för att företagets vinstoptimering ska rubbas nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

1. Logga in på bankens hemsida på datorn med BankID på din telefon.
2. Skapa nytt BankID via webbläsaren på datorn.
3. Använd din mobil utan BankID för att aktivera det nya.
4. Färdigt.

Bank ID på datorn är långt ifrån alla banker som erbjuder, min bank gör inte det..dom tog bort den möjligheten för några år sedan ocg banken har bara ett fysiskt kontor i Sverige vs Stockholm som är 60 mil från mig..och näg ska fixa nytt mobilt bankid måste jag fota mitt körkort och klistra in på dokumentet och sen scanna dok o skicka upp det till stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Bank ID på datorn är långt ifrån alla banker som erbjuder, min bank gör inte det..dom tog bort den möjligheten för några år sedan ocg banken har bara ett fysiskt kontor i Sverige vs Stockholm som är 60 mil från mig..och näg ska fixa nytt mobilt bankid måste jag fota mitt körkort och klistra in på dokumentet och sen scanna dok o skicka upp det till stockholm

Jag pratade om att skaffa Mobilt BankId via webbläsaren på datorn, inte skaffa BankID på fil. Två olika saker.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag pratade om att skaffa Mobilt BankId via webbläsaren på datorn, inte skaffa BankID på fil. Två olika saker.

Då jag missförstod jag dig, JAA jag vet det är 2 olika saker, men jag tog även upp hur det är skaffa mobilt bank-id via webbläsaren med vanligt körkort och om det bara finns ett fysiskt bankkontor i hela Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Andra länder som har störningar i elnätet regelbundet är förmodligen bättre förberedda än Sverige på en del sätt då de anpassar sig genom att skaffa UPS, batteri-drivna enheter och solceller inställda för off-grid.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Andra länder som har störningar i elnätet regelbundet är förmodligen bättre förberedda än Sverige på en del sätt då de anpassar sig genom att skaffa UPS, batteri-drivna enheter och solceller inställda för off-grid.

Precis, i en del länder är det standard att ha generator som automatiskt drar igång om man är bättre bemedlad. Förväntan är helt enkelt att elnätet ganska regelbundet packar ihop. Det kan man förstås också kalla för bättre än "u lands kvalitet"...